ביקור בממלכת הקרמבו

יצאנו לבדוק איך מכינים את הפינוק הרשמי של החורף, כמה אנחנו אוכלים בשנה ואיך עוטפים אותו מבלי למעוך • וקיבלנו תשובה לשאלת השאלות: את הקרמבו אוכלים מלמעלה או מלמטה?

קרמבו , צילום: אנצ'ו ג'יני

הקרמבו אהוב על כולם והוא מגיע לביקור בחודשי החורף. רבים טועים לחשוב שמדובר בהמצאה ישראלית, אך הקרמבו נולד לפני 200 שנה בדנמרק. לארץ עלה בשנות ה־40 וזכה לשם הלא פוליטיקלי קורקט "כושי". את הקרמבו מייצרות בארץ חברות הגלידה שטראוס, פלדמן וריאו. בשטראוס וריאו נצמדים לשם קרמבו ובגלידות פלדמן קוראים לו מנבו. שטראוס מובילה את שוק הקרמבו בישראל ומוכרת מדי שנה 53 מיליון קרמבואים. פלדמן מייצרת יותר מ־20 מיליון, כולל ייצוא לחו"ל. 

115 קלוריות של הנאה

לקרמבו עוגייה בבסיסו ועליה קצף ביצים מבושל בציפוי צימקאו. הטעם הפופולרי ביותר הוא וניל ואחריו מוקה, אך לאורך השנים פותחו טעמים שונים, כגון תפוז, תות ובננה. מחקרי צרכנים של החברות השונות מראים שאין ממש ביקוש לטעמים חדשים בקרמבו. בפלדמן מציעים מהדורה מיוחדת של הביסקוויט המצופה שוקולד. "ממחקרים שעשינו מצאנו שהצרכנים מאוד אוהבים את הביסקוויט ולכן החלטנו לייצר את הביסקוויט בפני עצמו כעוגייה מפנקת", אומר שי שלו, מבעלי חברת "הגלידות של פלדמן" ומנהל השיווק של החברה. 

כתבנו במפעל גלידות שטראוס בעכו. נכשל במבחן העיטוף

ישראל נחשבת למדינה שבה צריכת הקרמבו הגבוהה בעולם. בממוצע צורך כל אדם תשעה קרמבואים בעונה. אם תנסו לשלוח קרמבו למכר בחוץ לארץ או לקחת איתכם למטוס, הוא יתכווץ - הקרמבו מלא באוויר שיוצא החוצה בגלל הפרשי הלחץ במטוס. 

קרמבו אחד מכיל 115 קלוריות ומנבו 96 קלוריות. מחקר שערכה חברת גלידות פלדמן עונה על שאלת השאלות ומגלה כי 70% מהישראלים מעדיפים לאכול את הקרמבו מלמעלה: קודם את הקצף ואחר כך את העוגייה, 15% מעדיפים לאכול קודם את העוגייה ורק לאחריה את הקצף, 10% פותחים פה גדול ואוכלים יחד את הקצף והעוגייה ול־5% לא ממש משנה מה קודם למה. 

קיימות דרכים נוספות לאכול את הקרמבו: אפשר להקפיא אותו ולאכול כממתק קפוא או לחממו כ־15 שניות במיקרוגל. אופציה נוספת היא למעוך אותו ולאכול כתוספת לגלידה - כפי שעושים הדנים, ממציאי הקרמבו. 

קרמבו גלידות שטראוס מבית יוניליוור

14,000 קרמבו במשמרת

מתברר שעד היום לא הומצאה מכונה משוכללת מספיק כדי לעטוף את הקרמבו, ואת הממתק החורפי הזה עוטפות עובדות מיומנות. סקפטי שכמוני, הרחקתי עד למפעל גלידות שטראוס בעכו כדי להבין איך זה עובד באמת. 

בכניסה צייד אותי אילן פרץ, מנהל הייצור במפעל, בחלוק לבן, בכובע ובכפפות, לא לפני שכיבד אותי בקרמבו טרי היישר מפס הייצור ובדק אם אני מסוגל לאכול קרמבו בביס אחד. זה כנראה מין מבחן קבלה סודי, ואני עובר אותו בלי שום בעיות. 

אחרי שעמדתי במשימה, עברנו בין תחנות חייו של הקרמבו: התחלנו במכונה של הביסקוויטים העגולים שעשויים על פי מתכון סודי, המשכנו למכונה שיוצקת את קציפת הביצים הלבנה והאוורירית, ומשם עברנו למכונה ששופכת את השוקולד החם על כל העסק. 

מובן שמיהרתי לטעום את הקרמבו בגרסתו החמה, שהתגלה כקינוח לא פחות ממושלם. בהמשך יושבות עוטפות הקרמבו, שמכסות אותו בנייר הכסף הכחול. זמירה לוי עוטפת קרמבו במיומנות אין קץ כבר 20 שנה. כן, היא אוהבת לאכול קרמבו, ולא, לא נמאס לה לראות קרמבו כל היום ותודה ששאלתם. "אני עוטפת בשעה 1,400 יחידות קרמבו. במשמרת של עשר שעות אני מגיעה ל־14,000 קרמבו שאותם אני עוטפת בשיטה מיוחדת שלמדתי כשהגעתי לכאן", אומרת לוי. 

תוך כדי כך שהיא מדגימה לי איך זה עובד, מגלה זמירה שהזמן הממוצע לעטיפת קרמבו הוא שתי שניות. מסביבנו אני רואה עשרות ידיים מקצועיות שמסובבות קרמבו ומלבישות אותו במהירות בלתי נתפסת בנייר עטיפה. הקואורדינציה והיכולות המוטוריות שלי שעומדות כאן למבחן זוכות בעיקר לצחוקן המתגלגל של העוטפות המיומנות. 

הביסקוויט של המנבו, הגלידות של פלדמן

לאן הולך קרמבו פצוע?

קרטון הקרמבו שלי נראה כמו חדר מיון לקרמבואים, ואני תוהה לאן הולכים הקרמבואים הפצועים. "את הקרמבו שנפצעים ונמעכים אנחנו מעבירים להאכלת בעלי חיים במטרה למחזר את הפסולת ולא להטמין אותה בקרקע, ובכך לשמור על איכות הסביבה", מסבירה זמירה. 

בסיומו של יום עבודה מפרך גיליתי שבקרטון של 32 יחידות לא הצלחתי להכניס אפילו קרמבו אחד ראוי. פרץ ממהר לנחם אותי ולהסביר שזה אמנם נראה קל אבל באמת קשה למצוא עוטפים מיומנים. 

לפני שאנחנו יוצאים הוא מגלה שבמפעל לא מתלבטים אם לאכול את הקרמבו מלמעלה או למטה ופשוט אוכלים מהאמצע. הוא בוצע קרמבו לשניים ואת חצי הקערית שנוצרה הוא אוכל בכפית. אז אולי לא למדתי איך לעטוף קרמבו, אבל גיליתי דרך נוספת ומקורית לאכול אותו.

צילומים: אנצ'ו גוש/ג'יני

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר