כרזת הסרט // צילום: חיים אפריאט // כרזת הסרט

"יש סתימת פיות בקולנוע"

רועי הורנשטיין נאבק לממן את סרטו "קרב אוויר" העוסק בגבורת טייסים במלחמת ששת הימים • פנייתו לקרן הקולנוע הישראלי נדחתה - לטענתו על רקע פוליטי • הקרן: "לתלונה אין שחר"

שמונה שנים עובד רועי הורנשטיין, בוגר החוג לקולנוע באוניברסיטת ת"א, על סרט האקשן "קרב אוויר" העוסק בגבורת טייסי חיל האוויר במלחמת ששת הימים. לאחר שגייס משקיעים, כתב תסריט, הפיק פיילוט בתלת־מימד והשיג אישורים מדובר צה"ל ומחיל האוויר, הגיעה שעת הגשת הבקשה לקבלת תקציב מקרנות הקולנוע, אז נדהם הורנשטיין לדבריו לקבל סירוב דווקא על רקע פוליטי. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

הורנשטיין פנה לקרן הקולנוע הישראלי ולקרן רבינוביץ', בבקשת תמיכה של כ־3 מיליון שקלים. בהגשה האחרונה לקרן הקולנוע הישראלי התקבלו תשובותיהם של שני לקטורים שבחוות דעתם, לצד הערכה גבוהה לצדדים המקצועיים של התסריט, בולט חוסר שביעות רצון שנעוץ בהשקפתם האידיאולוגית. הורנשטיין פנה לשרת התרבות מירי רגב וביקש בדיקה בנושא, והיום צפויה להתקיים פגישה ראשונה של ועדת המשנה של מועצת הקולנוע לבחינת טענותיו. הוא, מצידו, מקווה שהעוול שהוא מרגיש שנעשה לו יתוקן.

"הסרט עוסק בטייסת מיראז'ים ישראלית בזמן מלחמת ששת הימים", מספר הורנשטיין, "כתבתי אותו יחד עם עוד תסריטאי, במימון השקעה פרטית, ויש חברת הפקה שמעורבת וגם משקיע פרטי. עשינו פיילוט של 12 דקות בתלת־מימד, שצילמנו בתל נוף בשיתוף מוזיאון חיל האוויר ובאישור דובר צה"ל. יש אישורים ממשרד הביטחון ומכל הרשויות הרלוונטיות בשביל לצאת לדרך, וכבר לפני שנתיים הגשתי בקשה לקרנות, כי לצערי סרט ישראלי לא יכול להיות מופק עצמאית ואנחנו חייבים סבסוד של הקרנות". 

רועי הורנשטיין  //  צילום: דוד סולומון

היום: דיון מיוחד בנושא

הורנשטיין התייחס לתשובה השלילית שקיבל ואמר כי "כשקיבלתי את חוות הדעת היה שם ניחוח ברור של שיקולים לא ענייניים. הגשתי לקרן הקולנוע הרבה סרטים בעבר, קיבלתי גם תשובות שליליות ומעולם לא התלוננתי, כי תמיד היה מדובר בשיקולים מקצועיים. בחוות הדעת על הסרט הזה יש שבחים רבים על התסריט, אבל לצידם משפטים כמו 'מינון נמוך מדי של המימד האנטי־מלחמתי', או 'נמנע מלגעת בנושאים כמו אימת המוות וההרס שמלחמה גורמת לשני הצדדים ובעצם קיומה של מלחמה'. זו לא חוות דעת עניינית. כתבתי מכתב למועצת הקולנוע ולשרת התרבות וביקשתי דיון על הנושא לפני שלושה חודשים. נמסר לי שיהיה דיון מקוצר וימנו ועדה מצומצמת שתדון בנושא. עברו שלושה חודשים ולא היתה ועדה. אני מקווה ששרת התרבות והוועדה שתכנס היום יחליטו אחרת. בדברי שרת התרבות אני לא שומע סתימת פיות וצנזורה, אין לה כלים לסתום פיות. סתימת הפיות היחידה שיש היא ההדרה בקולנוע הישראלי, שהוא מאוד לא מגוון". 

יו"ר מועצת הקולנוע, דוד אלכסנדר, מסר כי "הדיון היום יהיה דיון ראשוני של ועדת משנה שהקימה המועצה כדי להתחיל ולבדוק את ההיבטים השונים של התלונה. המועצה היא הרגולטור ויש לה סמכויות לקבל החלטות ובוודאי לדרוש מהקרנות לציית להוראות ולתקנות של החוק, שאחת מהן אוסרת על הקרנות לקבל החלטות שיש בהן שיקול דעת פוליטי".

כתריאל שחורי, מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי, מסר כי "הטענות פשוט חסרות כל שחר ואין להן בסיס עובדתי. הבמאי הגיש תסריט כפי שהגישו 260 נוספים, מהם יש לנו כסף ל־12 בלבד. אם לא מתגבש רוב של כל הלקטורים, ולצערי לפרויקט שלו לא התגבש רוב כזה, אין המלצה להשקיע בסרט". שרת התרבות מירי רגב מסרה: "הוועדה המיוחדת שמונתה תתכנס במטרה לבחון את הסוגיה ונמתין להמלצותיה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו