תביעת ענק נגד מגה: "הונתה לקוחות"

שורה חדשה ברשימת הצרות של מגה • התובעים דורשים 100 מיליון שקלים בגין הונאת סימון מחירים במוצרים • "יכולת הפגיעה של הרשת בציבור - עצומה"

מגה. תביעת ענק של הציבור (ארכיון) // צילום: יהושע יוסף // סניף מגה

רשת מגה ממשיכה להסתבך, ולצד המשבר הכלכלי בו היא מצויה, היא עומדת כעת בפני תביעת ענק ייצוגית של לקוחותיה: בקשה לאישור תובענה ייצוגית על סך 100 מיליון שקלים הוגשה בבית המשפט בגין הונאת לקוחות הרשת.

מבקש התביעה הייצוגית, דורון מלנקרי, טוען באמצעות עורכי הדין דן אשכנזי ודיקלה ברנס, כי מוצרים מסויימים הנמכרים בסניפי הרשת, נושאים תויות מחיר המטעות את הצרכן. מדובר בפער בין המחיר ליחידת מידה המוצגת על אריזת המוצר, לבין המחיר בו מחויב הלקוח בקופה.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

כך למשל, נטען בתביעה, על מדבקת המחיר של קופסאות מלפפונים בחומץ המיוצרים ב"קבוצת יבנה", נרשם כי המחיר ל-100 גרם הוא 1.32 שקלים. המשקל הנקי של המוצר הוא 540 גרם, ולכן המחיר של המוצר אמור להיות 7.07 שקלים. אלא שבקופה משלם הלקוח 11.10 שקלים - 60% יותר.

מצב דומה קיים בקופסאות פלפל אדום קלוי הנמכרות תחת המותג "מגה". על הקופסה ישנה תוית המציינת כי המחיר ל- 100 גרם הוא 2.16 שקלים. המשקל הנקי של המוצר הוא 530 גרם, ומכאן שהמחיר אמור היה להיות 11.45 שקלים. אלא שבפועל מחויב הלקוח בקופה ב-11.90 שקלים, כלומר כחצי שקל יותר.

עובדת סניף יו ראש העין יפה שפיצר// צילום: אוהד רומנו
עובדת סניף יו ראש העין יפה שפיצר// צילום: אוהד רומנו

מתוך קמפיין מגה החדש: עובדת סניף יו ראש העין יפה שפיצר // צילום: אוהד רומנו

"חצתה את הקו משיווק הוגן - לגזל"

עו"ד דיקלה ברנס, שמייצגת את מבקש התביעה אמרה כי "בסימון מוצרי מזון קיימות תקנות מיוחדות, תקנות הגנת הצרכן (מחיר ליחידת מידה), ה'תשס"ה-2008, המחייבות לסמן על האריזה את המחיר ליחידת מידה של 100 גרם. המטרה היא לתת לצרכן נתון אחיד באמצעותו יכול הוא להשוות מחירים בין יצרנים שונים, כאשר תכולת האריזות היא שונה. דורון טוען כי התקנות האלה הופרו, אבל מה שחשוב יותר, זו ההטעיה. הלקוח בעצם אינו משלם את המחיר על פי יחידת מידה, אלא מחיר גבוה בהרבה".

כנדרש בבקשה, הפיצוי לכל לקוח יהיה 1,000 שקלים, וכיוון שהמבקש מעריך כי לפחות 100,000 לקוחות נפגעו כמוהו, הפיצוי הכולל ש"מגה" נדרשת לשלם הוא 100 מיליון שקלים. "מדובר בחברת ענק", נכתב בבקשה, "המפעילה רשת מרכולים הפרושה בכל רחבי הארץ, לה 183 סניפים, כ-6,000 עובדים, מיליוני לקוחות, מחזור של יותר משבעה מיליארדי שקלים בשנה. יכולת הפגיעה שלה בציבור הלקוחות עצומה. המשיבה חצתה את הגדר המפרידה בין שיווק הוגן לגזל פשוט, ונכנסה עמוק לתחום שחוק הגנת הצרכן אוסר עליו".

ממגה לא נמסרה תגובה. בהודעה לעיתונות אותה פרסמה הרשת היום, ציינה מגה כי היא תחל בקמפיין פרסומי לרשת משעות הערב. "המהלך קורא ללקוחות קיימים וחדשים לבוא לקנות במגה תחת הכותרת 'יוצאים ביחד לדרך חדשה'", נכתב בהודעת הרשת. עוד נמסר כי לקמפיין צולמו עובדי החברה. 

עוד באתר: מחאת הקוטג' 2? פערים משמעותיים לרעת הלקוחות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר