40 הדקות שהוקצבו לכיתת האמן עם השחקן ג'ון טורטורו, בצהרי יום שישי במסגרת פסטיבל הקולנוע של ירושלים, היו רחוקות מלהספיק. עם זאת, בעזרת שיחה קולחת ומאירת עיניים (שנוהלה בידי ד"ר אנט אינסדורף מאוניברסיטת קולומביה), כמה אנקדוטות על האחים כהן וחיקוי די מושלם של וודי אלן, בהחלט אפשר לומר ששחקן האופי האהוד (והמאוד חמוד, מתברר) סיפק את הסחורה לקהל המעריצים שמילא את אולם הסינמטק.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
ב"אמא שלי", סרטו של השחקן/במאי האיטלקי המוערך נני מורטי (שפתח את הפסטיבל בליל חמישי האחרון), מגלם טורטורו שחקן אמריקני אגוצנטרי ולא מוכשר במיוחד שמגיע לרומא כדי להשתתף בצילומי סרטה החדש של במאית איטלקייה מפורסמת (המגולמת בידי מרגריטה באי). אלא שבשעה שהבמאית נאבקת לסחוט משחקן הרכש הנודניק שלה הופעה שתשביע את רצונה, בעיה גדולה יותר מטרידה את מנוחתה: אמה גוססת לאיטה בבית החולים.
סביב ציר סיפורי זה טווה מורטי יצירה אוטוביוגרפית עצובה־מצחיקה (ומרגשת למדי) שבה הגבולות בין המציאות לבין עולם הפנטזיה (שמיוצג בידי הקולנוע ובידי חלומותיה התכופים של הבמאית) מתחילים להתערער ולקרוס. "הייתי אמור לגלם קרדינל בסרט הקודם של נני, 'יש לנו אפיפיור'", סיפר טורטורו כיצד נולד שיתוף הפעולה עם הבמאי האיטלקי, "אבל כשהוא שלח לי את התסריט לסרט הזה, מאוד התחברתי לנושא ומאוד אהבתי את העובדה שאני צריך בעצם לאזן בין הטרגדיה לקומדיה. לדעתי, יש בסרט הבחנות מדויקות מאוד על החיים".
על תהליך העבודה עם מורטי אמר טורטורו כי "נני הוא אדם מאתגר מאוד, תובעני ויצירתי, והוא דחף אותי רחוק מאוד. אני לא דובר איטלקית שוטפת, אבל בהתחלה הוא רצה שאלמד את כל התפקיד באיטלקית. אחר כך הוא רצה שאשלב גם אנגלית. אחר כך הוא רצה שאתחיל לאלתר. והוא מצלם הרבה מאוד טייקים. באמריקה היו מצלמים את הסרט הזה בפחות מחצי מהזמן".
כאשר נשאל אם היה לו קשה לגלם שחקן לא מוצלח, צחק טורטורו ואמר כי "כל שחקן יכול לתת הופעה רעה. ראיתי את זה קורה לטובים ביותר. פתאום קופאים. בהחלט קורה ששחקנים גדולים - שיוצאים עד מאוחר ושותים יותר מדי - מתייבשים ברגע האמת. זה יכול לקרות לכל אחד. שחקנים הם לפעמים כמו ילדים פגיעים, והם יכולים להיות נרקיסיסטים מאוד".
לעבוד עם האחים כהן
טורטורו בן ה־58 החל את דרכו המקצועית בראשית שנות ה־80, תחילה על במות התיאטרון של ניו יורק, ומאוחר יותר בתפקידי משנה בסרטים של במאים מובילים דוגמת מרטין סקורסזה, ספייק לי והאחים כהן. במקביל לקריירת המשחק הענפה שלו, שבעשורים האחרונים התרחבה לשוברי קופות כמו "רובוטריקים" ולשיתופי פעולה עם אדם סנדלר, טורטורו מקפיד גם לביים בכל כמה שנים סרט משלו. סרטו הראשון, "מק - האיש והחלום", זכה בפרס מצלמת הזהב בפסטיבל קאן ב־1992, ולפני שנה היה אפשר למצוא אותו מככב לצד וודי אלן בקומדיה הרומנטית "רק ג'יגולו", סרטו החמישי מאחורי המצלמה. "בסך הכל רציתי לעשות משהו עם וודי", סיכם טורטורו בצניעות את החוויה. "אמנם הייתי צריך לשכתב את התסריט 15 פעמים, כי וודי כל הזמן שלח לי אי־מיילים קטלניים וחסרי רחמים עם הערות, אבל זה היה מופלא עבורי".
בהתייחסו לבמאים האגדיים הרבים שעימם זכה לעבוד לאורך השנים אמר טורטורו כי "כולם שונים זה מזה. לכל אחד יש את הדרך שלו לעשות את הדברים. בשנות ה־80 המשוגעות יצא לי לעבוד עם במאים כמו מייקל צ'ימינו ו־וויליאם פרידקין, ובתקופה הזאת בהוליווד במאי היה סוג של גנרל. לעומת זאת, פיטר ויר, שביים אותי ב'ללא פחד' היה משמיע מוסיקה על הסט כדי ליצור את וייב מתאים. בסופו של דבר, הכל מסתכם באיך כל אחד מכין את עצמו ואיך כל אחד מתמודד עם הלחץ. כשאתה עובד עם האחים כהן, למשל, רמת הדיוק הגבוהה שלהם יוצרת המון חופש. אתה יכול להגיע לתוצאות הדרושות בהרבה דרכים שונות, כי הם כל כך מוכנים וכל כך יודעים מה הם מחפשים".
באשר לעובדה שגילם לא פעם דמויות יהודיות, למרות שאינו "משלנו", אמר טורטורו בחיוך כי מי שאשמים בכך הם האחים כהן: "הם נתנו לי את התפקיד של ברני ברנבאום ב'צומת מילר', ומייד אחר כך הם כתבו עבורי את 'ברטון פינק' (שזיכה אותו בפרס השחקן בפסטיבל קאן; י"ק). אחרי שני הסרטים האלה כולם התחילו להציע לי תפקידים של יהודים. רוברט רדפורד הציע לי את 'חידון האשליות'; הבמאי האיטלקי פרנצ'סקו רוסי בחר אותי לגלם את פרימו לוי. כשחושבים על זה, כמה מהדמויות הכי טובות שלי היו דמויות יהודיות".
לקראת סיום השיחה הפתיע טורטורו את הקהל כאשר סיפר כי בכוונתו להשיב למסך בקרוב את ג'יזס קווינטנה, שחקן הבאולינג הבלתי נשכח שגילם ב"ביג לבובסקי". "זה לא יהיה סרט המשך ל'ביג לבובסקי'", הבהיר, "אבל את הדמות של ג'יזס בעצם יצרתי על הבמה בהצגה שהאחים כהן ראו. אז הרעיון הוא להמשיך לחקור את הדמות הזאת, ואני מקווה לעשות את הסרט הזה בקרוב מאוד".
