טקס החתימה // צילום: לוקהיד מרטין ומשרד הביטחון // טקס החתימה

ה-F-35 הראשון של חיל האוויר בדרך לישראל

ראש משלחת משרד הביטחון חתם על מטוס ה"אדיר" הראשון • על גוף המטוס נכתב בעברית: "קדימה ולמעלה. בהצלחה במשימה" • לאחר טקס החתימה, החל שלב הרכבת המערכות המתקדמות בגוף המטוס, לקראת השקתו בחודש יוני הקרוב

ראשי משלחת משרד הביטחון בארה"ב וחברת לוקהיד מרטין האמריקנית, ציינו בסוף השבוע האחרון, בטקס חגיגי בטקסס ארה"ב, את תחילת השלב המתקדם בייצור מטוס ה"אדיר", אף-35 הראשון של חיל האוויר, לקראת השלמת הייצור והשקתו בחודש יוני הקרוב. בטקס שנערך במפעל הייצור של לוקהיד מרטין בפורטוורט' טקסס, נחשף לראשונה גוף המטוס הישראלי. בשיאו של הטקס ראש משלחת משרד הביטחון בארה"ב, אהרון (אהרל'ה) מרמרוש, חתם בשם מדינת ישראל על גוף המטוס הראשון, וכתב בעברית: "קדימה ולמעלה. בהצלחה במשימה". טקס החתימה על גוף המטוס מאפשר את תחילת השלב המתקדם בייצור, הכולל את הרכבת המערכות האלקטרוניות המתקדמות ואת המנוע רב העוצמה בגוף המטוס.

צילום: לוקהיד מרטין ומשרד הביטחון

ראש משלחת משרד הביטחון בארה"ב, אהרון מרמרוש, אמר בטקס כי "זהו יום היסטורי למשרד הביטחון ולמדינת ישראל, שבו אנחנו מקבלים לידינו את גוף מטוס 'אדיר' הראשון. מטוסי האף 35 מהדור החמישי והמתקדם שרכש משרד הביטחון, יצעידו את חיל האוויר קדימה ולמעלה, וישפרו באופן משמעותי את יכולותיו להגן על מדינת ישראל מפני מגוון רחב של איומים".

ראש תכנית האף-35 בלוקהיד מרטין, ג'ף בביון, הדגיש בדבריו את השותפות ארוכת השנים בין לוקהיד מרטין למשרד הביטחון ומדינת ישראל. "היום מתחיל שלב חדש בשדרוג יכולותיה הטקטיות והאסטרטגיות של מדינת ישראל. לוקהיד מרטין גאה בשותפות ארוכת השנים עם צה"ל ומשרד הביטחון. מטוסי האף 35 'אדיר' שנספק לישראל יבטיחו את חיזוק היחסים עם חיל האוויר, משרד הביטחון והתעשייה האווירית הישראלית לעשורים רבים".                  

בסך הכל רכש משרד הביטחון 33 מטוסי אף-35 מדגם A ומהדור החמישי והמתקדם במחיר ממוצע של 110  מיליון דולר למטוס. שני המטוסים הראשונים ינחתו בישראל  בדצמבר 2016, ובימים אלה מאיצים את ההכנות לקליטתם. שאר המטוסים יסופקו לישראל עד לשנת 2021. 

החוזה הראשון לאספקת 19 מטוסים נחתם בשנת 2010, וחוזה נוסף לאספקת 14 מטוסים נחתם בשנת 2014, עם אופציה לרכישת 17 מטוסים נוספים בעתיד. כחלק ממאמצי משרד הביטחון לשלב תעשיות ישראליות בייצור המטוס והמערכות הנלוות, 'אלביט ערכות' זכתה בחוזה לייצור קסדת הטייס הייחודית למטוס, וחלקי מטוס נוספים ואילו התעשייה האווירית מייצרת את כנפי המטוס. 

החתימה ההיסטורית // צילום: לוקהיד מרטין ומשרד הביטחון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו