כשג'סי בא לבקר בישראל

השחקן היהודי־אמריקני ג'סי אייזנברג ("הרשת החברתית") הגיע בסוף השבוע לארץ לצפות במחזה פרי עטו שעלה בבית ליסין

צילום: קוקו // אייזנברג מדבר עם הקהל בבית ליסין

את ג'סי אייזנברג אתם מכירים בוודאי כמארק צוקרברג. השחקן היהודי־אמריקני בן ה־30 גילם את דמותו של מייסד פייסבוק בסרט "הרשת החברתית", ואף היה מועמד לאוסקר על תפקיד זה. ביום חמישי האחרון הוא הגיע לישראל, למרות המלחמה והטילים, כדי לצפות במחזה "סיפור ישן חדש", שהוא עצמו כתב, ושעלה לאחרונה בתיאטרון בית ליסין. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

"לא היססתי אם לבוא או לא", אמר אייזנברג לקהל וזכה למחיאות כפיים סוערות. "זו פעם ראשונה שלי בישראל וזו מדינה נהדרת, אף על פי שזו תקופה מצערת מאוד". 

המחזה שכתב אייזנברג עוסק במפגש בין דיוויד, סופר יהודי־אמריקני צעיר וקצת יהיר, לבין מריה, בת דודה שנייה של סבו, ניצולת שואה ערירית שחיה בעיר נמל אפורה בפולין. דיוויד  מגיע לביתה כדי להתנתק ולסיים את ספרו, ומערכת היחסים שמתפתחת בין השניים מפתיעה את שניהם. 

לדברי אייזנברג, לסיפור שבבסיס המחזה יש קווים אוטוביוגרפיים. הוא עצמו נסע לבקר קרובת משפחה בשם מריה ושמע על הסיפור המשפחתי שלה. אך בעוד במחזה נחשף סוד דרמטי מעברה של משפחתו, המציאות היתה דרמטית פחות. "מבחינתי המחזה הזה הוא בעיקר על משפחה, על מה היא משפחה", אומר אייזנברג.

בימים אלה כותב אייזנברג מחזה שלישי וכן מצטלם לסרט "באטמן נגד סופרמן" לצידם של בן אפלק, איימי אדאמס, גל גדות ואחרים. אייזנברג משחק בסרט מעורר הסקרנות את לקס לותר הרשע. 

"בשני המחזות הקודמים שכתבתי - גם שיחקתי, ואני מתכוון לשחק גם בשלישי", אומר אייזנברג, "אני חושב שהכתיבה היא שלוחה של המשחק, ולהפך".

אתה רואה הבדל בין התגובות של הקהל בישראל למחזה לבין תגובות הקהל בארה"ב למחזה?

"כן. למשל הקטעים בפולנית במחזה. בארה"ב אף אחד כמעט לא מבין פולנית, ופה יש רבים בקהל שהבינו את הפולנית. רק בישראל הבנתי שהבדיחות בפולנית אכן עובדות".

היהודים הצעירים בארה"ב מרבים לעסוק בנושא השואה?

"ניסיתי להראות במחזה שלצעיר האמריקני הזה לא באמת אכפת מסיפור החיים של הזקנה הזאת. זה מוזר להגיד את זה פה כי אתם חווים את זה אחרת. פה זה יותר נוכח כי זו מדינה יהודית וזה חלק מהדיאלוג שלכם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר