בנג'מין פרנקלין, שהיה סופר, מחנך, דיפלומט ומדינאי, טבע את המשפט המפורסם: "אם לא נהיה תלויים זה בזה, נהיה תלויים זה לצד זה". את המשפט הזה מכירים היטב גם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה המיועד תא"ל (מיל') גל הירש. בשלושת הימים האחרונים, מאז החליט על מינוי הירש לכהן כמפכ"ל ה־18 של המשטרה, מתמודד ארדן עם מתקפה חסרת תקדים מצד אנשי משטרה מכהנים ומפורום הניצבים בדימוס הכולל מפכ"לים לשעבר; הם מעלים תהיות בדבר תהליך בחירתו של הירש ומידת סבירות המינוי לנוכח המיומנות, הניסיון והעצמאות הנדרשים ממפכ"ל כדי למלא את תפקידו.
ארדן, מצידו, אינו מתכוון להושיט להם את חבל התלייה. בראיון ל"ישראל השבוע" הוא אומר כי הקצינים בדימוס הם "חבורה של אנשים שהיו אמונים על אכיפת החוק, ומבקשים כעת לסכל את הסמכות הדמוקרטית של הממשלה למנות מפכ"ל. בסוף", הוא מוסיף, "הציבור צריך לשפוט אותי ואת הממשלה על המינוי של המפכ"ל ועל הביצועים של המשטרה, הוא לא שופט את המפכ"לים לשעבר. מהם הייתי מצפה להמתין, ואם המינוי יאושר - לבוא ולסייע".
בסביבת ארדן לא מסתירים את הזעם על הקמפיין נגדו ונגד המינוי ומחזירים מלחמה. "שנייה אחרי שהניצבים והמפכ"לים האלה מסיימים את התפקיד, הם מקבלים תפקידים בכירים בחברות דלק, גז או נפט. מצניחים אותם לתפקידים הללו. איזה ידע יש להם בחיפושי גז או דלק בחברות שהציבור משקיע בהן כסף? למה לא מקדמים אנשים מתוך אותן חברות? איזו מומחיות הם צברו במשטרה? כל מה שהם דאגו לו בכינוס הזה הוא לשמר את השפעתם בקרב אנשיהם במשטרה, כדי שטייקונים ימשיכו לקחת אותם לצורכי הגנה כאלה ואחרים".
אדוני השר, האם באמת לא היה אפשר למצוא ניצב אחד ראוי מבין המועמדים סאו, הלוי ודביר?
"ודאי שיש ניצבים ראויים ואפילו ראויים להיות מפכ"לים, ואם העיתוי עכשיו היה אחר, אני חושב שהייתי ממנה מישהו מתוך המשטרה ואפילו אחד מהם. במצב של היום הבעיות אינן קשורות במומחיות במשטרה כמו איך ממלאים דו"ח תלונה או איך מבצעים חקירה. הן קשורות יותר לתרבות ארגונית קלוקלת של נורמות, של ערכים, של מוסר, של תחקירים שלא מקוימים ולקחים שלא מופקים. אז הדבר שחשבתי שנכון לעשות - כפי שעושים בארגונים במצב כזה, גם בעולם - זה להביא אדם מבחוץ, שמביא תרבות ארגונית ונורמות אחרות. שיכול לחשוב מחוץ לקופסה ולקבל החלטות בראש נקי ובלי מחויבות לאף אחד, ולעשות בו סדר. כולנו הרי בני אדם, וכשאתה עובד עם חברים עשרות שנים ברור שקשה להזיז מישהו, גם אם הוא לא מתאים לתפקיד מסוים. זה לא אומר שמבחינת הכישורים, הנורמות והערכים שיש בסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה, אין אנשים שראויים להיות מפכ"לים. יש שם".
החלטת ארדן להצניח מועמד מבחוץ לא באה בהפתעה ומשקפת הלך רוח ששרר במשטרה. בעיות אמינות שהתגלו לאחר רצח גדי ויכמן ז"ל בבאר שבע; חקירות מח"ש שהובילו לפרישת ניצבים; מחדל מוקד 100 בפרשת חטיפת שלושת הנערים; מחדל הנערות מערד שבמסגרתו לא טופלה כראוי תלונת האם ששתי בנותיה נרצחו; מחדל האבטחה במצעד הגאווה, שהסתיים ברציחת שירה בנקי בת ה־16 - כל אלה העידו על היעדר משטר, סדר ואכיפת חוקים פנימיים. למרות זאת, עם כניסתו לתפקיד נטה ארדן לבחור מועמד מתוך המשטרה. "אני חושב שזה די הגיוני שאבדוק קודם כל מועמדים שבאים מתוך הארגון, שמכירים אותו. הכל תלוי במידת ההתאמה", אמר אז.
השבוע סיפר כי התייסר לילות רבים בטרם שינה את עמדתו בנוגע למינוי אדם מבחוץ.
"לא איבדתי את האמון בניצבים", הוא חוזר ומדגיש, "להפך. לכל אחד מהשלושה, ואולי לעוד אחד או שניים, יש כישורים שהיו יכולים להפוך אותם למפכ"לים. אבל יש תכונה שלא קשורה לכמה כישורים יש להם: ברגע שהם מתוך הארגון, כבר חסר פה משהו שאני חושב שבסיטואציה הנוכחית צריך אותו - ראש אחר עם תרבות ארגונית אחרת, בלי מחויבות לקליקות ולהיכרויות פנימיות. אדם כזה יכול לקבל החלטות נקיות, ויש לו יותר סיכוי להצליח. האם זה יקרה בוודאות? זה לא מדע מדויק. יכולים להביא את גאון הדור והוא ייכשל, ויכולה להיות הפתעה הפוכה. גם לגבי המפכ"לים שמטיפים לי מוסר - בוא נזכור שהמצב שהמשטרה הגיעה אליו, וגם הם יודעים זאת, נוצר במשמרת של מפכ"לים שמונו מתוך המשטרה. הציבור מבין את זה".
ובכל זאת, מדוע למנות תא"ל במילואים? אתה הרי מבין ויודע שגם לדרגה יש משמעות בארגונים היררכיים.
"ידעתי שיקום בעניין דיון ציבורי. בדקתי גם במקומות אחרים בעולם בעניין משטרות אחרות, כולל ב־FBI. אגב, יכולתי להביא גם מנכ"ל של חברה גדולה, שאפילו היה סרן בצבא. עם כל הכבוד, אי אפשר להגיד שצבא ומשטרה הם שני גופים שונים לגמרי, ומצד אחר שואלים למה אני מביא תא"ל. אני לא חושב שהדרגות מקבילות. יכול להיות ניצב במשטרה שנמצא במטה ואחראי על מאות אנשים, ויש ניצב שהוא מפקד מחוז שאחראי על כ־5,000 איש, ויכול להיות תא"ל כמו גל הירש, שבאוגדה שפיקד עליה היו בין 20 ל־30 אלף חיילים ואנשי מילואים. אני לא מסתכל על הדרגה. אני מביט על התכונות והכישורים שיש לבן אדם, ולגל הירש יש תכונות וכישורים של מנהיג, של מפקד, של אדם ערכי, של אדם שהכשיר את הקצונה של כל צה"ל בבה"ד 1 ועשה בה שינויים. זה תחום שאני רוצה לחזק במשטרת ישראל, כל מה שקשור בנורמות בחינוך, ברמת ההדרכה והמקצועיות. יש לו כושר לימוד מהיר מאוד ויכולות אינטלקטואליות. הוא גם יצא החוצה לאזרחות והקים חברה עסקית: הוא מבין מה זה סטנדרטים של שוק פרטי, של לתת שירות. לכן המיזוג של כל התכונות הללו הפך אותו, בעיניי, לאדם שיכול להוביל לשינוי בעת הזאת. כן תא"ל או לא תא"ל, זה לא העניין. יכול להיות שאנשים שוכחים שנבחרתי על ידי הציבור, במדינת ישראל הדמוקרטית, לשאת באחריות על מצב ביטחון הפנים. במסגרת זו, החוק נתן לי סמכות לבחור את האדם שאני חושב שמתאים להיות מפכ"ל. לא עשיתי את זה ביום אחד. נפגשתי עם אנשים, שמעתי עמדות והגעתי להבנה שלגל יש הסיכוי הגדול להצליח לשנות את המשטרה".
מדוע קצין כמו הירש, שלא קודם בצה"ל, נמצא ראוי לשמש כשוטר מספר 1?
"גל פרש מיוזמתו לאחר מלחמת לבנון השנייה, כי האלוף במילואים דורון אלמוג החליט שיש לו אחריות לחטיפה. הרמטכ"ל דאז חלוץ לא גיבה אותו, וגל החליט לפרוש. מאז - וינוגרד, חשין, הרמטכ"ל איזנקוט ושר הביטחון משה יעלון אמרו שנעשה לו עוול. אנשים שוכחים שבאותה תקופה נחטף גם גלעד שליט. האוגדונר המקביל ברצועת עזה היה האלוף אביב כוכבי. כוכבי הוא היום מועמד לרמטכ"לות, ובצדק. בעיניי, הפילו על גל תיק. עשו לו עוול, ואני לא אפסול אותו ואעשה לו עוול על עוול".
את הירש הכיר ארדן באמצעות חבר. "למדתי עליו. נפגשתי איתו כמה פעמים לשיחות ארוכות של כמה שעות, התרשמתי ממנו, וכבר בפגישה השנייה הוא הציג תוכניות מפורטות של מה הוא היה רוצה לעשות. ראיתי שהוא מכיר את התחום מהפעילויות שעסק בהן".
לפני כשבוע וחצי ערך הירש פגישת היכרות גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. ארדן דוחה בתוקף את הטענה שהירש נבחר על ידו כברירת מחדל, אחרי חילוקי דעות שהיו בינו לבין ראש הממשלה בנוגע לאיתור המועמד לתפקיד. הוא גם מגן על מעורבות ראש הממשלה בתהליך.
"אני אומר בצורה הכי חדה וברורה: לא רק שזו זכותו של ראש הממשלה, זו חובתו להכיר מועמד למפכ"לות וללמוד עליו, כי זה תפקיד שיש לו השפעה על ביטחון המדינה. הוא בין החשובים והמרכזיים, לצד ראש שב"כ, ראש המוסד והרמטכ"ל. ראש הממשלה צריך לדעת את מי הוא מביא לממשלה ואיך הוא מצביע בעד המינוי. אגב, הרבה מאוד שרים וחברי כנסת, בין שבממשלה ובין שבאופוזיציה וכולל ניצבים לשעבר, פנו אלי כל הזמן לדבר בעד מועמד כזה או אחר. מה קרה, מה שמותר לכל השרים והח"כים אסור לראש הממשלה? בסופו של דבר, אני על פי החוק זה שממליץ לממשלה. אני מקבל את ההחלטות, וזה היה התהליך. ראש הממשלה החליט שהוא רוצה להכיר את שלושת הניצבים ולהתרשם מהם, היו לנו שיחות. זה בסדר גמור שגם אני אשמע איך ראש הממשלה רואה את הכישורים של כל אחד, ובסוף אני זה שמחליט על מה אני שם דגש ועל מה פחות".
לקחת בחשבון שמועמדותו יכולה ליפול לא רק בגלל עתירות לבג"ץ, אלא בשל אי עמידה בתנאי סף וחוסר ניסיון?
"למיטב הבנתי את החוק - ונועצתי עם היועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים - לא אמורה להיות שום בעיה בנושא הזה. הפוקוס, בעיקר של ועדת טירקל, הוא בנושאים שקשורים בטוהר מידות. בנושאים כאלה, לי כשר אין כלים לבצע בדיקה. בשביל זה הוקמה הוועדה: היא יכולה לבדוק את כל השנים שלו במגזר העסקי, מחר חס וחלילה מישהי תטען שכך או אחרת. זה המנגנון שהמדינה מעמידה לממשלה לייעץ לה בקשר למידת ההתאמה. לי, מעבר לכך שאני יכול לשמוע אנשים ולשאול, אין כלים לבדוק את הנושאים האלה. אני מקווה שהתהליך יעבור בסדר".
לנוכח העובדה שהירש חסר ידע בנוגע למשטרה, היה אפשר למנות לתפקיד גם פרופסור ממכון ויצמן.
"לא, כי פרופסור במכון ויצמן לא עוסק במנהיגות, בפיקוד ובהובלת אנשים במבצעים, והוא לא עוסק בהכשרות ובהדרכות מבצעיות. להירש יש נכסים נוספים, דוגמת כושר מנהיגות, ערכיות, רקע בחינוך, בהובלת אנשים ובהכשרתם. נוסף על כך, הוא מגיע מבחוץ. אגב, נניח שהייתי ממנה מחר ניצב מתוך המשטרה, שבא בעיקר מתחום החקירות והמודיעין ושלא פיקד מעולם על מחוז. אתה חושב שזו היתה התגובה? לא היו טענות, כי זה ניצב מתוך המשטרה. הסיבה האמיתית היא לתחושתי העובדה שגל בא מבחוץ, וכל הניצבים והמפכ"לים בדימוס רוצים למנוע תקדים. הייתי רוצה לשמוע היום שהם תומכים במינוי מבחוץ, רק שזה לפחות יהיה אלוף, שזאת כל הבעיה שלהם. לא שמעתי את זה מהם. כמעט כל אדם שתמנה אין לו ניסיון בכל התחומים שהמשטרה עוסקת בהם. בתחום שגורם לאובדן חיי אדם, כמו טרור והפרות סדר, אי אפשר לומר שלגל אין הבנה וניסיון. במבצעים שעליהם היו משתתפות פיקד יחידות משטרה. אלה לא נושאים שזרים לו".
עניין של עצמאות
לאחרונה הספיק ארדן לקרוא כמה דו"חות, שחשפו בפניו את מצבה העגום של המשטרה. בדו"ח שנכתב לפני כמה חודשים על ידי כמה ניצבים מכהנים, שבדקו את הלכי הרוחות במשטרה ככלי לשיפור אמון הציבור, נקבע שהמשטרה נמצאת במשבר עמוק. הדו"ח חשף את ארדן לבעיות פרסונליות קשות ולנורמות התנהגות פסולות. הדבר הבהיר לו שלא מדובר בעוד גל עכור, אלא בגל ששטף גם את סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה. ניצבים מודים כיום שהסגל סבל מחוסר לכידות, מחוסר רעות ומחוסר אמון. עד כדי כך שסביב השולחן יושבים כיום ניצבים שלא מדברים אחד עם השני. "בתקופות שונות, כשנעשו ניסיונות לקיים ערבי הווי משותפים, ניצבים סירבו להשתתף בהם", אומר אחד הבכירים. ארדן קרא גם את דו"ח ועדת אור, שבדקה את אירועי אוקטובר 2000. המסמך האחרון שקרא היה זה שחיברה הוועדה שמונתה לחקור את מחדל האבטחה במצעד הגאווה בירושלים - שסתם את הגולל על מינוי מפכ"ל מתוך המשטרה.
מה למדת מהדו"חות הללו שהקפיץ אותך?
"למדתי שיש במשטרה בעיות שנמשכות שנים רבות, ולא השתנו גם לאורך תקופות שבהן מונו מפכ"לים מבפנים. ועדת אור, למשל, קבעה שבמשטרה אין תרבות מושרשת של יישום לקחים שהמשטרה בעצמה מפיקה, שהמשטרה חוזרת על טעויות שבוצעו באירועים קודמים, שהנחיות שיורדות מטה אינן מיושמות. בדו"ח הניצבים מצוין שבמשטרה נכתבו דו"חות רבים, רק שאף אחד לא הטמיע ויישם אותם. שאין במשטרה תרבות מושרשת של קיום נוהלים ופקודות מחייבות. כשקוראים את הדו"חות הללו, ואת הדו"ח שהוגש לי לאחרונה על מצעד הגאווה, מבינים שהנורמות והתרבות הארגונית נותרו בעייתיות לאורך שנים".
כמי שעומד בראש ארגון האמון על אכיפת החוק, קיימת חשיבות לעצמאותו של מפכ"ל המשטרה. ההיסטוריה הוכיחה שלעיתים שרי ביטחון הפנים ומפכ"לים עלולים להתעמת, לנוכח העובדה שחוזקה של המשטרה תלוי ביכולתה לתפקד באופן עצמאי. מהבחינה הזו, מינוי הירש עלול ליצור בעיות: כמפכ"ל חדש, שהוצנח לראש פירמידת הארגון, הוא עלול למצוא את עצמו תלוי בשר שמינה אותו. השר לביטחון הפנים, שאמור לפקח על עבודת המשטרה ולבקר אותה, עלול גם הוא לאבד את יכולת הפעולה מול מפכ"ל שמינה.
אתה מודע לכך שבסוף אתם עלולים למצוא את עצמכם תלויים זה לצד זה?
"שר לא אמור להתקרב לחקירות בשום דרך. אני בטח לא אחד שיתקרב לשום מקום שבו אני לא אמור להיות. מצד אחר, שר אמור לקבוע מדיניות. אני לא מסוגל ולא יכול לנהל את המשטרה ביומיום. ישבתי עם גל על נושאי המדיניות המרכזיים - חיזוק במגזר הערבי, שוטרי מקוף, נושאים שחשוב לי שיחוזקו במשטרה כמו רמת המודיעין וההדרכה. כמובן, הכל מתחיל מחיזוק המשמעת, הערכים, המוסר והדוגמה האישית. מפכ"ל אמור לבנות תוכניות עבודה בכל אחד מהתחומים האלה, להציג אותן למשרד, לאשר אותן ולצאת לדרך לביצוע. אני לא מצליח להבין למה הוא יהיה תלוי בי יותר. הוא צריך להיות תלוי יותר באנשים שהוא עובד איתם, כי בלעדיהם הוא לא יוכל לבצע את הדברים האלה. גל יצטרך להתחבר לכל דרגי השטח, כי אחרת הוא לא יצליח לבצע שום דבר. ממני ישועה לא תבוא לו. אם הוא יבוא אלי ואין תוצאות, אז מה עשינו?"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו