נתניהו: "לעולם לא נרד מהגולן"

לראשונה, הממשלה קיימה ישיבה ברמת הגולן על רקע דרישת אסד להכרת הגולן כשטח שיחזור לסוריה • הסורים מאיימים בתגובה

נתניהו בביקור בגולן, בשבוע שעבר // צילום: קובי גדעון / לע"מ // נתניהו בביקור בגולן, בשבוע שעבר

ישיבת הממשלה השבועית התקיימה היום לראשונה ברמת הגולן.  רה"מ נתניהו אמר בפתיחת ישיבת הממשלה: "הגולן היה חלק אינטגרלי מארץ ישראל בעת העתיקה. יעידו על כך בתי הכנסת העתיקים שסביבנו. הגולן הוא חלק אינטגרלי ממדינת ישראל בעת החדשה. ב-19 שהגולן היה תחת הכיבוש הסורי, הוא שימש לבונקרים, לגדרות טייל, לבונקרים, לתוקפנות, למלחמה". 

"אמרתי למזכיר המדינה שלא נתנגד להסדר המדיני בסוריה, בתנאי שזה לא יבוא על חשבון ביטחונה של מדינת ישראל. כלומר, שבסופו של יום, כוחותיה של איראן, חיזבאללה ודאעש יסולקו מאדמת סוריה. הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תכיר במציאות, ובעיקר בשתי עובדות יסוד. האחת, מה שלא יהיה מעבר לגבול, הקו עצמו לא הולך להשתנות. השנייה, הגיע הזמן אחרי חמישים שנה שהקהילה הבינלאומית תכיר סוף סוף בכך שהגולן יישאר לצמיתות תחת ריבונות ישראל".

"ב-49 השנים הגולן תחת שלטון ישראל הוא משמש לחקלאות, לתיירות, למיזמים כלכליים, לבנייה, לשלום", אמר נתניהו והוסיף, "באזור הסוער סביבנו, ישראל היא הגורם המייצב. הפתרון לא הבעיה. מדינות רבות באזור כבר מכירות בכך. המגמה של שיתוף פעולה אתנו הולך ומתחזק. ישראל תמשיך לשמור על השקט בצפון ומול עזה, באמצעות הגנה וסיכול. במקרה הצורך, או במקרה שנותקף, הם יודעים שנגיב בתקיפות רבה נגדם". 

אישום: למדה להכין מטען חבלה ותכננה פיגוע במסעדות

"בחרתי לקיים את ישיבת הממשלה החגיגית כאן, פעם ראשונה מזה 49 שנים שהגולן בידנו, כדי להעביר מסר חד וברור: 'רמת הגולן תישאר לעד בידי ישראל. ישראל לעולם לא תרד מרמת הגולן'. אוכלוסיית הגולן עולה משנה לשנה. היום 50 אלף איש. אנו נמשיך לחזק את ההתיישבות, התעשייה והחקלאות", הדגיש ראש הממשלה.  

ראש הממשלה נתניהו התייחס גם לנעשה בסוריה ואמר כי "בעוד שבצד שלנו של רמת הגולן, ברור ונהיר, אי אפשר לומר את הדברים על הצד הסורי של רמת הגולן. אני מסופק אם סוריה תשוב להיות אי פעם מה שהייתה. יש בה מיעוטים נרדפים כמו הנוצרים, הדרוזים והכורדים, שנלחמים בצדק על עתידם וביטחונם". 

"מנגד", אמר ראש הממשלה, "יש שם ארגוני טרור ובראשם דאעש וחיזבאללה, שמנסים להשליט על סוריה והאזור, את האסלאם הקיצוני וממנה להמשיך ולהשליט אותו לעולם".  

מתוך ישיבת הממשלה // צילום: מואב ורדי

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

ברקע לדברים, הדאגה הישראלית מהדרישה שהציב בשאר אסד בדיוני המעצמות על הפסקת האש בסוריה: לקבוע כי הגולן הוא שטח כבוש בידי ישראל, ושבעתיד הוא צפוי לשוב לשליטה סורית. בשבוע שעבר פורסם ב"ישראל היום" כי אסד, השולט על כ־20 אחוזים משטח סוריה, העלה את הדרישה לראשונה מאז החלו הקרבות בארצו. נתניהו, ששמע על הדרישה, ענה בתקיפות ואמר בשיחות סגורות: "שישכח מזה". בשיחה עם מזכיר המדינה ג'ון קרי הבהיר נתניהו לפני ימים אחדים: "זה לא יקרה". באותה השיחה הוסיף רה"מ כי "ישראל לא תמסור את רמת הגולן לאיש", וציין כי זוהי דרישה מגוחכת, ומפתיע שהיא בכלל עולה לדיון לאור העובדה שישראל הצליחה כבר כמעט שנה לייצב חזית שקטה בגולן. 

רה"מ מתכוון להביע עמדה דומה גם בפגישה שהוא צפוי לקיים השבוע עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מאז שרוסיה הגבירה את מעורבותה בסוריה, נתניהו ופוטין נועדו ושוחחו כמה פעמים והקימו מנגנון משותף לתיאום ולמניעת תקלות של זרועות הביטחון של שתי המדינות במרחב. 

בפגישתו האחרונה עם הנשיא האמריקני ברק אובאמה בוושינגטון, ביקש נתניהו להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן. אובאמה סירב להעניק את המחווה, למרות המצב בסוריה ואף על פי שנתניהו ביקש זאת כחלק מהפיצוי בעקבות הסכם המעצמות בנושא הגרעין האיראני. נתניהו אמר אז כי ברור היום יותר מתמיד כי במזרח התיכון יש משמעות לשטח, וכי בכל מקום שישראל נסוגה משטח, ארגוני טרור ובראשם דאעש חדרו אל השטח והם השולטים בו, כפי שאירע ברצועת עזה. 

בשבוע שעבר ביקר נתניהו ברמת הגולן והשתתף שם בתרגיל צבאי. היום צפויים שרי הממשלה לקבל שורת החלטות שיובילו לפיתוח הרמה. בין השאר, יוחלט על תקצוב של 2 מיליון שקלים עוד השנה לפיתוח האתר הארכיאולוגי "עין קשתות" (אום אל־קנטיר), שם בית כנסת מהמאה החמישית לספירה, שממוקם סמוך למושב נטור. החלטה נוספת היא לתקצב את אירועי 50 שנה להתיישבות בגולן מתקציב משרדי הפריפריה והתרבות בעלות של 1.5 מיליון שקלים וסיוע בשיפור תשתיות לקצרין בעלות של מיליון שקלים. 

 

הסורים מאיימים בתגובה

בדמשק גינו בחריפות את ישיבת הממשלה שנערכה ברמת הגולן ובתגובה לדברי נתניהו אמר סגן שר החוץ הסורי, פייסל מוקדאד, כי ״רמת הגולן היא אדמה ערבית כבושה והנוכחות של הכוח הרב לאומי של האו״ם מוכיחים כי גם הקהילה הבינלאומית מסכימים שהגולן הוא שטח כבוש״. סגן שר החוץ הסורי הוסיף ואמר כי בדמשק לא ויתרו על כוונתם להשיב את אדמות הגולן. ״לא ויתרנו מעולם על ההתנגדות ועל החזרת הגולן בכל דרך אפשרית. ישראל מנסה להתגרות בנו, אך לא ניכנע. העם הסורי תומך בשחרור כל האדמות הכבושות. לצערנו האופוזיציה בסוריה משתפת פעולה עם ישראל ומסייעת לה בכיבוש האדמה שלנו״, אמר.

מוקדאד אף איים בפעולה צבאית סורית לצורך כיבוש רמת הגולן. ״אנחנו ערוכים לכל פעולה כדי להחזיר את הגולן. יש אפשרויות שונות כולל האפשרות הצבאית", אמר סגן שר החוץ הסורי. הוא האשים את נתניהו בהפעלת אמצעי טרור נגד סוריה וטען כי "עמדותיו של נתניהו בעניין הגולן ריקות מתוכן מכיוון שכל מדינות העולם תומכות בעמדה הסורית שהגולן הוא אדמה כבושה שיש להשיב לסוריה".

"לא יהיה שום מגע בין סוריה לישראל באמצעות רוסיה", אמר סגן שר החוץ הסורי, "לא ניגרר לשיגעון של נתניהו. לא פוטין ולא אף נשיא בעולם יקבל את ההיגיון המגונה של ישראל במה שקשור לגולן״. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר