מה מסתתר מאחורי ״היציאה לחירות כלכלית״ באינטרנט

זה לא סוד: מספר הנופלים להבטחות התעשרות מהירה באינטרנט נמצא כיום בעלייה. והאפשרויות הפרושות על השולחן? נוצצות מתמיד. שיווק רשתי, אופציות בינאריות או מט״ח, אמזון או eBay ושיווק שותפים. כולם מבטיחים רווחים גדולים. כולם יציגו בפנינו אנשים שעשו את זה. כולם מושכים אלפים. אבל מה באמת קורה מאחורי הקלעים? יצאנו לבדוק

צילום: //

בשיתוף ברק רום

מאת: רז ברקאי

עדויות על אנשים שהפסידו את כספם באינטרנט, לא חסר. לכן, שאלנו עצמנו את השאלה הבאה – האם באמת קיימת תכנית חירות כלכלית אמיתית באינטרנט, ואם כן- מהן? משימה לא קלה, בהתחשב בכך שבכל שנה? מדווח על עשרות אלפי ישראלים מתפתים להצעות הכנסה אונליין, אמינות יותר ופחות. בקיצור, יצאנו לשטח לבדוק מה חדש בגזרת עגל הזהב.

בהתאם לסקר שנערך, במסגרת כתבה זו התגלה כי חמשת הזדמנויות ההכנסה הבאות הן הנפוצות ביותר באינטרנט הישראלי: שיווק הרשתי (MLM), המסחר באופציות בינאריות ומטבע חוץ (Forex), סחר ב-eBay, המותג הפרטי באמזון ושיווק שותפים.

חלום ההתעשרות. נחלתם של ישראלים רבים מנוצלת לעתים על ידי חברות כאלה ואחרות.
חלום ההתעשרות. נחלתם של ישראלים רבים מנוצלת לעתים על ידי חברות כאלה ואחרות.

 אז הנה האמת, ורק האמת, על תעשיות אלה:

  1. שיווק רשתי.

 טבעי שנתחיל בשיטה הקרובה ביותר להונאת הפירמידה המוכרת (ברני מיידוף מצלצל מוכר?), השיווק הרשתי. ידועה גם בשם MLM או שיווק רב-שכבתי, השיטה מבוססת תמיד על אותה הצורה הגיאומטרית המוכרת של המשולש:

מבנה השיווק הרשתי. מודל עסקי המבוסס ברובו על הזרמת "דם חדש" למערכת
מבנה השיווק הרשתי. מודל עסקי המבוסס ברובו על הזרמת "דם חדש" למערכת

עכשיו, חשוב לציין כי אנשי השיווק הרשתי? נשבעים עם יד על הלב כי מדובר בשיטת שיווק לגיטימית. אך עדיין, גם כאשר קיים עסק אמיתי מאחורי כסות ה-MLM, הרי שפוטנציאל הרווחים אינו גבוה כפי שנציגי החברה מנסים למכור.

השיווק הרשתי תמיד מציע שני ערוצי רווח: (א) מכירת מוצרי החברה, הפופולאריים ביותר הם בתחום הבריאות והתיירות. ו-(ב) הכנסת מצטרפים חדשים לחברה. מכאן, תרשים הפירמידה.

שתי כתבות תחקיר ששודרו לאחרונה בפריים טיים שופכות אור על התעשייה. הכתב הכלכלי של ערוץ 10 מתן חודורב בחן את המתרחש בחברת בי-היפ בנובמבר וינון מילס נכנס אל מאחורי הקלעים של חברת וורלד וונצ׳רס בתכנית ׳המגזין׳ של אושרת קוטלר. כתבות אלה הצביעו על כך כי החלק הארי של רווחי חברות ה-MLM מבוסס על גיוס אגרסיבי של חברים חדשים, ולאו דווקא על מכירת המוצרים.

המרוויחים הגדולים הם כרגיל אלה העומדים בראש. מעטים מדווחים על הכנסות גדולות, אך סטטיסטית, חשוב לציין כי נתון זה נכון לגבי כל תחום עסקי אחר.

יתרונות:

טענה שחוזרת שוב ושוב אצל משווקים רשתיים לשעבר איתם שוחחתי היא ששיווק רשתי הוא "בית ספר לחכמת רחוב". ואכן נראה כי ישנם בוגרי שיווק רשתי אשר הצליחו בעסקיהם מחוץ לשיווק הרשתי.

חסרונות:

הקושי להפריד בין מוצר לגיטימי אשר משווק באופן רב-שכבתי לבין עוקצים דוגמת "zeek rewards". מנגנון גיוס אגרסיבי הכולל הבטחות מוגזמות.

לקריאה נוספת:

* עשה מיליון ראשון בגיל עשרים ושש בלי מוצר ובלי לקוחות. עכשיו מראה איך בסדרת ווידאו מיוחדת

*הסיפור הנורא שכמעט גרם לבעל חברה לבניית אתרים להתאבד, אך הוביל אותו לגלות מכרה זהב

  1. מסחר באופציות בינאריות או מט"ח

לפני שאדון בממצאי, חשוב לציין כי ב-21.3.2016 אסרה רשות ני"ע הישראלית לחברות האופציות הבינאריות

לשווק עצמן לציבור הישראלי:

רשות ני"ע: לא ינתן כלל רישיון לשיווק אופציות בינאריות בישראל
רשות ני"ע: לא ינתן כלל רישיון לשיווק אופציות בינאריות בישראל

ואכן, במחקר זה לא הצלחתי למצוא אדם שהרוויח באופציות בינאריות או פורקס. אם כי מצד שני, ראוי לשאול מדוע אדם שכן מצליח להפיק הכנסה משמעותית מתחומי מסחר אלה, יבחר לשתף זאת על גבי דפי העיתון?

עומר רבינוביץ׳ (29), מנהל השקעות של האלפיון העליון ויועץ של כמה מבתי השקעות הגדולים בארץ, אומר:

"אופציות בינאריות הן השטן. לא אכפת לי שינסו לתבוע אותי. מי שמחליט לשים את הכסף שלו באופציות בינאריות או פורקס שייקח בחשבון ש: (א) הסיכון הוא עצום ו-(ב) 95% אחוז לפחות מפסידים את כל הכסף שלהם. וזה עוד לא הכל..."

למה הכוונה?

"שמע, צריך לקחת בחשבון שזה לא משחק של קונים ומוכרים. הפקודות שלך לא מגיעות לבורסה אלא נשארות בחברה בה פתחת חשבון. זה אומר שחשבון הבנק בו יושב הכסף הוא לא על שמך ואין לך שליטה עליו – ככה שבהרבה מקרים גם לא תראה את הכסף חזרה".

אם כן, המסקנה היא כי במקרה הטוב, מדובר בתחום מסחר ממנו ניתן להרוויח רק אם אתם מומחי מסחר ממולחים וכי האדם הממוצע? צפוי להפסיד כספו.

יתרונות:

מובטח פוטנציאל רווחים עצום דרך מינוף.

חסרונות:

חברות המסחר מרוויחות כשאתה מפסיד את הכסף. מתאים רק למומחים. איסור השיווק לישראלים של אופציות בינאריות.

  1. סחר ב-eBay.

איביי היא פלטפורמת המסחר המוכרת ביותר לישראלים ואפילו מחזיקה בארץ מטה משרדים מרשים באזור התעשיה ספיר, בנתניה.

אך מצד שני, דומה כי מלחמת הענקים בארצות הברית בין איביי ואמזון הוכרעה, ואיביי הובסה בגדול. בשנת 2006 איבד איביי את תואר "אתר המסחר הגדול בעולם" לג׳ף בזוס ואמזון. וכיום, אמזון מכניסה פי 4.5 מאיביי, הרבה בזכות שיטת ה-FBA (עוד בהמשך) ששינתה את חוקי המשחק.

מסחר באיביי. נחלת העבר?
מסחר באיביי. נחלת העבר?

יניב גרייף (32) הוא הבעלים של חברת Econek Innovations המפעילה חשבונות מסחר עצמיים ועבור אחרים בפלטפורמות המסחר הגלובליות. הוא אומר:

"עידן הזהב של איביי עבר מהעולם. אישית, אני יכול להעיד שבמשך ארבע שנים הפעלתי חשבונות מסחר באיביי, אבל מעולם לא הצלחתי להגיע להכנסה של יותר מ- 2,000-3,000 דולר בחודש. לפני שנה וחצי עברתי עם אותם המוצרים לאמזון, ועכשיו המוצר המרכזי שלי מכניס מחזור חודשי של 25,000 דולר.

ומה עם איביי?

היום, כשלקוחות מבקשים ממני לנהל להם את חשבון המסחר, כבר לא עולה על הפרק בכלל ללכת לאיביי. אני ממליץ על איביי רק למי שאין שום כסף להשקיע ומוכן להסתפק בהכנסה צנועה לאחר חודשים של עבודה קשה."

יתרונות:

מבוסס על עקרונות עסקיים אמיתיים ועבודה קשה, לא על מגדלים בשמיים.

חסרונות:

קשה מאוד להגיע להכנסה גבוהה. כבר לא פלטפורמת המסחר הכדאית ביותר. עיסוק בלתי פוסק בשילוח לחו"ל.

 4. סחר באמזון בשיטת המותג הפרטי

שיטת המותג הפרטי (Private Label) באמזון כיכבה בחודשים האחרונים בעולם האינטרנט הישראלי, ולא בכדי. ראשית כל, אמזון עצמה צומחת במהירות עצומה ומתפשטת לשווקים חדשים כמו אירופה המערבית, אוסטרליה ואסיה. ושנית, קיימות לא מעט עדויות על תלמידים ישראלים של השיטה שעושים חיל.

כאמור, שירות ה-FBA (אשר במסגרתו אמזון לוקחת על עצמה את האחסון והשילוח של המוצר) שבר את השוק, והפך את אמזון למלכה הבלתי מעורערת של עולם המסחר. מצד שני, צמיחה מהירה זו הובילה להחרפת התחרות בין הסוחרים ולהגבהת חסמי הכניסה.

אמזון וה-FBA. שברה את לוח המשחק של פלטפורמות המסחר הגלובליות.
אמזון וה-FBA. שברה את לוח המשחק של פלטפורמות המסחר הגלובליות.

גרייף אומר:

"מותג פרטי באמזון הוא יהלום אמיתי למי שמגיע מרופד בהרבה כסף וזמן לימוד. אני לא ממליץ לאף אחד להתקרב לזה אם אין לך לפחות 5,000-6,000 דולר להשקעה הראשונית. זה כבר לא משחק על הבדלי מחירים כמו איביי."

למה?

"תבין, במותג הפרטי באמזון אתה מייצר מוצר אמיתי, בעצמך. ועכשיו, כמה שיותר אנשים מגלים את ההזדמנות הזאת – חסם הכניסה עולה. זה אומר שאתה גם חייב לדעת איך לקחת מוצרים קיימים ולשפר אותם דרך תקשורת עם היצרן בסין. לא פשוט."

יתרונות:

פוטנציאל רווח גבוה. חלון הזדמנות שעדיין פתוח. עסק אמיתי לכל עניין דבר.

חסרונות:

חובה להגיע עם סכום גבוה להשקעה. חובה לפתח מומחיות בייצור מוצרים בחו"ל (לרוב סין). חובה לפתח מומחיות באיתור ושיווק המותג באתר.

5. שיווק שותפים

מי שלא חי מתחת לסלע בשנתיים האחרונות, וודאי שמע על עולם שיווק השותפים (Affiliate Marketing). וזאת, הרבה בגלל שההבטחה של שיווק השותפים? היא המושכת מכולן: "בוא תעשה כסף גדול ממכירת מוצרים של אחרים, עם השקעה וסיכון מזעריים ובלי להתעסק עם מוצר ולקוחות."

במילים אחרות, זה הרעיון הפועם בלב שיווק השותפים:

המוכר (אתה) בוחר מוצר או שירות מהיצע אינסופי של מוצרים או שירותים בישראל או בחו"ל ומקבל תגמול בצורת עמלה, העשויה להגיע גם ל-100%, על פעולות כמו רישום משתמש או מכירת המוצר.

עדויות של ישראלים שהצליחו הן רבות, ולמעשה ניתן להכתיר את ישראל כאחת ממדינות הסופר-אפילייטס המובילות בעולם, כנראה משום שבניגוד לאיביי ואמזון, יכולת המינוף של משווק השותפים היא כמעט אינסופית.

 טל במסיבת משווקי שותפים באחוזת הפלייבוי. "ישבתי שם עם פושטקים בני עשרים שעושים $5,000 דולר ביום מהלפטופ".

טל במסיבת משווקי שותפים באחוזת הפלייבוי. "ישבתי שם עם פושטקים בני עשרים שעושים $5,000 דולר ביום מהלפטופ".

אדם טל (32), הוא המנטור המוביל בארץ לשיווק שותפים וזכה להיכנס ל-30 האפילייטס המובילים בעולם. הוא מעיד:

"אני אמנם משוחד, אבל שיווק שותפים הוא המודל העסקי המושלם מבחינתי. התחלתי עם אפס ידע בשיווק ובהשקעה של חמש דולר ליום בגלל שאני פחדן מטבעי, ולא רציתי להסתכן. רק כשראיתי שאני יודע להפוך את החמש דולר האלה לעשר דולר, התחלתי להשקיע 50 דולר שנתנו לי חזרה 100 דולר. ככה עם הזמן, עברתי להשקיע 500$ ו-5,000$ כשהמגבלה היא מסגרת האשראי של חברת האשראי."

אז מינוף היא מילת המפתח?

"זה בעצם ׳הסוד׳ הגדול של שיווק שותפים. יש לך אינסוף קונים. אתה מסכן סכום קטן ואם אתה מתמיד, אתה מפצח את זה ומרוויח עליו... אחר כך? פשוט תעלה תקציבים פי 10 ופי 100 ותכניס כסף שלא חלמת שאפשרי. יש לי תלמיד שרק התחיל לפני שנה וחצי, ובפברואר השנה עשה מזה רבע מיליון שקל."

ואיפה אפשר ללמוד את זה?

"אם אתה רוצה, רצה עכשיו סדרת הדרכות ווידאו שהכנתי שמראה איך לעשות את הצעד הראשון, היא נפתחת לשלושה שבועות פעם בשנה לקראת פסח בגלל שקשה לי להתמודד עם הביקוש. אתה מוזמן לתת לקוראים לינק"ֿֿֿֿ

יתרונות:

פוטנציאל הרווחים הגדול ביותר. השקעה כספית מזערית. אין צורך להתעסק עם לקוחות, מוצר, אחסון ושילוח.

חסרונות:

מצריך התמדה וזמן. כן דורש השקעה כספית מינימלית. קשה להתחיל לבד.

סיכום

לסיכום, נראה כי מבחינת שקלול בין הסיכוי להכניס כסף אמיתי לבין עלות ההשקעה הראשונית, דומה כי שיווק שותפים הוא האופציה הבטוחה והמשתלמת ביותר, אם כי גם איביי וגם אמזון מציגים עדויות אמיתיות מהשטח של ישראלים העושים שם חיל. בהתאם לכך, ולמי שרוצה לקחת את הצעד הראשון, מצורפת לכאן סדרת ההדרכות החינמיות על הנושא.

 

>> כדי להירשם לסדרת הסרטונים החינמית של אדם טל על שיווק שותפים לחץ כאן

*הכתוב לעיל מבוסס על מחקר עצמאי ואינו מתיימר לייצג דעה של כל גורם אחר

בשיתוף ברק רום

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר