כשהאלי ברי קיבלה את ההצעה לשחק בתפקיד הראשי בסידרה החדשה של CBS "אקסטנט", היא היתה בחודש השמיני להריונה. "אני אוהבת מאוד להיות בהריון", היא אומרת בחיוך כובש, "אני באמת חווה את האושר הכי מזוקק בחיי כשאני בהריון. זה שגם הדמות שלי בסידרה היתה בהריון ממש לא הרתיע אותי, כי אני יודעת טוב מאוד איך זה להיות בהריון, וזה נתן לי ביטחון".
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
זה היה בספטמבר 2013, וברי, אז בת 47, הודתה ש"ההריון הגריאטרי" לא היה מתוכנן. "לא ציפיתי לתינוק נוסף בשלב הזה של החיים, זו היתה הפתעה עצומה, ולכן גם סוג של מתנה עבורי ועבור אוליבייה בעלי. אני מרגישה מבורכת".
כעבור חודש נולד מסיאו, אח של נאלה (6), ואחרי חופשת לידה קצרה החלו הצילומים. "CBS עשו לי טובה ענקית כשהסכימו לצלם את הסידרה בלוס אנג'לס, וכך השאירו אותי קרובה למשפחה. זו סיבה מכרעת מדוע החלטתי לקחת את הפרויקט. רציתי להיות בבית, עם ילדיי, ולהיות אמא במשרה מלאה.
"אני מיניקה את מסיאו, אני מאמינה אדוקה בהנקה של חלב אם. נאלה היתה מצטרפת אלי על הסט מייד לאחר הלימודים, כי היא נהנית מאוד להעביר זמן איתי ועם התינוק. במשך שנה וחצי היא התפללה לקבל תינוק ומיטת קומתיים, ובסוף היא קיבלה את שניהם".
כבר שנים שברי מחפשת את עצמה. רגע השיא בקריירה שלה היה בפברואר 2002, כשזכתה בגיל 35 באוסקר על הופעתה בסרט "מונסטר בול", והפכה לשחורה הראשונה בהיסטוריה שזוכה באוסקר לשחקנית ראשית. על הבמה מיררה בבכי והודתה לעשרות אנשים, ובהם שחקניות כהות עור אחרות ואופרה ווינפרי. שנתיים קודם לכן קטפה אמי על משחקה במיני־סידרה של HBO, שבה גילמה את השחקנית השחורה הראשונה שקיבלה מועמדות לאוסקר ב־1954 - ומבחינת הוליווד, זו היתה סגירת מעגל מושלמת. האולם כולו קם על רגליו בהתרגשות.
הרגע הבלתי נשכח ההוא הפך לפרודיה כעבור שלוש שנים, כשברי קטפה את פרס פטל הזהב לשחקנית הגרועה ביותר בעקבות תפקידה בכישלון הקולנועי "אישה חתול", שעליו קיבלה 14 מיליון דולר. באופן נדיר, ולמרות הגיחוך של הטקס המלגלג, היא הפתיעה את המארגנים כשבאה לאסוף את הפרס, עשתה את עצמה בוכה והודתה שוב לכל סובביה. "כדי לתת הופעת משחק נוראה כמו שלי הייתי חייבת לצידי שחקנים גרועים", אמרה בנאום ארוך ומשעשע.
זו בדיוק תמונת הקריירה שלה באופן כללי. לא יותר מדי שוברי קופות, לא הרבה הישגים, אבל תדמית זוהרת שדבקה בה מאז האוסקר ההוא. גם היום היא נחשבת לאחת הנשים הסקסיות בהוליווד ומשתכרת מיליוני דולרים לסרט. ועדיין קשה לשים את האצבע על תפקידים בולטים שלה בעשור האחרון.
"לאורך הקריירה הניאו אותי מלעשות דברים שרציתי, וכשאני מביטה לאחור, אני חושבת שזו היתה טעות - הייתי צריכה ללכת בעקבות האינסטינקטים שלי", ניסתה לתרץ לפני שנתיים בראיון למגזין "In Style". "בהתחלה סמכתי על אחרים שידריכו אותי, כי הנחתי שהם יודעים טוב יותר, אבל כשהתבגרתי למדתי לסמוך על עצמי".
סוחבת מעמסה כבדה
עכשיו ברי (48) עולה, כמו רבים וטובים, על המסלול הפופולרי של כוכבי הוליווד וחוצה גם היא את הכביש אל אולפני הטלוויזיה, בניסיון להתניע את הקריירה. עבורה זה לא משהו חדש, אלא יותר סיבוב פרסה: לפני 25 שנה החלה את הקריירה עם תפקיד משנה בסיטקום "Living Dolls", ספין־אוף של הסידרה המצליחה "מי הבוס?" משנות ה־80, שבו גילמה דוגמנית מתחילה.
"אקסטנט", שעם מפיקיה נמנה גם סטיבן שפילברג, עלתה בקיץ בארה"ב (וגם בישראל, ב־HOT ZONE במוצ"ש וב־VOD). ברי מגלמת בסידרה את מולי וודס, אסטרונאוטית שחוזרת ממשימת סולו בחלל. כבר בפתיחה מאבחנת חברתה הרופאה כי היא בהריון בלי שידעה על כך, מה שמעלה חשדות שההתעברות אינה בהכרח אנושית. על כדור הארץ נשואה מולי למהנדס רובוטיקה, ולהם ילד רובוטי־אנושי, שיצר ג'ון. העלילה מתעסקת בעתיד הצפוי למין האנושי, מכניקה מול רגש, אינטליגנציה מלאכותית וכיוצא באלה.
CBS קיוותה לשחזר את ההצלחה של "בתוך הבועה", סידרת המדע הבדיוני שהושקה שנה לפני כן וזכתה לבאזז גדול ולרייטינג גבוה, אבל מהר מאוד התברר שמדובר באכזבה. הסידרה החדשה פתחה את העונה עם 9.5 מיליון צופים בלבד, והמספר רק הלך וצנח לסביבות ה־5 מיליון בפרק האחרון, שהוקדם בשבוע לנוכח הגמגום העונתי.
המבקרים לא הפילו את התיק על הכוכבת אלא האשימו את הרף הגבוה מדי שהציבו ב־CBS. "ברי נאלצת להתאמץ כדי למשוך את תשומת ליבו של הצופה מהתסריט חסר התשוקה שסיפקו לה הכותבים", נאמר בביקורת באתר על שם המבקר הנודע רוג'ר איברט. "ההישג של הבאת פיגורה כמו ברי לטלוויזיה לא יכול לכפר על כך שיש סדרות מדע בדיוני טובות בהרבה".
מבקר הטלוויזיה של "הוליווד ריפורטר" כתב: "לעזאזל, האלי ברי משחקת את הדמות של מולי וודס כאילו היא עובדת במשרד הרישוי, והנשיקה שלה עם בעלה בסידרה היא הדבר הכי נטול תשוקה שנראה בטלוויזיה בעשור האחרון. איך קורה דבר כזה?"
ואילו באתר IndieWire שיבחו את היכולות שלה בתור "שחקנית שמתאימה בשלמות למסך הקטן וסוחבת על כתפיה מעמסה של סידרה חסרת מעוף".
היה קשה להתעלם מהסמיכות בין יציאת הסידרה לסרט הקולנוע "כוח משיכה", שבו גילמה סנדרה בולוק אסטרונאוטית שנמצאת לבד בחלל. ברי, שנמנית גם עם מפיקי הסידרה, הודתה כי הסרט היה מקור ההשראה שלהם - "זו היתה נקודת המוצא שלנו, ולשם כיוונו", חשפה באירוע בלוס אנג'לס לפני השקת הסידרה. "היתה השקעה נדיבה מצד CBS על מנת לגרום לסידרה להיראות הכי טוב שאפשר ולהפוך את הכל למציאות עבורנו, בסטנדרטים קולנועיים. עשינו מאמץ אדיר באפקטים ויזואליים כדי שהסידרה תעמוד באתגר הטכני מול כל סרט מהז'אנר הזה. החלל והמעבורת אצלנו נראים לא פחות טוב מאשר ב'כוח משיכה'.
"ההדמיה של שהייה בחלל היתה קלה עבורי. תזכרו שגילמתי את סטורם בסרטי 'אקס־מן', וביליתי הרבה זמן מחוברת לחוטי תיל דקים ולרתמות. בסידרה נעזרתי באסטרונאוטית, שסיפקה לי מידע לגבי הרובד הפסיכולוגי ומה עובר בראש במהלך משימת חלל. ביקרתי במטה נאס"א ועברתי הדגמה של טיסה באפס כוח משיכה, כך שחוויתי את התחושה של חוסר משקל. הרי לעוף אני כבר רגילה, אז זה היה בשבילי הכי קרוב בחיים להרגיש כמו ציפור דרור".
מה משך אותך לתפקיד?
"מכלול של מרכיבים, אבל בעיקר העובדה שהדמות שלי בסידרה היא אמא. כבר מקריאה ראשונה של התסריט התחברתי אליה, הרגשתי שזה הדנ"א שלי. חשתי היכרות עם הדמות. אני אמנם רחוקה באופן מוחלט מלהיות אשת מדע, אבל הבנתי את התכונה האנושית של האישה הזו, כמה היא משוועת להיות אמא למופת, ולא רק לרדוף אחר הביטוי העצמי שלה כשהיא נוסעת למשימה מרוחקת לתקופה של שנה. זו התמודדות שמוכרת לי יותר מדי טוב מאז שנולדו ילדיי.
"מולי היא אישה חזקה ומורכבת, וגם אני. אבל יש לה יצר עז לשרוד ולצאת כשידה על העליונה, בלב ליבה היא אדם טוב. אני אוהבת לגלם דמויות חזקות, כאלו שלא מסכימות להיות הקורבן, ומולי היא כזו".
זו סידרה ששואלת מהו המפתח לאנושיות?
"אני לא חושבת שאפשר להצביע על דבר אחד ספציפי שהופך אותנו לאנושיים, וזה המסר בסידרה. מפרק לפרק אנחנו עוברים תהליך של גילוי האנושיות. האם רובוט יכול להפוך להיות אנושי? האם אפשר ללמד אותו לאהוב? האם אנחנו יכולים להעניק לו רצון חופשי? האם הוא ינהג כמונו? ועבורנו כבני אדם, האם ביכולתנו לאהוב משהו מלאכותי? אלה שאלות מגוונות ומרתקות, שאנחנו מקווים לענות עליהן. העבודה על הסידרה כללה הרבה תגליות, שעוררו אצלנו מחשבות מה בעצם הכל אומר, והאם אפשר להעביר זאת הלאה. ואם אתה מאמין באהבה וזה הופך אותך לאנושי - האם ילד־רובוט יהיה מסוגל לאהוב באמת את הוריו?"
את מחובבי הז'אנר?
"אני מחבבת מדע בדיוני. הייתי מעריצה גדולה של 'אי.טי', זה מדע בדיוני שמוצא חן בעיניי. לכן כששמעתי שסטיבן שפילברג מעורב, התרגשתי מאוד. ידעתי שתהיה פה הרבה על־טבעיות, אבל גם הרבה נשמה. סטיבן הוא שם שאתה לא מעז למצמץ לידו, אני מכירה את האיכויות של היצירות שהוא חתום עליהן".
הרגשת שזה זמן טוב לחזור לטלוויזיה?
"כן, אני מרגישה שהכתיבה הטובה ביותר נמצאת שם, בטח עבור דמויות נשיות. תמיד היתה סטיגמה של 'מה זה אומר ללכת לעשות טלוויזיה' - כי כביכול, אם אתה משחק בקולנוע, אין מצב שתחטא גם בטלוויזיה. אבל הקו הזה הולך ומיטשטש. הלך הרוח בתעשייה כיום הוא שהכי חשוב ללכת למקום שבו נמצא התוכן האיכותי ביותר. בתור אמן, אתה שואף להיות חלק מיצירה טובה שתפיח בך השראה, שמציתה בך את הניצוץ, שגורמת לך לרצות לקום בכל בוקר ולצאת לעבודה. וזה בדיוק מה שקרה לי עם הפרויקט הזה.
"בעבר קיבלתי כמה הצעות לדברים שלא הלהיבו אותי במיוחד, שום דבר ששווה לעזוב בשבילו את המשפחה לארבעה חודשים. למזלי, אני לא צריכה להיות צוענייה כדי להתפרנס". שכרה בסידרה נאמד בכ־1.3 מיליון דולר - כ־100 אלף דולר לפרק.
האלי מריה ברי נולדה בקליבלנד שבאוהיו באוגוסט 1966 לזוג מעורב. אמה ג'ודית היתה אחות לבנה במחלקה פסיכיאטרית בבית חולים, ואביה ג'רום עבד כסניטר באותה מחלקה. שמה נבחר בהשראת רשת הכלבו "האלי" מעיר הולדתה. כשהיתה בת ארבע נפרדו הוריה, והיא עברה להתגורר עם אחותה הבכורה היידי אצל אמן. הקשר עם האב נותק לתמיד.
היא למדה בבית ספר שבו רוב מוחלט של לבנים, מה שהפך אותה מטרה לבריונות וללעג, וגרם לה לרצות להצטיין בלימודים. בתיכון נבחרה לנשיאת מועצת התלמידים וערכה את עיתון בית הספר. כנערה החלה להשתתף בתחרויות יופי, ובגיל 19 זכתה בתואר מיס אוהיו, והסגנית הראשונה של מיס אמריקה. היא ייצגה את ארה"ב בתחרות מיס עולם כנציגה השחורה הראשונה בהיסטוריה של המדינה, וזכתה במקום השישי.
בתום שנתיים של לימודי עיתונות באוהיו נסעה לניו יורק, כדי לפתח קריירת משחק. אמה לא אהבה את הצעד הזה וסירבה לעזור לה כלכלית. ברי עברה מאודישן לאודישן, והתגוררה לא פעם בבתי מחסה למחוסרי בית. אחרי ההתחלה הצנועה בתפקידי אורח בטלוויזיה, לוהקה ב־1991 לתפקיד נרקומנית בסרטו של ספייק לי "קדחת הג'ונגל". אחר כך כיכבה לצד אדי מרפי ב"בומרנג" ובסרט "הפלינסטונס".
לצד כניסתה לצוות השחקנים של "אקס־מן", קיבלה את תפקיד נערת ג'יימס בונד בסרט "למות ביום אחר", שם שיחזרה את הסצנה האלמותית של אורסולה אנדרס מ"ד"ר נו", כשיצאה מהים. היא דילגה גם בין סרטים נשכחים ובהם "גותיקה", "ענן אטלס" ו"סילבסטר בניו יורק". ולמרות הכל, הצליחה לשמור על מעמדה האייקוני לאורך 25 שנות קריירה. הונה מוערך בכ־70 מיליון דולר.
חייה הרומנטיים פירנסו דורות של רכילאים. היא ניהלה רומנים עם ווסלי סנייפס, עם קווין קוסטנר וגם עם רופא שיניים בשם ג'ון רונאן, שתבע אותה כי לא החזירה לו הלוואות שנתן לה כדי לדחוף את הקריירה. ברי טענה שהכסף היה מתנה, וניצחה בתביעה.
ב־1993 נישאה לראשונה לשחקן הבייסבול דיוויד ג'סטיס, אבל המרחק ביניהם, כשהיא מטפחת קריירה משחק בלוס אנג'לס והוא משחק באטלנטה ברייבס, הוביל לגירושים. הפרידה הקשה הובילה אותה גם למחשבות אובדניות. "התיישבתי במכונית בתוך החניה הסגורה, שני הכלבים שלי היו איתי ברכב, ופשוט נתתי לאגזוז לפעול וקוויתי לסיים את הכל בחנק", התוודתה בראיון אצל ברברה וולטרס. "עד אז תמיד השתמשתי בגברים כדי לנסות ולהגדיר את עצמי, וברגע שדיוויד כבר לא היה בתמונה, הייתי כלום.
"זה היה כאילו התיישבו על כתפיי מלאך טוב ומלאך רע, ומשהו בצידו הימני של ראשי אמר לי, 'ילדה, אל תעשי את זה. תחשבי על אמך'. פתאום לא הייתי מסוגלת לעשות את זה. חלום הילדות שלי היה להרוויח הרבה כדי שאוכל לשפר את חיי משפחתי, ובעיקר לסייע לאמא. לא שאפתי להיות שחקנית או מפורסמת, רק שאוכל לרכוש לה בית גדול ומפואר".
בינואר 2001 נישאה לזמר ה־R&B אריק בנט. בהמשך גילתה שהוא מכור לסקס והוא נכנס לגמילה, אך לאחר שהמשיך לבגוד בה, הם נפרדו. ב־2005 היא נכנסה למערכת יחסים עם הדוגמן הקנדי גבריאל אוברי, הצעיר ממנה בתשע שנים. במארס 2008 נולדה בתם המשותפת נאלה.
הקרב על הבת
את בעלה הנוכחי, השחקן הצרפתי אוליבייה מרטינז, הכירה ב־2010 על הסט של הסרט "גאות אפלה", ועזבה עבורו את אוברי. מרטינז עצמו יצא בעבר עם קיילי מינוג ועם הדוגמנית הישראלית שרי גבעתי. ברי ביקשה לעבור לצרפת עם בן זוגה החדש ולקחת את בתה, אולם האקס סירב לוותר - וניצח במאבק המשפטי על הילדה. שני הגברים נקלעו לקטטה אלימה בביתה של ברי, והיא מיהרה להוציא צו הרחקה נגד אוברי. הקרב המשפטי נמשך, עד שלבסוף הושגה פשרה, שלפיה תשלם ברי לאבי בתה 200 אלף דולר כדמי מזונות שנתיים, ועוד כחצי מיליון דולר הוצאות משפט - בתמורה לחזקה חלקית על הילדה.
בתיק המשפטי של ברי אפשר למצוא גם אירוע מ־1997, אז היתה מעורבת בתאונת פגע וברח, אך לא הוגשה נגדה תלונה. בשנת 2000 התנגשה עם מכוניתה בכלי רכב אחר ועזבה את המקום מייד. בעקבות זאת נגזרו עליה עבודות שירות, קנס של 10,000 דולר ותקופת מבחן של שלוש שנים.
בשנה שעברה קידמה בקליפורניה חוק לאיסור צילומי פפראצי של ילדי מפורסמים. "אני רוצה להגן על הילדים ועל הזכויות שלהם", אמרה בעדותה מול ועדת החוקה בסקרמנטו, בירת קליפורניה. "צלמי הפפראצי יכולים להתקרב לבתי, הם צועקים לעברי מילות גנאי ומפנים אליה שאלות בלתי הולמות. צלמו אותי, אני מבינה את זה, אבל הילדים התמימים הללו לא ביקשו להיות סלבריטאים. אני שונאת שילדיי הופכים לאובייקט". החוק עבר, ואכיפתו החלה בינואר השנה.
במהלך צילומי "אקסטנט", דווקא כשעמדה בצד והביטה על הילד שמגלם את בנה בסידרה ועל אמו האמיתית, חושיה האימהיים החלו לפעול. "יש לו אמא נהדרת שנמצאת לידו על הסט בכל יום, היא נבונה ומודעת לכל המכשולים שאורבים לו בדרך. היא דואגת שהוא לא ייבלע אל תוך העולם הזה, ומבחינתי זה בהחלט מרכיב בלתי נפרד לכך שהוא יישאר בריא בנפשו גם כשהצילומים יסתיימו".
בייחוד כשהוא לא באמת ילד־רובוט.
"בדיוק", היא מצחקקת. "לפני כמה לילות, לבת שלי היה סיוט והיא רצה אלי למיטה באמצע הלילה. היא צעקה בבהלה, 'אמא, לא! אמא, לא!' חיבקתי אותה, ואז היא אמרה: 'אמא, את אוכלת לי את העוגה עם הציפוי הוורוד, למרות שאת יודעת שאני רוצה אותה. אמא, בבקשה, לא!' פתאום הבנתי שהיא חולמת על משהו מאוד חשוב עבורה, ולמרבה המזל, זה רק היה קאפקייק. אני לא בטוחה שרובוט מסוגל להעניק רגעי אושר מהנים כאלה לאימהות. לא ידעתי מהי אהבה אמיתית, עד שהפכתי לאמא בעצמי".
dudic@israelhayom.co.ilטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו