יטא שרשרת הטרור

העבר היהודי הקדום של חמולת מח'אמרה מהכפר יטא, שממנו יצאו המרצחים למתחם שרונה, לא מנע מהם בשנים האחרונות להפוך לקיצונים שבאויבי ישראל • וגם: הקמפיין הישראלי לפסילת ג'יבריל רג'וב מכהונתו בוועד האולימפי הפלשתיני, לאור דברי האהדה שלו למחבלים

התגודדות ליד ביתו בכפר יטא של מראד דעיס, המחבל שרצח את דפנה מאיר ז"ל // צילום: רויטרס // התגודדות ליד ביתו בכפר יטא של מראד דעיס, המחבל שרצח את דפנה מאיר ז"ל

 הכפר יטא שבדרום הר חברון, שממנו יצאו חאלד ומוחמד מח'אמרה למסע הרצח שלהם במתחם שרונה בשבוע שעבר, היה היישוב הערבי הראשון ביהודה ושומרון שחובר לתשתיות המים והחשמל אחרי מלחמת ששת הימים. הזכות הזאת, זוכרים עדיין זקני המינהל האזרחי, נפלה בחלקם של תושבי יטא לאחר שחודשים אחדים בלבד לאחר המלחמה התייצבו אנשי הכפר בפניהם של הקצינים הישראלים, כשבידיהם חנוכיית זהב עתיקה ובפיהם טענה מפתיעה: אנחנו, המח'אמרה - צאצאים לשבט יהודי קדום.

מתוך מצלמות האבטחה

אנשי המח'אמרה, אחת החמולות הגדולות בכפר יטא, שהוציאו מקרבם כמה וכמה חוליות טרור ומרצחים בשנים האחרונות, מחזיקים עד היום במסורת שעל פיה מוצאם יהודי. ההיסטוריה של בני המח'אמרה נחקרה כשנה לפני מאורעות תרפ"ט על ידי יצחק בן־צבי, לימים נשיאה השני של מדינת ישראל, וזכתה לאישוש. בן־צבי ביקר שם בחברתו של יוסף מני, אחד מנכבדיה היהודים של חברון. 

גם צבי מסיני, שבדק את שורשיהם היהודיים של חלק מהפלשתינים, העלה ממצאים דומים, וכך העלתה גם משלחת חקר של מדרשת חברון, שביקרה בכפר בעבר. לאורך שנים לא מעטות אף הקפידו חלק מאנשי המח'אמרה למול את עצמם, והנשים המבוגרות נהגו להדליק נרות בלילות שבת.

אלא שההיסטוריה המרתקת של תושבי הכפר הזה, ובכלל זה שרידי בית כנסת עתיק שנמצא בכפרם, לא מנעה מצאצאיהם להפוך בדורות האחרונים למרים ולקיצונים שבאויבי ישראל. תושבי יטא רואים את עצמם היום כמוסלמים לכל דבר ונוטלים חלק פעיל במאבק נגד ישראל. 

11 דורות אחרי שאביהם הקדום "מחימר" עלה (במאה ה־18) מן המדבר עם בני שבטו וכבש את הכפר, נטמעה החמולה לחלוטין במסכת ההסתה והטרור, שהפכה כידוע לחלק בלתי נפרד מהסכסוך הישראלי־פלשתיני. יתרה מזאת - אולי דווקא בשל ההיסטוריה הייחודית שלהם, הפכו תושבי יטא בכלל ובני חמולת מח'אמרה בפרט לקיצונים באופן מיוחד באיבה הקשה שלהם ליהודים ולישראל.

 

•••

 

ראש מועצת יטא, מוסא מח'אמרה, הדגיש השבוע שלשני הרוצחים משרונה, חאלד ומוחמד, הנמנים עם חמולת מח'אמרה הרחבה, לא היה עבר ביטחוני. מח'אמרה אולי צודק, אבל באווירה שבתוכה גדלו השניים, לא היה צורך במעורבות ישירה כדי "להיכנס לעניינים". חמולת מח'אמרה נגועה בשנים הרבות האחרונות בהסתה, בשנאה ובטרור. שני "התפוחים הרקובים" שרצחו ארבעה בני אדם במתחם שרונה לא נפלו רחוק מהעץ.

טאלב מח'אמרה, קרוב משפחתם של חאלד ומוחמד, היה שותף לחוליה שרצחה לפני 14 שנה את בני הזוג יעקב וחנה דיקשטיין ואת בנם שובאל בן ה־10, וכן את סמ"ר אלעזר ליבוביץ בפיגוע ירי בדרום הר חברון. טאלב עדיין מרצה עונש של שבעה מאסרי עולם בכלא הישראלי.

קרוב אחר של השניים הוא חאלד מח'אמרה, פעיל חמאס, שריצה עונש מאסר עולם בכלא, שוחרר בעיסקת שליט ונעצר שנית במארס 2012. מעצרו המחודש של חאלד, בכפר יטא, נתקל בהתנגדות קשה. בקרב שהתפתח נפצע חייל צה"ל, מחבל אחד נהרג ומחבל נוסף נפצע קשה.

אווירת טרור. המחבלים מוחמד וחאלד מח'אמרה

בן מח'אמרה נוסף, שהיה מעורב בטרור, נהרג בנובמבר 2013 במהלך קרב יריות שניהלו המשטרה והשב"כ נגד תא טרור סלפי המקושר לחברי מפלגת השחרור האיסלאמית (חיזב א־תחריר). החוליה תיכננה סידרה של פעולות טרור נגד יהודים. שלושת חברי החוליה הסלפית שנהרגו אז היו מוחמד פואד ג'מאל ניירוק, מחמוד חאלד אל־נג'אר, תושב יטא שהכין דירת מסתור לחברי הקבוצה, ומוסא מוחמד מוסא מח'אמרה, אף הוא מיטא, שרכש נשקים עבור הארגון.

עוד אחד מבני החמולה, מהנד עיסא מחמד מח'אמרה, נטל חלק לפני חמש שנים בפיגוע מורכב של הפעלת זירת מטענים נגד רכב ישראלי סמוך ליטא. בפיגוע הזה לא היו נפגעים.

 

לא החמולה היחידה

העוינות של בני מח'אמרה - שרבים מהם מזוהים עם ארגון פת"ח - לכל מה שהוא ישראלי או יהודי באה לידי ביטוי לא רק בטרור ישיר. כשבוע אחרי תום מבצע צוק איתן הפגיש מרכז פרס לשלום 80 ילדים ישראלים ופלשתינים לטורניר כדורגל שבו נטלו חלק ילדים משדרות ומיטא. הילדים דווקא גילו עניין והביעו תקווה שהאירוע יוצא הדופן יביא לקירוב לבבות ולשלום, אבל הממסד של פת"ח ואש"ף בגדה בכלל ובכפר יטא בפרט השתולל מזעם. 

ג'יבריל רג'וב, כיום יו"ר התאחדות הכדורגל הפלשתינית ואז יו"ר המועצה העליונה לנוער ולספורט, קבע כי "נורמליזציה בתחום הספורט עם הכיבוש הציוני היא פשע". בכירים אחרים קראו לחקור ולהעמיד לדין את הפלשתינים שלקחו חלק בארגון המשחק, ומזכיר סניף פת"ח ביטא, ד"ר כמאל מח'אמרה, הגדיר את האירוע כ"מעשה אינדיבידואלי, תוצר של נפשות חולות שהסכימו להשפלה עבור חופן כסף". מח'אמרה הבהיר שהמעשה אינו מייצג את תושבי יטא וקרא לתושבים "לפקח על בניהם" ולדאוג להרחיקם מאירועים מסוג זה.

אנשי מח'אמרה אינם היחידים מיטא שנוטלים חלק בפעולות טרור. בני חמולות אחרות מיטא הפכו גם הם חלק ממערך הטרור שמייצא דרום הר חברון ונטלו חלק פעיל בגל הטרור האחרון. רק השבוע נהרס ביטא ביתו של הנער המחבל שרצח את דפנה מאיר לעיני ילדיה, לפני חמישה חודשים, בביתה שבעתניאל. מראד בדר עבדאללה דעיס, תושב הכפר, רצח כזכור את מאיר בדקירות סכין אחרי שהוסת על ידי תכנים של ערוצי החדשות הפלשתיניים "פלשתין" ו"מעאן". הוא נלכד בפשיטה של כוח צה"ל על ביתו, בעת שצפה עם בני משפחתו בסרט.

גם משפחת המחבלת בת ה־13 שנורתה למוות בינואר האחרון בעת שניסתה לחדור ליישוב ענתות, כשהיא רצה עם סכין לעבר המאבטח בשער, הגיעה במקור מיטא. אמג'ד אל־ג'נדי בן ה־19, שבאוקטובר האחרון הצליח להגיע לקריית גת, נמנה אף הוא עם תושבי יטא שהצטרפו בחודשים האחרונים למערך הטרור. אל־ג'נדי הצליח, כזכור, לחטוף נשק מחייל, לפצוע אותו קל, לפרוץ לדירה סמוכה, ורק אז חוסל על ידי שוטרים. אל־ג'נדי, כמו שני הרוצחים ממתחם שרונה בשבוע שעבר, נכנס לישראל באופן לא חוקי. 

שוהה בלתי חוקי נוסף מיטא שכמעט הצליח להוציא אל הפועל פיגוע טרור נוסף בתל אביב היה נער כבן 17, שנעצר באוקטובר האחרון ברחוב האצ"ל בתל אביב כשמברג בידו והבהיר ללוכדיו שביקש לדקור יהודים.

מפגע נוסף מיטא, שאף הוא לא התקשה להתגבר על הפרצות בגדר ההפרדה, היה הצעיר שדקר את שלומית גונן בת ה־65, תושבת משמר הנגב, בעת שערכה קניות בשוק ברהט, בצהרי יום שבת בחודש פברואר האחרון. גם הצעיר הזה לא התקשה לחדור לישראל ואף סיפר לחוקריו כיצד הסתייע יחד עם כמה מבני משפחתו בערבים תושבי הנגב, שסייעו לו לעבור את הגדר המחוררת.

 

הגדר תתוקן בעוד כשבועיים

מסתננים פלשתינים שאינם מצליחים לאתר את הפרצות בגדר, ויש לא מעט פרצות כאלה, נעזרים בתעודות מזויפות. רק לפני שמונה חודשים נחשפה ביטא - כן, שוב ביטא - מעבדה לזיוף תעודות זהות ישראליות והיתרי שהייה לא חוקיים עבור מסתננים לישראל. 

בסוף השבוע שעבר, בעקבות הטבח בשרונה, החליטה הממשלה פעם נוספת - בדומה להחלטות קודמות - לסגור את הפרצות בגדר באזור דרום הר חברון. ההחלטה נתקלת בשני סוגי מכשולים - מכשול תקציבי, אך גם מכשול משפטי. 

בג"ץ ויועצים משפטיים עסקו בסוגיה הזאת יותר מפעם אחת. גדר יש, אבל גם פרצות יש. מאות אם לא אלפי שב"חים עוברים אותה מדי שבוע ללא בעיה מיוחדת. המועצה האזורית בני שמעון התריעה לא פעם על הפרצות הללו. מערכת הביטחון, בתקופתו של שר הביטחון היוצא משה יעלון, הודיעה שתתקן אותן, אבל הדבר לא נעשה. 

על פי החלטת הממשלה לאחר הפיגוע בשרונה, העבודות לסגירת הפרצות בגדר באזור תרקומיא-מיתר יחלו רק ב־28 ביוני, בעוד כשבועיים. בינתיים, כמו בשנים האחרונות, חוצים את הגדר מדי יום מאות פלשתינים ללא אישורי עבודה, בדרכם לפרנסה בישראל. הם עושים זאת באופן עצמאי, או תמורת סכום נמוך של 100 שקלים עבור הסעה לכל צד. 

נהגים רבים, הן בצד הפלשתיני והן בצד הישראלי, מתפרנסים מתעשיית ההסתננות באופן קבוע. המציאות הזאת מוכרת לזרועות הביטחון היטב. היא תועדה בכתבות רבות בתקשורת, אבל אפילו אחרי הפיגוע בשרונה, לא נראה שהיא עומדת להשתנות באופן ממשי. את הגדר חוצים בעיקר מחפשי עבודה שמבקשים להביא לחם למשפחותיהם, אבל גם מפגעים, כפי שראינו בפיגוע בשרונה ובפיגועים קודמים.

 

רג'וב כסימפטום

הפיגוע הקשה במתחם שרונה גרר בעקבותיו גל של צהלולים וביטויי שמחה, שהבהירו שהמפגעים אינם לבד. יש להם גב; ההסתה לשנאה, לטרור ולדה־לגיטימציה של ישראל עושה את שלה. 

רג'וב. הגדיר משחק כדורגל בין ילדי יטא לילדי שדרות כ"פשע נגד האנושות" // צילום: אי.פי

במרכז טול כרם חולקו דברי מתיקה, מדהיישה יצאה צעדת שמחה. ברשתות החברתיות התפרסמו הודעות שונות שמבליטות את הזיקה בין הפיגוע לבין חודש הרמדאן, ובפייסבוק פורסמה בשם משפחות הרוצחים הודעה:

"...ממשפחת שני המוג'אהדין חאלד ומוחמד מח'אמרה בעיר יטא: אנו גאים במה שעשו המוג'אהדין... מאמץ זה מוקדש לעמנו ולאל־אקצא שלנו ולדגל של 'אין אלוה בלעדי אללה'".

הקירבה בין בני מח'אמרה ופת"ח היא עניין שראוי לתשומת לב. פת"ח אינו עוסק לכאורה בטרור, אך מגבה אותו באופן עקבי. גם הפעם. הדוגמה הקלאסית לכך היא התנהלותו של בכיר פת"ח ג'יבריל רג'וב, כאמור יו"ר התאחדות הכדורגל הפלשתינית וכן יו"ר הוועד האולימפי הפלשתיני, לשעבר ראש מנגנון הביטחון המסכל, שמוזכר כאחד מיורשיו האפשריים של אבו מאזן. רג'וב היה פעיל מאוד בגינוי "החטא" הנורא של ילדי יטא, שהעזו לשחק כדורגל עם ילדי שדרות ועתה הוא מתכונן לאולימפיאדת ריו שתיפתח בקיץ הקרוב.

מי שאינו מוכן להשלים עם חברותו של רג'וב כיו"ר ועד אולימפי מקומי מטעם הוועד האולימפי הבינלאומי הוא הלל אפלבאום, בן דודו של ד"ר דוד אפלבאום, שב־2003 נרצח יחד עם בתו נאווה בפיגוע טרור שביצע מתאבד פלשתיני בקפה הלל בירושלים. אפלבאום שיגר מכתב לתומס באך, נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, שבו הסב את תשומת ליבו לשורת התבטאויות תומכות טרור ומסיתות לרצח של רג'וב. "הרוח האולימפית", מציין אפלבאום במכתבו, "חותרת לבניית עולם של אחווה, לצערי מסתבר שלא לכך חותר נציגכם ג'יבריל רג'וב". 

הנשיא ראובן (רובי) ריבלין היה המכותב הראשון שהגיב כמעט מייד למכתב של משפחת אפלבאום. ריבלין הגדיר את פנייתו של אפלבאום לוועד האולימפי כ"פנייה מוסרית ממדרגה ראשונה", אבל בוועד האולימפי הבינלאומי התרשמו פחות. פקרט ג'ירארד זאפלי, הממונה הראשית לאתיקה וציות בוועד האולימפי הבינלאומי, כתבה לאפלבאום כי התבטאויותיו של רג'וב לא נאמרו לאחרונה, אלא ב־2012 ו־2014, במסגרת תפקידו הפוליטי ולא בתור בעל תפקיד אולימפי. פנייתו, למעשה, נדחתה.

אפלבאום אינו מתכוון להניח לעניין וכך גם ארגון "מבט לתקשורת פלשתינית", שתיעד בעבר את התבטאויותיו של רג'וב ועוסק בכך גם בימים אלה. הנה כמה "פנינים" מדברי רג'וב בשנים האחרונות: "נורמליזציה בין ישראלים לפלשתינים בתחום הספורט היא פשע נגד האנושות"; "פלשתין כולה - מהנהר ועד לים - כולה כבושה"; "עדיין אין לנו נשק גרעיני, אבל אם היה לנו, אני נשבע, היינו משתמשים בו כבר הבוקר". 

רג'וב אירגן תחרויות ספורט על שם מחבלים שרצחו יהודים, הצדיק רצח של מתנחלים, שיבח את המחבל שתיכנן את פיגוע מקרר התופת בכיכר ציון שבו נהרגו 15 בני אדם, כינה את נתניהו "כלב" ועוד כהנה וכהנה. הנשיא ריבלין מעיר במכתבו בעניין רג'וב למשפחת אפלבאום, כי "מצער להיוודע לגילויי הסתה חמורים שמקורם מאיש הוועד האולימפי", וכי הוא "משוכנע שראשי הוועד האולימפי יבינו היטב את פנייתכם המרגשת והצודקת וימצאו במהרה את הדרך הנאותה להיעתר לפנייתכם".

אבל רג'וב הוא סימפטום; עוד רבים מראשי פת"ח ואש"ף מגבים טרור. בעקבות הפיגוע בשרונה נציבות הגיוס והארגון של פת"ח פירסמה הודעה רשמית, המצדיקה את הפיגוע שאותו הגדירה כ"תגובה טבעית" למעשי ישראל. בכיר אחר בפת"ח, חסן עספור, שר לשעבר בממשלת הרשות הפלשתינית, כתב שהפיגוע בתל אביב הוא תגובה של הנוער הפלשתיני לביקור של הנשיא הישראלי ריבלין ביישובי מטה בנימין וכן תשובה לטענה שהאינתיפאדה הסתיימה. 

התגובות של פת"ח על הפיגוע בתל אביב אינן יוצאות דופן. לאחר פיגוע הדקירות ביפו, שבו נרצח התייר האמריקני טיילור פורס ו־11 אחרים נפצעו, פירסם עמוד הפייסבוק הרשמי של פת"ח ציור שמעודד מעשי דקירה ומכנה את המחבל שביצע את הפיגוע "שאהיד". עמוד הפייסבוק של פת"ח אף פירסם תמונה של מחבלת גוססת שדמה יוצר מפה של "פלשתין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר