עמוס רגב האבנים זוכרות מבין הערים העתיקות, דווקא את עכו אני אוהב. טייל על חומותיה - ונינוח רענן ומלוח מעורב באלפי שנות היסטוריה יעלה באפך יש קסם רב באבנים, שיד אדם מסתתת ומניחה זו על זו, ויוצרת מהן מבנה או חומה. וככל שהמבנה עתיק יותר, כך גדל הקסם: כי המבנה, או החומה, או המבצר, או המצודה, או העיר, או אמת המים - כל אלה עומדים ושורדים במשך מאות ואלפי שנים. והם מעידים על יד האדם שהקימה אותם, על תבונת האדם, ולעתים על אכזריות האדם, שבנה והרס. אבל מה שנשאר - נותר, לדורות. עסוקים בטרדות היום-יום, בדרך כלל איננו שמים לב לכך שיש לנו ארץ יפה, מהמדבר ועד לחופי הים. ושהיא חיה ונושמת את ההווה ואת העבר גם יחד. בהיותה גשר יבשתי בין אירופה, אסיה ואפריקה, תמיד היה כאן מי שסיתת אבנים. והמבנים שהוקמו מספרים את סיפורן של אלפי שנות היסטוריה. היכן שהיום אנו תקועים בפקקים בכביש החוף, צעדו אינספור צבאות באינספור מלחמות. היכן שאנו עולים לכיוון ירושלים, פסעו שיירות הולכי הרגל. צפונה לגליל, דרומה לנגב - בכל מקום, בכל כיוון, כבר היו כאן, נשמו כאן, בנו וחרשו וזרעו ואהבו ונלחמו. ובמערב, שם שטו הספינות, יוצאות אל השקיעה ובאות אל הזריחה. אני אוהב לראות את המבצרים ולבקר בהם: מקלעת נמרוד הנישאת בגאון במרומי הגולן, דרך מבצר אנטיפטרוס במרכז ועד למצודת דוד בירושלים. אני אוהב את חוכמת המיקום: איך ידעו כבר אז לקרוא את הטופוגרפיה, להתמקם, ליצור מחסה מפגעי מזג האוויר ומאיומי האויבים - ולהילחם, כשצריך. מבין הערים העתיקות, דווקא את עכו אני אוהב. דווקא עכו, כי בקליפת אגוז היא משלבת הכל. בתי כנסת ומסגדים וכנסיות. אולמות אבירים ומנהרות תת-קרקעיות. נמל, וחומה הפונה אל הים, ותותחים נשקפים ממנה אל האופק, להגן על תושבי העיר. יהודים וערבים וצלבנים - כולם היו שם. כל הדתות, כל הגזעים, כל הדגלים שהתנופפו אי-פעם. ובית הכלא במצודה, שבו העלו הבריטים לוחמים יהודים אל הגרדום, עד שב-1947 פרצו אליו לוחמי האצ"ל ושיחררו את חבריהם, באחת הפעולות היותר נועזות של ימי המחתרות. לפני עשר שנים הכריז אונסק"ו על עכו העתיקה כאתר מורשת עולמית. ואכן, עם עוד קצת טיפוח וקצת מירוק, וקצת רצון טוב וקצת דמיון, היא יכולה לחזור לימי תפארתה. כי עכו היא צומת של דתות ושל תרבויות, של סגנונות ושל ארכיטקטורה. וכשאתה מטייל על החומות, וגלי הים נשברים אל הסלעים, וריח רענן ומלוח עומד באוויר, אתה יכול לדמיין את ספינות יורדי הים העבריים הראשונים, את הפיניקים ואת היוונים, את ריצ'ארד לב הארי מגיע לארץ הקודש, את ספינות הסוחר של הגנואזים ושל הוונציאנים, את ציי העות'מנים ואת ספינות הצי הבריטי שסייעו להדוף את נפוליאון, שניסה לכבוש את העיר במסע המלחמה שלו למזרח התיכון ולא הצליח, ובמשך שנים לאחר מכן נהג לשוב ולמלמל בכעס "בגלל הביצורים העלובים של עכו הפסדתי את המלחמה". וכשניחוח אלפי שנות היסטוריה באפך, אתה יכול לשים פעמיך לאחת ממסעדות הדגים הטובות שם, בעכו. וגם החומוסיות לא רעות, למען האמת. וגם זה חלק משגרת חיינו, כאן.
* * *
דן מרגלית
הר הקסמים
בלימודיי גיליתי את העץ על האוכף בין הר הצופים להר הזיתים, בין העיר למדבר. לא היה יפה ממנו
בין הר הצופים לבין הר הזיתים, בדרך שבין האמפיתיאטרון של האוניברסיטה העברית בירושלים לבין בית החולים אוגוסטה ויקטוריה, באוכף שבין שני ההרים, יש נוף כפול. בנקודה אחת אפשר לראות, בתנאי שהראות טובה, את דרך יריחו עד ים המלח והגבעות הצחיחות שבצפונו של מקווה המים, שהכל מזהירים כי הוא הולך ונעלם; ומנגד להשקיף אל הר הבית ולהתבונן בצריחי המסגדים ולראות את "ירושלים של זהב".
עומד שם עץ בודד ואפשר היה לחסות בצילו, ובתזוזה קלה לראות את המדבר ממזרח ואת העיר שחוברה לה יחדיו ממערב, ואולי כבר נעקר. שכן בשנים האחרונות נראו הקבלנים משוטטים בקדחתנות באזור והם תמיד מבקשים "להלביש שלמת בטון ומלט" כל מה שהיו אתרים יפי נוף ומשוש תבל, ואין לדעת.
בקיץ היתה בו תערובת של רוח מלטפת ויובש שעלה מן הזרדים שעל הקרקע. בחורף של שנות ה-80, ברדתי מן החניון באוניברסיטה, לא היה מקום יפה ממנו. גשם זלעפות ורוח פראית, הגשמת חלום לאוהבי הגשם.
ותיקים העידו כי בדיוק בנקודה זו עבר עד מלחמת ששת הימים הגבול שבין השטח הכבוש בידי ירדן לבין המובלעת הישראלית שלא נפלה במלחמת השחרור, ומאז ועד 1967 היו שיירות של חיילים מחופשים לשוטרים עולים אליה לגונן על מבני האוניברסיטה. עתה יש במקום מצפה עשוי אבן וחניון לתיירים, והאוניברסיטה רותחת בגודש של פעילות, אבל בשנים הראשונות רק מעטים העזו ולא אחת נראו קבוצות של מטיילים שיכורים ולא מיין, או מקהלות חובבים של נערות ונערים, ובליווי גיטרה ואפילו חליל אפשר היה להאזין ל"ירושלים של זהב" לנעמי שמר או "מעל פסגת הר הצופים" לאביגדור המאירי.
בנעוריי, נראה שהיה הדבר ב-1960, ניצבתי בשירות מילואים על פסגת כנסיית הדורמיציון על הר ציון, וראיתי כיצד מתקנים הירדנים את כיפת הזהב על מסגד עומר, וממרחק גם אוטובוס כחול שנסע דרומה ליריחו, והייתי משוכנע כי לעולם לא אגע באבני הכותל ולא אסע לעירה של רחב, וזה היה המקום היפה ביותר ב"הוי ארצי, מולדתי" שהייתי בוחר בו. כך - לולא רעש האדמה של 1967, על כל הטוב והרע שאנו נושאים בליבנו ובחיינו בעקבותיו - נגלה בפניי חיבור הקסמים שבין הצופים לבין הזיתים.
* * *
אמילי עמרוסי
חפשו את הדייג
בחוף שמצפון לאכזיב נולדה לי אהבה. לכאורה, רק קצת ים תיכון. למעשה, פיסה מדויקת שבה הלב מדבר ולא העיניים
לפעמים עומד שם דייג, סיגריה נוטה מעלה בפיו מציירת קו מקביל לחכה שבידו. לפעמים אני מוצאת שם משפחה ערבית מגוונת, והנשים שלהן מזכירות לי אותנו, בחולצה ומכנסיים דקים מעל בגד הים. ולפעמים מחכים לי שם רק כמה סרטנים עם הפסקול השקט-רועש הכי נעים שהגלים יודעים לעשות.
רצועת החוף שבין ראש הנקרה לאכזיב נפלאה ביופייה, אבל היופי הוא רק תפאורה לזיכרון. הרי "המקום האהוב ביותר בארץ" חייב להיות מקום שבו הלב מדבר, לא העיניים. אהבה נולדה לי כאן, בחתיכת חוף לא מוכרז, חצי סיכה בצפון-מערבה של מדינה קטנה, פיסה מדויקת שאני יודעת ללכת עד אליה בעיניים עצומות, והדייג הזה, נדמה שזה אותו אחד תמיד, היה שם כשזה קרה. לכאורה רק קצת ים תיכון, שום דבר מרעיש. אבל חוץ מהזיכרון יש גם לגונת סלעים טורקיזית שיצרה בריכה טבעית בתוך הים. זו לא הלגונה היחידה באזור הקסום הזה, אבל היא הכי רדודה ורק בה לא טובע לי הזיכרון.
אם יש מקום שבו נשבעת לפני שנים שאליו תביא את הילדים, כשיהיו, ו-13 שנים אחר כך אתה מקיים, שנה אחר שנה, זה המקום שלך.
והנה אני מוותרת על המקום שלי: בין חוף אכזיב לחוף בצת, מייד אחרי שפך נחל כזיב אל הים, תעלה מולכם האנדרטה שבנה יחיאל שמי מאוניות מעפילים חלודות. הצפינו אחריה נשימה ארוכה ועוד אחת קצרה, ואז עצרו. חפשו את הדייג או הקשיבו לכפות הרגליים. אפשר לראות את הרגל הלבנה של ראש הנקרה בודקת בשבילכם את טמפרטורת המים. יוצאים מהמכונית בעיניים עצומות ורגליים פקוחות. אם רוצים להציץ לרגע, אפשר לראות את אוניית חיל הים עומדת ממול. מי שנולדה לו כאן אהבה יידע מייד היכן להתיישב. מי שעוד לא, יחפש מדף סלע מימין לאנדרטה ותחתיו קטע ים מתוחם שיוצר לגונה קטנה וסגורה, המתאימה מאוד לילדים.
החוף לא מוכרז ואין בו מציל, שירותים או סככות; אם באתם עם ביצת אהבה סגורה, אני מבטיחה לכם שכאן היא תבקע. הרחצה על אחריותכם, האהבה עלי.
* * *
חופים הם געגועים לעצמנו
אז, כשהפעולה המועדפת עלי ביקום היתה להשתזף, חוף גורדון היה המקום הכי קרוב לשמש
תשאלו, למה דווקא חוף? ואם את מתעקשת על חוף, אז גורדון-! לא היית בקיסריה? לא ביקרת בחוף דור או בחוף הבונים? אז כן, הייתי, התרשמתי, נשרפתי, ולמרות זאת, מכל החופים בארץ, גורדון התל-אביבי הוא המקום שלי. אין לו יתרון בולט על פני המתחרים, הוא לא מציע אטרקציה מיוחדת או נוף שלא תוכלו להשיג באותו מחיר גם ביפו או בהרצליה. אבל במשך שנים החוף הזה שימש לי מקום מפלט שפוי מהעיר ללא הפסקה, פיסת אדמה שאליה ברחתי בכל הזדמנות שבה רציתי את אותה הפסקה מהעיר. עכשיו, רחוקה מהעיר ומהחוף, אני חייבת להודות שלפעמים אני מתגעגעת. חופים הם לפעמים געגועים לנחל? אם תשאלו אותי, חופים הם בעיקר געגועים לעצמנו, למי שהיינו כשהיינו אז, בחוף.
לאורך שנות העשרים שלי, הפעולה המועדפת עלי ביקום היתה להשתזף. מאוחר יותר נודע לי שזה לא בריא, אבל בימים ההם צליית גופי תחת קרני השמש הלוהטות נראתה לי כמו דרך מצוינת לזרז את הבלתי נמנע. חוף גורדון איפשר לי להרוויח ביושר כמה נקודות חן מקסימות וחשודות, שיפרנסו בעשורים הבאים כמה רופאי עור בכירים בישראל. תיאורטית זה יכול היה להיות כל חוף אחר, אבל כפי שכל מתווך נדל"ן/שקרן מתחיל יאמר לכם, הכל שאלה של מיקום. חוף גורדון, מרחק שלוש דקות הליכה מהדירה שבה התגוררתי שנים ארוכות, פשוט היה שם. קרוב לבית, קרוב ללב, והכי קרוב לשמש.
מהר מאוד אימצתי אותו כיעד מועדף להימלטות. כשהייתי זקוקה להפוגה ולשקט, או כשחיפשתי בלאגן ורעש, לא הייתי צריכה להתאמץ במיוחד. בגד ים, כפכפים, שמלה, משקפי שמש וספר - לא, לא שכחתי קרם הגנה, נו, זה בכוונה - ויאללה, חופשה בישראל. גמעתי שם ספרים, פגשתי שם אנשים. כן, גם תיירים וגם ערסים נטולי שעון, מצית וחוש הומור. העליתי תהיות נוגות (לפתוח את הדיאט קולה לפני הסיגריה או אחרי? תוך כדי-), וחיכיתי להרבה שיחות מבחורים וממעסיקים פוטנציאליים. הנייד שלי דווקא פעל, והיתה קליטה. בדקתי. בסוף התייאשתי ועברתי דירה.
החוף כמובן עדיין שם. צעירות אחרות משתזפות ומחכות, אני כבר לא. הן לא מסוגלות להעריך את החופש שלהן עכשיו, כי כרגע הוא מובן מאליו. עד שהוא כבר לא. ואז כל מה שנשאר לך הוא להתגעגע - לחוף שלך, לחופש שלך, לעצמך - ולכתוב על כך טור.
* * *
ג'קי לוי
חופש אינסופי
בילדותי, המעברה ליד סידנא עלי בהרצליה נראתה כמו שכונת צוענים של קוסטוריצה. היום די לי לשמוע את השם - וכבר מגיעה הצמרמורת
באופן אישי, לא כל כך מסתדר לי כל העניין של "הכי". מה השיר הישראלי הכי אהוב עליך? מה משחק הילדים שהכי אהבת לשחק? למה אתה הכי מתגעגע? והכי טעים? והכי מרגיז? והכי יפה? ברור שמדובר במשחק לא רציני, ושאין באמת דבר כזה "הכי". ברור שרגע אחרי שייאמרו הדברים, יפציע פתאום הרהור חדש, והנה אתה מתחרט. אבל משום מה קשה לחמוק מהצורך להצטרף לדירוג הכוזב הזה. ולו כדי לומר משהו לגמרי אישי, פרטי וחסר יומרות.
יש מקום בהרצליה שבו ביליתי את הנתחים השזופים והפרועים ביותר של ילדותי. קראנו לו סבא וסבתא. לפעמים קראנו לו "המעברה". או נוף ים. או "סידנא עלי". קרוב לאחד החופים היפים והפראיים ביותר בארץ, עמדה שכונה קטנה של צריפי דיקט ואזבסט. לא היתה שם מדרכה ולא כביש. לא היו שם גינות ציבוריות, מדשאות או מגרשי משחקים. ולכן כל המעברה היתה מגרש משחקים רעשני וצוהל כמו שכונת צוענים מסרט של קוסטוריצה. טיפסנו על עצי האזדרכת, על חומות המסגד הנטוש, על צוק הכורכר הנשבר אל הים, ובעיקר על משאית הכבאים של הדוד פליקס. רצנו אחרי ארנבות ואספנו צבים וזיקיות. ילדים יחפים היינו ששעטו בתחתוניהם מהמיטה אל הים. בבוקר זו היתה ריצה מענגת. בצהריים, כשהרעב היה מבריח אותנו חזרה לריחות התבשילים שעלו מן הצריף, החול היה כל כך לוהט שעד היום לא ברור לי איך הגענו הביתה.
יש בארץ חופים מסודרים יותר, עם שוברי גלים, סככות צל ובתי קפה. יש בארץ שכונות סבירות יותר להעביר בהן ילדות מתוקנת, ועתירת חוגים והעשרה. אבל גם היום, כששכונות הפאר המופרזות של הרצליה פיתוח וארסוף נוגסות ובולעות כל פיסת זיכרון שנותרה מהמעברה הזאת, די לי לשמוע את השם נוף ים, או לראות את צלליתו של "סידנא עלי", וכבר מגיעה הצמרמורת המוכרת, ריחות קלויים של חופש אינסופי וקיץ עקוץ סברס.
* * *
יהושע סובול
ארץ ההדרים
כשאני חושב על מולדת, אני חוזר אל פרדסי השרון - ארץ היערות של ילדותי
ארצו של אדם היא ארץ ילדותו, ופרדסי השרון היו ארץ היערות של ילדותי. על חלקות עצי ההדר שמרו שדרות של ברושים שעמדו זקופים בשורות ישרות, מצטופפים כתף אל כתף וזוקרים לשמיים את חניתות צמרותיהם להגן על הפרדס מפני הרוחות, ובין שדרות הברושים זרמו דרכי חול מוצלות וקרירות, שריד של הדיונות שעליהן ניטעו הפרדסים. בדרכים האלה שוטטנו ושיחקנו סימני דרך, עוצרים לפתע את הנשימה מול תן שצץ מבין הברושים, קופא מולנו לשבריר שנייה לפני שהוא חוצה את הדרך בריצה בהולה בין פרדס לפרדס.
הפרדסים היו גם שעון עונות השנה. את בוא האביב בישרה פריחת ההדרים שבישמה את הלילות בניחוח משכר. את הקיץ ליווה זימזום מנועי הבארות ופיכפוך מי ההשקיה שקלחו בתעלות העפר ומילאו את הגומות שנחפרו סביב העצים, ובסתיו החלה התכונה הרבה להכנות לקראת הקטיף. משאיות באו ופרקו חבילות של לוחות עצי אורן מדיפי ריח שרף חריף, שנערמו במרפסות המקורות של בתי האריזה והיו מיועדות לבניית תיבות המשלוח, וליד בריכות-השריה קטנות נערמו חבילות של "טוואק" - כינוי ערבי לזרדים ארוכים שנועדו לחשק את התיבות.
עם בוא החורף כל הכפר התגייס לעבודה בקטיף, באריזה ובהכנת משלוח התפוזים. נשים וגברים קטפו את הפרי לתרמילים שנשאו על החזה ורוקנו אותם לארגזים קטנים שנקראו "בוקסות", בעלי עגלות הסיעו את הבוקסות המלאות פרי לבית האריזה, שם רוקנו אותן סבלים לערימות תפוזים ענקיות, שלמרגלותיהן ישבו המבררים שגילגלו בידיהם ובחנו במהירות כל תפוז לראות אם הוא ראוי למשלוח מעבר לים או אם הוא "בררה" שתישאר בארץ. משם עברו התפוזים לידי העוטפות, שעטפו בידיים זריזות כל תפוז בנייר עטיפה דק, והאורזים סידרו את התפוזים העטופים בתוך תיבות שנגרים הרכיבו במרפסת בית האריזה מלוחות האורן הדקים, וחישקו אותן בטוואק שהושרה באגני ההשריה שמימיהם החומים הדיפו ריח עץ רטוב.
כשאני חושב על מולדת, אני חוזר לארץ הפרדסים של ילדותי. חלקים רבים ממנה לא קיימים יותר במציאות. הם קיימים בזיכרוני, כמין שיכבה ארכיאולוגית נסתרת מתחת לשיכבה הנוכחית של שכונות בנה ביתך ומתחת למגורים צמודי-קרקע שצצו בהמוניהם במקום הפרדסים שנעקרו. אף על פי כן, פה ושם עוד נותרו לפליטה פרדסים ותיקים, ובזמן האחרון אף חזרו לטעת מטעי הדרים חדשים בפאתי השרון. קחו את הילדים וצאו לגלות אותם. אולי כך תעניקו להם מולדת שהם לא מכירים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו