מחצית מהיהודים תומכים בגירוש ערבים מישראל

אלו תוצאות מחקר שביצע המכון האמריקני "פיו", במסגרתו רואיינו 5,601 ישראלים - יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים • הנשיא ריבלין: "הסקר המטלטל מצביע על הצורך לטפל בבעיות שלנו בתוך הבית, הוא צריך לעמוד בפני מקבלי ההחלטות בישראל"

רחוב בישראל. אחד מחמישה יהודים תומך בגירוש הערבים // צילום: אורי לנץ // רחוב בישראל. אחד מחמישה יהודים תומך בגירוש הערבים

כמעט מחצית מהיהודים הישראלים (48%), מאמינים כי הערבים צריכים להיות מגורשים מישראל או לעבור ממנה, כך עולה ממחקר שפורסם היום, שאותו ערך המכון האמריקני "פיו". מהמחקר, שבו רואיינו 5,601 ישראלים (יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים), עולה עוד כי אחד כשמונה מכל עשרה ערבים ישראלים (79%) טוענים כי ישנה אפליה בחברה הישראלית נגד מוסלמים, המהווים המיעוט הגדול ביותר של מיעוטים דתיים. 

בעניין זה, היהודים מחזיקים בדעה ההפוכה - הרוב המכריע של היהודים (74%) אומרים כי לא קיימת אפליה משמעותית נגד המוסלמים בישראל. בנוסף, ארבעים אחוזים מהאוכלוסייה היהודית בישראל וארבעים אחוז מהאוכלוסייה הערבית בישראל לא חושבים שההנהגה הישראלית והפלשתינית עושים מספיק על מנת לחתור להסכם שלום.

המחקר ותוצאות הסקר שבוצע במסגרתו הוגשו היום לנשיא ראובן ריבלין, שאמר כי "זהו סקר שצריך לעמוד בפני מקבלי ההחלטות בישראל ובפני ממשלת ישראל. הוא מצביע על הצורך לטפל בבעיות שלנו פנימה בתוך הבית יותר מתמיד".

ריבלין הוסיף כי "כשנשאתי את נאום השבטים בהרצליה הצבתי מראה שביקשה התבוננות. התבוננות בנו כחברה, בקולות הנובעים מאיתנו המאמינים במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בנשימה אחת. המחשבה על מדינת ישראל כדמוקרטית רק ליהודים היא בלתי אפשרית ועלינו למצוא את הדרך לטפל בכך".

לדבריו, "ממדינה שהורכבה מרוב חילוני ברור ומיעוט דתי, חרדי וערבי, הרי שכיתות א' כיום הם תמונת ראי של חברה שבה יש קצת יותר מרבע חילוני, רבע חרדי, רבע ערבי וקצת פחות מרבע דתי. הסקר שלכם מחדד את הפערים התפיסתיים שיש במדינת ישראל ביחס לאמונה, לדת, לתרבות, לדמוקרטיה, ואת הקשר בין הפערים הללו לבין ההשתייכות הדתית והחברתית. 

רחוב ישראלי. שמונה מכל עשרה יהודים חושבים שקיימת אפליה נגד מוסלמים // צילום: אורי לנץ

"מהדברים שלכם מתחדדת ההבנה שחייבים לעשות מאמץ גדול עוד יותר למפגש והיכרות בין הציבורים השונים. יש בסקר שלכם ממצאים מטלטלים שחייבים לעורר את החברה הישראלית לחשבון נפש ולבחינה ערכית. כואב לי לראות את הפער שקיים בתודעת הציבור, דתיים כחילוניים, בין מדינת ישראל כמדינה יהודית לבין מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. אני מאמין שגם הערכים ה'דמוקרטיים' שלנו נעוצים באמונה היהודית, באהבת הגר, ביחס לגר, בשוויון לפני החוק. אלו לא ערכים זרים זוהי היהדות. בעיה נוספת זה היחס לאזרחי ישראל הערבים. יש פער תפיסתי בין האופנים שבו ערביי ישראל רואים עצמם באחוזים גבוהים מאד כמופלים לרעה ואילו היהודים בטוחים שאין שום אפליה. שנים רבות שאני אומר ששאלות חברתיות הם אסטרטגיות לא פחות משאלות ביטחוניות. אני מודה לכם ומקווה שנמצא את הדרך להכיר טוב יותר את החברה הישראלית ואת האתגרים וההזדמנויות העומדים בפניה".

במפגש עם הנשיא השתתפו אלן קופרמן, מנהל המחקר מטעם מכון "פיו", ומאיר אלרן, חוקר בכיר במכון למחקר ביטחון לאומי. "ראיינו יותר מ-5,600 ישראלים מכל רחבי ישראל – פנים מול פנים", אמר קופרמן, "המחקר מתמקד בדת בחברה הישראלית. ישראל כוללת כמה וכמה קבוצות דתיות, כאשר גם הקבוצה היהודית מחולקת לתת קבוצות בעצמה. שבעה עשורים לאחר הקמת המדינה, רוב גדול של יהודים ישראלים רואה בה בית לאומי לעם היהודי ואת הזכות לעלייה אליה כטבעית. רוב גדול גם רואה את החשיבות של שמירה על ישראל יהודית ודמוקרטית. אך כאשר שאלנו מה יקרה במצב של חיכוך בין ערכיה היהודיים לערכיה הדמוקרטיים של ישראל – התשובות היו מחולקות לחלוטין בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית. השסע בנושא קיים גם בין היהודים למיעוט הערבי בישראל".

הנשיא ריבלין מקבל את המחקר. "המחשבה על ישראל כדמוקרטית רק ליהודים היא בלתי אפשרית" // צילום: מארק ניימן / לע"מ

המחקר אשר עסק בפיצול הדתי בחברה הישראלית בחן, בין השאר, את האמונות והזהויות הדתיות, את דעת הישראלים על תפקיד הדמוקרטיה והדת בחיים הציבוריים, את גישתם של הנשאלים לגבי נושאים פוליטיים וכן לגבי התהליך המדיני. להלן עיקרים הממצאים:

יהודים דתיים מאד וחילונים מנהלים עולמות חברתיים נפרדים במידה רבה, ומחזיקים באופן יחסי במעט חברים קרובים מחוץ לקבוצה אליה משתייכים, עם מספר מצומצם של נישואי תערובת בין הקבוצות. הסקר מגלה כי החילונים בישראל חשים בנוח יותר עם הרעיון שילדם עשוי להינשא ליהודי חרדי, מאשר עם האפשרות כי ילדים יינשא לנוצרי. 

רוב היהודים הישראלים, מכל קצווי הקשת הדתית, מסכימים עקרונית כי ישראל יכולה להיות הן מדינה דמוקרטית והן מדינה יהודית. עם זאת, הדעות חלוקות בשאלה כיצד לניתן לפעול במידה וקבלת החלטות דמוקרטיות מתנגשת עם ההלכה. הרוב המכריע של החילונים, 89%, טוען כי עקרונות דמוקרטיים צריכים לקבל עדיפות על פני ההלכה, ואילו 1% בלבד מאמין כי ההלכה היא שצריכה להוביל. לעומת זאת, 89% אחוז מהחרדים סבורים כי ההלכה היא זו שצריכה לקבוע, ואילו רק 3% יוותרו על ההלכה למען עקרונות הדמוקרטיה. 

המחלוקות בקרב היהודים בישראל משתקפות בעמדות מנוגדות בשאלות מדיניות ציבוריות אשר כללו נישואים, גירושים, גיור דתי, גיוס לצבא, הפרדה בין נשים לגברים ותחבורה ציבורית. 

תת קבוצות הדתיות המרכיבות את היהדות הישראלית אינן מסכימות על מה מבוססות בעיקרה הזהות היהודית- הרוב החרדי טוען כי "להיות יהודי" משמעו עניין דתי, בעוד החילונים נוטים לומר כי זהו עניין של שושלת או תרבות.

בעוד שרובם של הישראלים הינם יהודים, נתח גדל והולך (נכון להיום, אחד מכל חמישה מבוגרים) שייך לקבוצות דתיות אחרות. רוב התושבים הלא-יהודים בישראל מזוהים כערבים מבחינה אתנית ומבחינה דתית כמוסלמים, נוצרים או דרוזים. בניגוד לרוב הסקרים בישראל, סקר זה אפשר ניתוח נפרד של מוסלמים, נוצרים ודרוזים, הודות לריבוי הראיונות. 

מהסקר עולה כי מוסלמים ונוצרים רבים נוטים לתמוך בקהילותיהם ביישום ההלכה. 58% מהמוסלמים מעדיפים את בתי המשפט השרעיים כבתי המשפט הרשמיים למוסלמים בישראל, ו-55% מהנוצרים בעד הפיכת חוקי התנ"ך כקרקע לחוקי הנוצרים המיושמים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר