עימאד מורנייה // עימאד מורנייה

דיווח: ארצות הברית וישראל שיתפו פעולה לחיסול מורנייה

הוושינגטון פוסט מביא פרטים חדשים על חיסולו של בכיר חיזבאללה שחוסל ב-2008 בדמשק. לפי הדיווח, ישראל לחצה על ההדק – אולם ה-CIA עמד מאחורי בדיקת הפצצה שהביאה למותו של הטרוריסט

בפברואר 2008, עימאד מורנייה, ראש הפעילות המבצעית הבינלאומית של חיזבאללה, הלך בשעות הלילה בדמשק, אחרי ארוחת ערב במסעדה סמוכה. לא הרחק משם, צוות של תצפיתני CIA עקב אחרי צעדיו, כך מדווח היום הוושינגטון פוסט. כשמורנייה ניגש לרכב שטח שחנה במקום, פצצה שהושתלה בגלגל רזרבי באחורי רכב ורסיסים נשלחו על פני רדיוס רחב. מורנייה נהרג במקום.

הכתבה הכי נקראת היום באתרהתלוננה באוזני השוטרים - הבן שלי אנס אותי

לפי הוושינגטון פוסט, המכשיר הופעל מת"א ע"י סוכני מוסד, שהיו בתקשורת עם הכוחות הפעילים בשטח בדמשק. "בדרך שבה זה אורגן, ארצות הברית הייתה יכולה להחליט על ביטול הפעולה, אבל לא יכולה הייתה להחליט על הוצאתה לפועל", אמר קצין מודיעין אמריקני לשעבר. ארה"ב עזרה לבנות את הפצצה, הבכיר לשעבר אמר, ובדקה אותה במתקן של ה-CIA כדי להבטיח שהפיצוץ לא יגרום לנזק סביבתי: "פוצצנו בטח 25 פצצות כדי לוודא שיש לנו את הנכונה".

מורנייה: אחראי לרצח מאות אנשים

שיתוף הפעולה בין ארה"ב למודיעין הישראלי מעיד על החשיבות של היעד, שהיה מעורב בכמה מהפיגועים המרהיבים ביותר של חיזבאללה, כולל אלה נגד השגרירות האמריקנית בביירות.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

ארה"ב מעולם לא הודתה בהשתתפות בחיסול, שחיזבאללה האשימה בו את ישראל. עד עכשיו, רק מעט פרטים נחשפו על המבצע, על איך המכונית התפוצצה, איך הוא תוכנן ומה היה תפקיד ארצות הברית המשותף. למעט ההריגה אוסאמה בין לאדן ב-2011, חיסול מורניה נחשב לאחת המשימות המסוכנות ביותר שהתבצעו על ידי ארצות הברית בשנים האחרונות.

מעורבות ארה"ב בהרג, אשר אושר על ידי חמישה גורמי מודיעין אמריקנים לשעבר, גם דחפה את הגבולות המשפטיים האמריקניים. מורנייה חוסל במדינה שארה"ב לא הייתה במלחמה איתה, והוא נהרג בפיצוץ מכונית, טכניקה שחלק מהחוקרים המשפטיים טוענים שהיא הפרה של חוקים בינלאומיים ומכנים "הרג על ידי בגידה" – תוך שימוש באמצעים בוגדניים להרוג או לפצוע אויב.

האם שיטת החיסול כשרה?

"זו שיטת הרג שמשתמשים בה טרוריסטים וגנגסטרים", אמרה מרי אלן אוקונל, פרופסור למשפט בינלאומי באוניברסיטת נוטר דאם. "זה פוגע באחד מכללי הקרב העתיקים ביותר".

בכירים אמריקניים לשעבר, שדיברו בעילום שם, ציינו שמורנייה, למרות שבסיסו בסוריה, היה מקושר ישירות לחימוש ואימון לוחמים שיעים בעיראק שתקפו כוחות אמריקנים. היה ויכוח קטן בתוך ממשל בוש על השימוש במכונית תופת במקום אמצעים אחרים. "זכרו, הם מבצעים פיגועי התאבדות והתקפות במטעני צד", אמר בכיר אחד, כשהוא מתייחס לפיגועי חיזבאללה בעיראק.

התובע הכללי, ראש סוכנות המודיעין, היועץ לביטחון הלאומי ומשרד היועץ המשפטי במשרד המשפטים חתמו על כל הפעולה, אמר איש מודיעין לשעבר אחד.

הבכיר אמר כי הרשות לחסל את מורנייה הייתה תהליך "קפדני ומיידע. מה שאנחנו היינו צריכים להראות שהוא איום על האמריקנים". אמר הבכיר, שציין כי הייתה למורניה היסטוריה ארוכה של תקיפת אמריקנים, מאז תפקידו בתכנון הפיגוע ב-1983 על שגרירות ארצות הברית בביירות. "ההחלטה הייתה שהיינו צריכים לקבל אישור מוחלט כי מדובר בהגנה עצמית", אמר הבכיר.

"סוכני CIA הוציאו לפועל את החיסול"

כבר זמן רב יש חשד על מעורבות ארה"ב בחיסול. ב"מרגלים טובים", ספר על קצין המודיעין הוותיק ב-CIA רוברט איימס, הסופר קאי בירד מצטט בכיר מודיעין לשעבר שאומר כי צוות של "סוכני CIA הוציאו לפועל את ההתנקשות".

בספר "הרצח המושלם: 21 חוקים להתנקשות", בכיר ה-CIA לשעבר רוברט בי בר כותב איך הוא שקל להתנקש במורנייה אבל לא הייתה לו ההזדמנות. הוא מציין, עם זאת, כי "צנזורה" של ה-CIA עברה על ספרו ו"לצערי לא הייתי יכול לכתוב את האמת על הקשר שנקשר נגד מורנייה". ה-CIA סרב להגיב. "אין לנו מה להוסיף בשלב זה", אמר מארק רגב, הדובר של רה"מ נתניהו.

ארצות הברית שינתה את דעתה על חיסולים

החיסול הדגיש את ההתפתחות במודיעין האמריקני בעקבות ההתקפות של ה-11 בספטמבר. לפני כן, הממשל האמריקני ביקר את פעולות התנקשות ישראליות, שהודגשו ע"י גינוי אמריקני לניסיון להרעיל את מנהיג החמאס חאלד משאל ב-1997 בעמאן, ירדן. התקרית הסתיימה כשסוכני מוסד נלכדו וממשל קלינטון אילץ את ישראל לספק תרופה שהצילה את חיי משעל.

הרג מורנייה, הוכיח שההיסוס האמריקני נעלם, כשה-CIA מתח את זרועו למעבר לאזורי מלחמה ושטחים לא מוגדרים בפקיסטן, תימן וסומליה, בהם הסוכנות פרסה מל"טים נגד אל קאעידה.

בכיר אמריקני לשעבר אמר כי ממשל בוש הסתמך על תיאוריה של הגנה עצמית כדי לחסל את מורנייה, וטען כי הוא מטרה חוקית כי הוא קשר נגד ארצות הברית וכוחותיה בעיראק, מה שהופך אותו לאיום מתמשך וקרוב שלא ניתן ללכוד. רציונל חוקי כזה אפשר ל-CIA להימנע מהפרת האיסור הגורף משנת 1981 על חיסולים בצו הניהולי 12333. הצו לא מגדיר מהו חיסול.

"לממשל יש סמכות להשתמש בכוח להגנה עצמית"

בהחלטה על חיסול אנוואר אל אוולאקי ב-2011, אזרח אמריקני ומנהיג באל קאעידה בתימן, משרד המשפטים העלה טיעון דומה וציין כי אל קאעידה תקף טיסות מסחריות של ארה"ב וגם כי לאוולאקי יש תפקיד מבצעי בארגון, פרקליטים של הממשל אמרו שהוא היה איום מתמשך.

"יש לממשלה סמכות להשתמש בכוח קטלני בהגנה עצמית גם מחוץ להקשר של סכסוך מזוין מתמשך", אמר סטיבן איי ולאדק, פרופסור למשפט באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון למשפט. "שאלת מיליון הדולר היא אם העובדות תומכות בהחלטה לשימוש בכוח כזה".

ה-CIA והמוסד עבדו יחד כדי לעקוב אחר מורנייה בדמשק חודשים לפני חיסולו כדי להכריע היכן הפצצה צריכה להיות שתולה, כך לפי הבכירים לשעבר. לפני הפעולה, קציני מודיעין אמריקניים הבטיחו לחברי קונגרס בסקירה מסווגת שלא יהיה נזק סביבתי, כך אמרו הבכירים לשעבר. מורנייה היה מעורב במותם של מאות אמריקנים, החל מהפיגוע בשגרירות בביירות שבו נהרגו 63 בני אדם, בהם 8 קציני CIA.

בשנות ה-80: חיזבאללה הופך למטרה של ה-CIA

הפצצת השגרירות הניחה את חיזבאללה מול המטרות של ה-CIA. בספרו מ-1987 "רעלה", עיתונאי הוושינגטון פוסט בוב וודוורד דיווח כי ראש ה-CIA וויליאם קייסי עודד את סעודיה לתת חסות על ניסיון להרוג את מנהיג חיזבאללה. ניסיון ב-1985 לחסל את מוחמד חוסיין פדלאללה במכונית תופת נכשל, אבל גרם למותם של 80 אנשים, בהם אחיו של מורנייה.

 גורמים לשעבר בסוכנות אמרו שמורנייה היה מעורב בחטיפה ועינוי ב-1984 של מפקד CIA בלבנון, וויליאם באקלי. מורנייה שלח סרטונים אכזריים של חקירתו לסוכנות. לאחר מכן באקלי נרצח. מורנייה הואשם בארה"ב בחטיפה ב-1985 של טיסת TWA 847, מיד לאחר שהמריאה מאתונה, ובהרג החייל האמריקני רוברט סטאת'ם, שהיה על המטוס. מורנייה הושם ברשימת הטרוריסטים המבוקשים ביותר של ה-FBI עם פרס של 5 מיליון דולר על כל מידע שיביא למעצרו ולהרשעתו.

"מורנייה היה אחראי למות אנשים רבים"

הוא גם נחשד במעורבות בתכנון הפיצוץ במגדלי חובאר ב-1996 בערב הסעודית שהביאו למותם של 19 אנשי שירות אמריקניים. לישראלים, בין ההתקפות הרבות, הוא היה מעורב גם בפיצוץ בשגרירות האמריקנית בבואנוס איירס ב-1992 שהביא למותם של ארבעה אזרחים ישראליים ו-25 ארגנטינאים, וההתקפה ב-1994 על בניין הקהילה היהודית בעיר שבה נהרגו 85 אנשים.

"מורנייה היה אחראי למות רבים", אמר ג'יימס ברנצאני, שהיה מפקד יחידת חיזבאללה ב-FBI עד שנות ה-90 המאוחרות, ולאחר מכן סגן המנהל לאכיפת החוק במרכז הלוחמה לטרור ב-CIA. ממשל בוש החשיב את חיזבאללה ואת מורנייה כאיום על ארה"ב. ב-2008, כמה חודשים אחרי שנהרג, מייקל צ'רטוף, אז מזכיר לביטחון המולדת, אמר שחיזבאללה הוא איום על הביטחון. "למען הכנות, הם גורמים לאל קאעידה להיראות כמו קבוצה בליגה המשנית", הוא אמר.

ממשל בוש אישר פעולות נגד חיזבאללה

מ-2003 חיזבאללה החל לאן ולחמש לוחמים שיעים בעיראק, שמאוחר יותר החלו לתקוף את כוחות הקואליציה, כך לפי מת'יו לויט, מנהל תכנית  ללוחמה בטרור ומודיעין במכון וושינגטון. המיליציות הוכחו כאויב קטלני. כשהמצב בעיראק התדרדר וכמות ההרוגים מכוחות הקואליציה זינקה ב-2006, ארה"ב החליטה שצריך לעצור זאת.

ממשל בוש הוציא צווים להרוג או ללכוד פעילים איראניים שפועלים נגד כוחות אמריקניים ומנסים לערער את היציבות בעיראק. הוא גם אישר רשימה של פעולות נגד חיזבאללה. ניתן אישור גם לפעולה נגד ראש הזרוע הבינלאומית המבצעית של הארגון הנודע לשמצה. " היה רישיון פתוח למצוא ולחסל את מורנייה, וכל מי שמזוהה איתו", אמר בכיר אמריקני לשעבר ששירת בבגדד.

בוש נגד איראן וסוריה

בינואר 2007, בוש, בנאום לאומה, בחר לצאת נגד איראן וסוריה, שתי מדינות עם קשרים קרובים ביותר לחיזבאללה. "שני משטרים אלה מאפשרים למחבלים להשתמש בשטח שלהם כדי להיכנס ולצאת מעיראק. איראן מספקת תמיכה חומרית לתקיפה נגד חיילים אמריקניים. אנחנו נשבש את ההתקפות על כוחותינו. נחפש ונשמיד רשתות שמספקות נשק מתקדם ואימון לאויבים בעיראק".

לאחר נאומו של בוש, המעורבות של חיזבאללה בעיראק הפכה ברורה יותר. ב-20 בינואר 2007, 5 חיילים אמריקניים נהרגו בכרבלא. במרץ לאחר מכן, אלי מוסא דאקדוק, איש מבצעי של חיזבאללה בעל קשרים למורנייה, נתפס ע"י הבריטים יחד עם שניים נוספים, והוסגר לידי ארה"ב. דאקדוק הודה בתפקיד מרכזי ברצח חיילים וסיפק לארה"ב הבנה עמוקה על חיזבאללה, אמר פיטר מנסור, מפקד צבא בדימוס ששירת תחת דיוויד פטראוס, המפקד האמריקני הבכיר בעיראק.

מורנייה קישר בין חיזבאללה לאיראן

"סוף סוף גילינו את הטבע המלא של המעורבות האיראנית וחיזבאללה בעיראק", אמר מנסור, שהוסיף כי אין לו ידע על המבצע לחיסול מורנייה. בכירים אמריקניים אמרו שמורנייה שיחק תפקיד מרכזי בקישור של חיזבאללה למליציות שיעיות שעבדו עם איראן. עדיין לא ברור אם הוא אי פעם נכנס לעיראק. אחד הבכירים לשעבר בצבא האמריקני אמר שהיה מידע כי הוא נסע לבצרה בדרום עיראק בשנת 2006, אבל אין לכך אישור.

ראיין קרוקר, שגריר ארה"ב בעיראק, כשמורנייה נהרג, אמר: "כל מה שאני יכול לומר הוא שכל עוד הוא חי, הוא היה איום, בין אם בלבנון, עיראק או במקומות אחרים. הוא היה אינטליגנטי, מסור ופעיל משפיע". קרוקר אמר שהוא לא יודע שום דבר על הפעולה לחיסול איש חיזבאללה ואין לו ספקות שמורנייה היה בעיראק, והוסיף: "כששמעתי על זה, הייתי בן אדם אחד מאושר".

בארה"ב חיפשו איך לחסל פעילי טרור

בארה"ב חיפשו איך ללכוד או להרוג את מורנייה במשך שנים. החיפושים צברו דחיפות חדשה אחרי התקפות ה-11 בספטמבר, כשממשל בוש פנה ל-CIA ולצבא ארה"ב והיחידה למבצעים מיוחדים בבקשה ליצור תכניות לעצור פעילי טרור– כולל כאלה שאין להם קשר לאל קאעידה.

גורם אמריקני לשעבר תאר פגישה חשאית בישראל ב-2002 בה השתתפו בכירים ביחידה למבצעים מיוחדים ומאגף המודיעין בצה"ל. בפגישה העלו האורחים האמריקניים את הרעיון לחסל את מורניה בצורה כזו – שהמארחים הישראלים היו המומים.

"הם כמעט נפלו מהכיסאות", אמר הבכיר האמריקני. הקצין לשעבר אמר שהמשתתפים האמריקניים לא דיברו על תכנית ספציפית, אבל הייתה חקירה של תרחישים נגד מוקדי טרור, והם רצו לדעת מה נכונותה של ישראל לשמש כנקודת פינוי לצוותים של הקומנדו האמריקני.

"אף פעם לא הורדנו עיניים מחיזבאללה"

הבכיר לשעבר אמר כי הגישה של היחידה למבצעים מיוחדים חזתה פשיטה בסגנון קומנדו, לא סוג הפעולה של פיצוץ מסתורי שהתרחשה שנים לאחר מכן. "זה אף פעם לא הלך לשום מקום", אמר הבכיר לשעבר, שלא היה מודע למבצע הישראלי-אמריקני לחיסול מורנייה.
ובכל זאת, המפגש ב-2002 העיד שמורנייה ממשיך להיות מטרה בעיני ארה"ב, גם אחרי שתשומת לבם המכריעה עברה לאל קאעידה. "אנחנו אף פעם לא הסטנו את העין שלנו מחיזבאללה", אמר ברנצאני, שפרש מה-FBI ב-2008 ואמר שאין לו ידע על המבצע להרוג את מורנייה.

לא ברור מתי ה-CIA הבין שמורנייה חי בדמשק, אבל המיקום שלו היה ידוע לפחות שנה לפני שחוסל. בכיר לשעבר במודיעין האמריקני אמר כי ישראל הייתה הראשונה לגשת ל-CIA על מבצע לחיסולו בדמשק. לסוכנות היה ידע על התשתית בדמשק שישראל יכולה הייתה להתבסס עליו.

"מורנייה – הראש של כל פעולות הטרור"

גורמים מסרו שישראל רצתה ללחוץ על ההדק כנקמה. "זו הייתה נקמה", אמר אחד מהבכירים. לאמריקנים לא היה אכפת, כל עוד מורנייה ימות, אמר הבכיר לשעבר. עמוס ידלין, לשעבר ראש המודיעין עד 2010, אמר שמורנייה מוקם בדיוק מתחת למנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. "הוא היה המפקד וראש של כל הפעולות הצבאיות והטרור", אמר ידלין.

חיסול מורנייה התרחש בזמן שבו ה-CIA והמוסד עבדו בשיתוף פעולה לחיסול שאיפות הגרעין של סוריה ואיראן. ה-CIA עזר לוודא שהסורים בונים מרכז גרעיני, שהוביל לתקיפה הישראלית כביכול על המתקן ב-2007. ישראל וארה"ב ניסו באופן פעיל לחבל בתכנית הגרעין האיראנית.

כשמורנייה התמקם בדמשק, סוכנויות המודיעין החלו בבניית פרופיל "דפוס החיים" שלו, כשהם בודקים את השגרה שלו ואת החולשות. גורמים במוסד הציעו הליכות בערב – כשמורניה היה ללא ליוו, כאפשרות לחיסול. גורמים ב-CIA עם דאגו לאבטח בית בבניין ליד הדירה שלו. הצעה ישראלית למקם פצצה על אופניים או אופנוע נדחתה בגלל חששות שהמטען לא יכול להתפוצץ כראוי. המיקום שבו מורנייה נהרג היה קרוב לבית ספר.

ההזדמנות לחיסול המפקד האיראני

אחד הבכירים אמר שהפצצה נבחנה פעמים רבות בהארווי פוינט, בסיס בו ה-CIA בנה מאוחר יותר העתק של המתחם של אובאמה בין לאדן באבוטבאד, פקיסטן. הבכירים החליטו בסופו של דבר שיש להם פצצה שאפשר להשתמש בה בלי סיכון שייהרגו אנשים אחרים או ייפצעו.

במהלך המבצע, ה-CIA והמוסד נתקלו באפשרות לחסל את קאסם סולימאני, מפקד כוחות אל קודס באיראן, כשהוא ומורנייה הלכו יחד. סולימאני הוא אויב גדול של ישראל, וגם הוא פיקד על אימון כוחות שיעים בעיראק. "בשלב מסוים, שני הגברים עמדו שם, באותו מקום, באותו רחוב. כל מה שהיה צריך לעשות זה ללחוץ על הכפתור", אמר אחד הבכירים לשעבר.

אבל לפעילים לא הייתה סמכות חוקית לחסל את סולימאני. כשהפצצה לחיסול מורנייה התפוצצה, "אזור ההרג" הוערך בכ-6 מטרים. הפצצה הייתה "מאוד מחודדת וטעונה", אמר בכיר במודיעין לוושינגטון פוסט. לא היה שום נזק סביבתי. "כלום, שום דבר", אמר בכיר לשעבר.

יצא ממסעדה - וחוסל

כדי לזהות את מורנייה בוודאות השתמשו בטכנולוגיית זיהוי פנים, לאחר שהוא יצא ממסעדה  ורגעים לפני שהפצצה התפוצצה. לאחר החיסול, מנהיג חיזבאללה נסראללה האשים את ישראל בהרג ונשבע לנקום: "ציונים, אם אתם רוצים לפתוח במלחמה, בואו נפתח במלחמה בכל מקום".

באחרונה דווח כי אדם שהיה מקורב למורנייה והיה אמור להיות אחראי על הנקמה באותו זמן הוא כביכול סוכן של ישראל. בהצהרה ב-2008 לאחר החיסול, משרדו של ראש הממשלה דאז, אהוד ברק הודיע: "ישראל דוחה את הניסיון של קבוצות טרור להאשים אותה על כל מעורבות באירוע".

דובר מחלקת המדינה, שון מקורמק, אמר בשעתו: "העולם טוב יותר ללא האיש הזה. הוא היה רוצח בדם קר, רוצח המונים וטרוריסט שאחראי לאינספור אבידות של אנשים". בתוך קהילת המודיעין, נזכר גורם לשעבר: "לא הייתה שמחה. עשינו מה שהיינו צריכים, והמשכנו הלאה".

נסראללה בנאום ראשון מאז התקיפה בצפון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו