תפסיקו להסית: לעולם לא תהיה חנינה

אורי הייטנר חוזר למערכון המפורסם של "החמישייה הקאמרית" • "חלפו 20 שנה, ואין דבר רחוק יותר מחנינה לעמיר"

אורי הייטנר // אורי הייטנר

"בעוד 20 שנה אני אקבל חנינה. אתם יודעים את זה. עמוק בתוך הלב אתם יודעים את זה". כך מתחיל המערכון של רמי הויברגר מתוך "החמישייה הקאמרית", לפני כמעט 20 שנה, מעט אחרי רצח רבין. הוא מספר שם על החנינה שיקבל ("גם המערך יסכימו"), ואיך הוא יהפוך לגיבור הרחוב וראש העיר יבוא להצטלם איתו לפני הבחירות. כי בעיני רבים, יגאל עמיר ייצג כל מי שחשב אחרת מהם. כל מי שאינם שייכים למחנה הנכון. ולכן ברור שהמערכון שיקף את המציאות ש"כולם" "יודעים" אותה. 

חלפו 20 שנה. מובן שעמיר לא קיבל חנינה. יש מעט דברים שאפשר להתנבא לגביהם, אבל כל מי שעיניו בראשו יודע שהוא לא יקבל חנינה גם בעוד 20 שנה, וגם לא בעוד 40 שנה. 

עמיר אינו אסיר עולם רגיל, כמו כל רוצח ומחבל אחר. הוא אסיר עולם בדרגה קשה יותר - כבר 20 שנה בבידוד. כל הזכויות המוקנות לאסירים נשללו ממנו, ורק באמצעות בתי המשפט ותמיכת האגודה לזכויות האזרח, הוא הצליח להשיג כמה מהן, למשל הזכות להיות בתא ללא מצלמות אבטחה, הזכות להינשא ולהתייחד עם אשתו. את כל אלה כפה בית המשפט על המדינה, שהתנגדה להן. זאת, כאשר ברוב התקופה ה"ימין" היה בשלטון.

עמיר לא יקבל חנינה לעולם, ולא בגלל החוק הייחודי שנקבע לו. החוק היה צעד פופוליסטי, שנועד ליצור מצג שווא, כאילו עמוק בלב כולם יודעים שבעוד X שנים הוא יקבל חנינה, אך אין לכך שחר. הוא לא יקבל חנינה לעולם, מכיוון שיש קונצנזוס מוחלט של שמאל וימין באשר למשמעות הרצח.

במשך 20 השנה האחרונות שוב ושוב הוקרן המערכון ושוב ושוב רבים מאוד בתוכנו הינהנו מתוך הסכמה עם תוכנו. חלפו 20 שנה, ואין דבר רחוק יותר מחנינה לעמיר. שמא עובדה זו תוכל לעורר מחשבה נוספת אצל אלה שעמוק בלב "יודעים" שהוא מייצג את יריביהם הפוליטיים? אולי הגיעה השעה של חשבון נפש אצל מי שהטילו דופי בלפחות מחצית מהציבור; אצל מי שכבר 20 שנה מסיתים נגד יריביהם ומקשרים אותם לרוצח ולרצח?

"רבים בתוכנו אינם מצטערים על הרצח", אמר בשבוע שעבר יצחק הרצוג. מה פירוש "רבים בתוכנו"? כמה רבים? גם אם מדובר בשלושה אנשים, הם שלושה יותר מדי. אבל אמירתו היא המשך הנצחת ההחשדה, ההסתה, ה"עמוק בלב אתם יודעים שאני צודק". אני משוכנע שלמקרא דברי הרצוג, רבים בתוכנו הינהנו, הסכימו איתו, עמוק בלב הם יודעים שהוא צודק. בדיוק כפי שלפני 20 שנה הם ידעו שרמי הויברגר בדמותו של יגאל עמיר צודק. אבל הוא לא צדק, והרצוג לא צודק וכל אלה ש"יודעים עמוק בלב" - טעו. ובאמת, הגיע הזמן לשים קץ להסתה הזאת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר