המבנה הרחב בעולם (היכול לבלוע לתוכו כ־911 מגרשי כדורסל), מוכר על ידי ספר השיאים של גינס, נמצא במדינת וושינגטון, כ־50 ק"מ מצפון לעיר סיאטל. במפעלי בואינג באתר אוורט האנגר ענק המשמש מרכז הרכבה למטוסים: הג'אמבו ומטוסי 767, 777 ו־787 - הדרימליינר.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
המפעל המרשים כולל מערכת מסילות קרקע המובילה את החלקים לאורך מסלול ההרכבה בתנועה מתמדת, ומעל מערכת מנופים על פסי שינוע - למעשה מדלת אחת נכנסים חלקים ומן הצד השני, במרחק של קצת יותר מקילומטר, יוצא מטוס מורכב.
החלונות גדלו
במרכז התכנון של החברה אנו פוגשים את קנט קרייוור, Kent D. Craver - מנהל אזורי של חוויית הטיסה, פסיכולוג ומומחה לניתוח נתונים - סקרים, קבוצות מיקוד ומחקרי דעת קהל מכל העולם מסייעים בתכנון מטוסי העתיד וסביבת הנוסע. מתברר כי אחד הדברים שמשכו בני אדם בכל העולם הוא הרצון לטוס, לעוף, להיות באוויר - אך חוויית המטוס שונה מן החלום, האדם סגור בחלל מוגבל, לחוץ לאחר יום סידורים, לעיתים חוסר שינה, סבלות, בדיקות ביטחוניות ועוד - המסקנה היא שיש להפריד בין חוויית שדה התעופה לבין חוויית המטוס והטיסה ולנסות להתחבר לחלום התעופה. איך זה משפיע מעשית? התברר, למשל, כי תאורה כחולה נותנת תחושה של מרחב שמיים, ושינוי הכניסה למטוס - הגבהת התקרה וגם הגדלת מרחב הכניסה, מיושמים ומשפרים את החוויה.
מרגע העלייה למטוס נוסעים בכל העולם משתעממים. השעמום נחשב כאן כמו מחלה. במגרשי הספורט הנוחות האישית לקויה, יושבים צפוף, בלאגן, אבל איש לא מתלונן כי כולם עסוקים ונלהבים מן המתרחש בזירה. המסקנה - צריך לספק לנוסעים מוקדי עניין, וכך מתפתחת מערכת הבידור המשופרת, עם משחקים אינטראקטיביים, ערוצי וידאו וסרטים ומוסיקה.
כל אלה באים לביטוי לדוגמה במטוס המתקדם בעולם, בואינג 787 - הדרימליינר.חלל המטוס עוצב בצורה הנותנת תחושה של מרחב. החלונות הוגדלו בכ־65%, מערכת תאורת LED משתנה מאפשרת התאמה של האור בעוצמתו ובצבעו לזמן ביממה, כולל האפלה לשינה או "זריחה הדרגתית" ליקיצה. הלחץ בתא הנוסעים שונה, כך שיאפשר לגוף מנוחה טובה יותר בטיסות ארוכות. מושבי המטוס עשויים מחומרים חדשניים, וכך הם דקים יותר, ובצד העיצוב החדשני מסייעים ליצור מרחב ישיבה גדול ונוח יותר בכל המחלקות.
במרכז התכנון גם נפגשים הלקוחות, חברות התעופה, עם נציגי בואינג ותופרים יחדיו את חליפת העיצוב של פנים המטוס לפי דרישות החברות, מגוון אופציות של חלוקת המושבים במטוס, בדי הריפוד, חלל המטוס, מערכות הבידור והתאורה ועיצוב מטבחים ותאי שירותים.
פחות זיהום אוויר
ומה הלאה? קייסי גולזר, Casey Goelzer, המנהל האזורי של שיווק המוצר בבואינג: "בתכנון עתידי מומחי בואינג שמים דגש על שיפור חוויית הנוסע, שתגרום לו לחזור ולבחור גם בחברת תעופה מסוימת וגם במטוסים מדגם שיהיה מועדף עליו".
הפנים לשיפורים - תצרוכת דלק יעילה יותר לחיסכון ולהקטנת זיהום אוויר; תחזוקה מוזלת יחסית, אמינות ארוכת טווח ועמידה בלוחות זמנים; מומחי בואינג מעריכים כי ב־20 השנים הבאות יירכשו עוד 35,200 מטוסים בעלות של כ־48 טריליון דולרים כדי לענות על צורכי שוק התעופה הגדל, שכן יותר אנשים טסים ולמרחקים גדולים יותר. בשנת 2012 השתמשו בתעבורה אווירית כ־3 מיליארד בני אדם, וההערכה היא כי עד שנת 2031 המספר יוכפל.
הכותב היה אורח חברת בואינג ובריטיש איירווייז* * *
מוזיאון התעופה של בואינג
נסיעה קצרה ממרכז סיאטל - לחובבי טיסה, מטוסים והיסטוריה - מקום הומה ילדים ומבקרים מציג את התפתחות התעופה מטיסת האחים רייט ועד לקפסולות חלל ולתחנות החלל. כאן נמצא מטוס הקונקורד הענק, הג'אמבו הראשון וגם מטוס "אייר־פורס 1", מטוס ששימש כמה מנשיאי ארה"ב. פנים המטוס פחות מפואר ממה שמצפים (בשל טווח הטיסה המוגבל נזקק לנחיתות ביניים ולתדלוק ועל כן לא הותקנו בו סידורי לינה) - והפנים חושף פיסות מידע פיקנטיות, כגון המתלה המיוחד לכובע הבוקרים של הנשיא, ודלת מיוחדת שהותקנה לכלב הנשיאותי.
* * *
שיא גינס
המבנה הרחב בעולם
500 מטר רוחבו וכקילומטר ורבע אורכו של ההאנגר המרכזי במפעלי בואינג באוורט, שהוא המבנה הרחב בעולם. במרתף של המפעל מערכת מנהרות שירות במסלול היקפי של כ־3.7 ק"מ, שחלק מן העובדים מנצלים לטיול או לג'וגינג.
צמוד למפעל שדה תעופה עם 2 מסלולים המשמשים לבחינת המוצר המוגמר.
בכל יום מגיעים לאתר חלקים להרכבה מיותר מ־1,000 ספקים, המשנעים את הרכיבים במטוסים, באוניות, ברכבות ובמשאיות.
המפעל הענק תורם לפרויקט המיחזור כ־500 טונות של חומרי אריזה שונים, שבהם עטופים החלקים המגיעים למקום להרכבת המטוסים.
בגג כ־60 ק"מ של מסילות המשמשות להעברת חלקים גדולים.
במקום שוררת טמפרטורה קבועה של כ־20 מעלות בשל החימום מן המכונות והתאורה (כמיליון נורות). מאווררי תקרה מחזירים כלפי מטה את האוויר החם. בקיץ פותחים את דלתות הענק למיזוג הטמפרטורה.
יותר מ־40 אלף עובדים במפעל, ומהם 44% נשים המשולבות בכל דרגי הניהול.
לאתר שירותים עצמאיים - כיבוי אש, חשמל, מים, ביטחון ומרפאה מצוידת היטב.
המפעל פתוח לסיורים לציבור הרחב.
יש להירשם מראש באתר www.boeing.com. מחיר הסיור משתנה לפי עונות השנה והעומס ונע בין 15 ל־20 דולר לאדם. ילדים חייבים להיות בגובה של לפחות 1.22 מ'.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו