אולם תיאטרון | צילום: אוריה תדמור

כשהתותחים רועמים - המוזות שותקות

מאז תחילת מבצע צוק איתן בטלוויזיה אין כמעט פרסומות והפקות הוקפאו ובתיאטרון האולמות בתפוסה נמוכה

בימים כאלה של מצב רוח לאומי ירוד והידבקות של כולם לחדשות, אין זה מפתיע שאחת הנפגעות של מבצע צוק איתן היא תעשיית הטלוויזיה. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

מאז תחילת המבצע בוטלו כמעט לחלוטין הפרסומות בערוצים המסחריים ויש שינויים משמעותיים בלוחות השידורים. בשל כך בוטלה עלייה של תוכניות חדשות, תוכניות רצות הושהו והפקות הוקפאו. כמו כן, הסיקור החדשותי האינטנסיבי מייצר הוצאות גבוהות במיוחד לחברות החדשות שמשדרות מסביב לשעון. 

בכירים בזכיינית ערוץ 2 רשת מדברים על הפסדים של כ־36 מיליון שקלים מאז תחילת המבצע, ובקשת מדברים על הפסדים של כ־45 מיליון שקלים בשל ביטול פרסומות. יש לזכור כי בדרך כלל יולי הוא החודש הרווחי ביותר בשנה, שבו מושקים קמפיינים רבים לכבוד הקיץ והחופש הגדול. 

"ברגע שמתחיל מבצע כזה, האינסטינקט של המפרסמים הוא להוריד את הפרסום", מסביר יוסי לובטון, מנכ"ל ושותף במשרד הפרסום באומן בר ריבנאי. "אמנם יש עלייה ברייטינג אבל הקשב הציבורי הוא לא למסרים פרסומיים. לצערי, אנחנו יודעים שכשמבצע כזה מתחיל אז הידיעות הרעות יכולות להגיע בכל שנייה, ואתה לא רוצה להיות באוויר עם מסרים פחות מתאימים לרגעים כאלה".

"אני עובדת פה שש שנים, שבמהלכן עברנו את המחאה החברתית ועוד מבצעים צבאיים ואני לא זוכרת כאלה מספרים", אומרת סיגל אלבוחר, סמנכ"ל הכספים של קשת. "יש פה אלפי עובדים שנפגעים. זאת צרה כלכלית של סקטור שלם שקשה יהיה להתאושש ממנה".  

שאול מגנזי, המשנה למנכ"ל רשת, אומר: "אני לא זוכר דבר כל כך דרמטי בשום מבצע. זה התחיל ביום מציאת הגופות של הנערים, יום שבו עצרנו כל פעילות ושינינו את לוח השידורים באופן מיידי. שבוע אחרי המצב נרגע למשך יומיים, ולאחר מכן ההתפתחויות היו דרמטיות. כל זה הביא אותנו להפסדים בהיקפים חסרי תקדים. מ־7 ביולי, היום שבו החלו הטילים בעוצמה על ישראל, המפרסמים לא רוצים להיות מזוהים עם מלחמות והרוגים, והפסיקו לפרסם".

אחת התוכניות שממשיכות להיות משודרות על אף המצב היא "האח הגדול" של קשת, אם כי שעת השידור שלה נדחית לרוב בשל החדשות. עלות התוכנית נאמדת בכ־1,200,000 שקלים לפרק, בעוד בדרך כלל יש ביקוש גדול לפרסומות במהלך התוכנית. אלא שהפעם נאלצת קשת להתמודד עם הכנסות נמוכות בהרבה בשל ביקוש נמוך לפרסומות. השיא נרשם ביום שישי האחרון כשלא שודרה דקת פרסום אחת במהלך הערב.

אחת התוכניות שנפגעו במיוחד היא "דה וויס". בימים שלפני המבצע התוכנית היתה בשיא העונה, לקראת סיום שלבי האודישנים. ואולם מאז חטיפת הנערים ומציאת גופותיהם בוטלה חמש פעמים. כעת ייאלצו ברשת להשיק את התוכנית מחדש ולהשקיע מאות אלפי שקלים בניסיון להחזיר את הקהל. "מאמצי ההשקה של 'דה וויס', שהיו רבים, למעשה נמחקו כליל", אומר ארז בן־הרוש, סמנכ"ל התוכן של רשת.

לא רוצים להיות בדרכים

גם התיאטרון סופג הפסדים כספיים ניכרים בימים אלה. בתיאטראות במרכז הארץ אמנם ממשיכים להעלות הצגות כרגיל, על אף האזעקות שמפריעות לעתים למהלך התקין של ההצגה, אבל הלך הרוח הלאומי הוא כזה שרבים נמנעים מלצאת מהבית ומלבקר בתיאטרון. 

בתיאטרון הקאמרי מדברים על הפסדים של יותר ממיליון שקלים מאז תחילת מבצע צוק איתן. זה נובע גם מהצגות של התיאטרון שנקנו ואמורות היו להציג בפני ארגונים או בתיאטרון הצפון - ובוטלו, וגם בשל ירידה של כ־25-20 אחוזים במספר המבקרים בתיאטרון בכל ערב.

מנכ"ל הקאמרי, נעם סמל, אמר אתמול: "אנחנו לא נכנעים לטרור וממשיכים לשמור על נורמליות. מובן שזה כרוך בהפסדים". 

כדי למשוך מבקרים לתיאטרון יש מבצעי הנחות אטרקטיביים. כך, למשל, כרטיסים למחזות הזמר "קברט", "קזבלן" ו"דבר מצחיק קרה" נמכרים ב־85 שקלים ולשאר הצגות התיאטרון ב־59 שקלים.

בתיאטרון בית ליסין מדווחים על 40 אחוז ביטולים בממוצע מאז תחילת המבצע. "עד עכשיו בוטלו שבע הצגות של התיאטרון שאמורות היו להציג בדרום", מספרת ציפי פינס, מנכ"לית התיאטרון. לדבריה, מדובר בהפסדים של לפחות חצי מיליון שקלים מאז תחילת המבצע. 

גם בבית ליסין מציעים כרטיסים בהנחות ניכרות: 69 שקלים להצגה, למי שקונה ביום ההצגה בקופת התיאטרון. תושבי הדרום מוזמנים להצגות בחינם. 

בתיאטרון הלאומי הבימה מדברים על ירידה של בין 30 ל־40 אחוזים בתפוסת האולמות בשל המצב. 

צופים בעיקר בחדשות. בית קפה באשקלון  //  צילום: יהושע יוסף

לדברי מנכ"לית התיאטרון, אודליה פרידמן, "יש  אנשים שלא רוצים להיות בדרכים בימים אלה, אבל חשוב לזכור שבתיאטרון עצמו יש מרחבים מוגנים וכבר היו לנו הצגות עם אזעקות". 

בתיאטרון מדברים על הפסדים של מאות אלפי שקלים ומציעים גם הם כרטיסים מוזלים: 125 שקלים ל"גבירתי הנאווה" ו־65 שקלים לשאר ההצגות.

הנזק הגדול ביותר נגרם, כמובן, לתיאטרון באר שבע, שנמצא בקו האש ולכן נסגר לחלוטין בשל הוראות פיקוד העורף. מאז 8 ביולי ועד היום בוטלו בתיאטרון 24 הצגות. אומדן ההפסדים עומד עד כה על כמיליון שקלים. 

מנכ"ל התיאטרון, שמוליק יפרח, אומר  כי "מדובר בפגיעה משמעותית בפעילות התיאטרון. בטוחני כי משרד האוצר ומשרד התרבות יהיו קשובים לצרכים שלנו ויסייעו כפי שנעשה בעבר. אני יודע עד כמה שרת התרבות רגישה למצב ופועלת למען הפריפריה. תיאטרון באר שבע מייחל לסיום המבצע, לחזרה מהירה לשיגרה ולהשבת חיילינו הביתה בהקדם בריאים ושלמים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...