חטיפת הנערים אמנם העלתה את מפלס הלחץ ביהודה ושומרון - אבל בכל מה שנוגע לעצירת טרמפים, הצעירים בגוש עציון עדיין נוהגים כפי שהם רגילים. בטרמפיאדות הממוקמות בין יישובי הגוש נראו בימים האחרונים נערים ונערות רבים, שהושיטו יד לעצור טרמפים בכל שעות היממה. ואם להאמין לדבריהם בנוגע לתחבורה הציבורית באזור, קשה להאשים אותם.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
שוהם ורקר, בן 18 הלומד בישיבה בקריית ארבע, הכיר את הנער הנעדר אייל יפרח. "הוא למד בישיבה קדם־צבאית בעלי והתארחתי אצלו", סיפר, "אייל הוא בחור אכפתי ונחמד מאוד, שדאג לי בזמן שהייתי במכינה. שיחקנו יחד כדורסל. זה מקרה מזעזע, והתחושות שלנו הן קשות".
למרות האווירה המתוחה, הוא מספר כי הוא "עולה על טרמפים, אבל משתדל להיזהר כמה שאפשר. ההורים שלי לחוצים וגם עשו לנו הרבה שיחות בישיבה כדי שלא נעלה על טרמפים. זה עלול לקרות לכל אחד מאיתנו".
בקרב ההורים של בני הנוער שוררת דאגה גדולה משיגרת הטרמפים של הצעירים, שעלולה להסתיים באסון. שלמה רוזנטל, תושב כפר עציון שבנו לומד בכיתה י"א בסוסיא, תיאר את שיגרת החיים של הנערים, המתניידים בעיקר באמצעות טרמפים: "כל הזמן הצעירים שלנו עולים על טרמפים. אני מקווה שזה ישתנה עכשיו. העניין הוא שהתחבורה הציבורית לא בדיוק זמינה, ותמיד יש טרמפים. צריך שתהיה עכשיו יותר מרות של ההורים על הילדים. בעבר היה חשש, אבל מכיוון שלא קרה שום דבר נתנו לילדים לנהל את העניינים. אשתי ואני נסביר לבן שלנו שמכאן ואילך - אין יותר טרמפים. הציפייה שלי היא שהילדים יתחילו להפנים את המצב ויהיה שינוי יסודי בחשיבה ובתודעה. צריך להבין שזו סכנת חיים".
לתפיסה זו שותף גם ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה. "אין ספק שנסיעה בטרמפים היא מסוכנת, ואני יכול להבטיח שאין אם או אב ביו"ש שמעדיפים נסיעה בטרמפים על פני נסיעה בתחבורה ציבורית סדירה", אמר אתמול, "אלא שהנושא נזנח ויש לכך אחראים. כמעט 400 אלף בני אדם ביו"ש נאלצים להסתפק בתחבורה ציבורית לא ראויה".
לדבריו, "זה חמש שנים אנחנו פועלים מול הגורמים הרלוונטיים בבקשה להגברת התחבורה הציבורית, והמענה דל, אם בכלל".
"עניין של שיקול דעת"
התופעה מטרידה מאוד גם את מערכת הביטחון. בכיר בצה"ל אומר כי בחודשים האחרונים העביר צה"ל להתיישבות לא מעט התרעות על כוונת מחבלים לחטוף אזרחים מטרמפיאדות, וכן הוציא סרטון שנועד להסביר למתיישבים את הסכנות הכרוכות בנסיעה בטרמפים.
"בסוף יש כאן שיקול דעת של כל אחד", ציין אתמול הקצין, "יש אילוצים שונים של יכולת לקיים חיים".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מפעיל כיום שירותי תחבורה ציבורית בכל היישובים הכפריים והעירוניים ביהודה ושומרון, בהתאם לביקושים ולצרכים של כל יישוב ויישוב. על פי דרישת מערכת הביטחון, אמורים כל האוטובוסים של התחבורה הציבורית הפועלים בשטחי יו"ש להיות ממוגנים נגד ירי או אבנים. מיגון חליפות הירי לאוטובוסים בתחבורה הציבורית ממומן על ידי משרד הביטחון".
