הטיול הראשון של תנועות הנוער למצדה

בלי טלפונים סלולאריים: כך טיילו בני הנוער לפני הקמת המדינה

הנוער העובד והלומד // הנוער העובד והלומד במצדה - 1942

לפני מספר שנים הבאתי במדורי את סיפור הטיול הראשון של תנועת "הנוער העובד" להר מצדה שהתקיים בשנת 1942.

רוצים לקבל עדכוני חדשות שוטפים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

אל סיפור זה כיון אותי אז אבי נבון, כשהציע לי להיפגש עם בן עמי מלמד שהיה מבין המטיילים באותו טיול ובביתו יש מספר תצלומים וסיפורים על הטיול. לאחרונה יצרה עמי קשר דבורה בתו של דב מייזל ז"ל, איש קיבוץ אלונים, שהיה הצלם והמקור לכל התצלומים והתיעוד שנעשה בטיול הזה. החומרים שנגלו לי שווים פרסום מחודש.

דב עסק כל חייו בתיעוד בדרך של כתיבה, צילום, גראפיקה ועריכה. עבודותיו תיעודו את קיבוצו אלונים, חגים ומועדים בהתיישבות, תנועת הנוער העובד ועוד. בכל מעשיו אלו תמיד היה נחבא אל הכלים ושמו הוזכר בראשי תיבות בלבד. כך הוא נותר די עלום כמו רבים מדורו שראו בפועלם שרות לציבור. בכתבה זו אתרכז בסיפור מצדה דרך כתביו וצילומיו של דב.

הר מצדה וסיפור המרד היהודי שם נזכרים בכתביו של יוסף פלביוס "מלחמות היהודים". לאחר המרד היה ההר במשך מאות בשנים "שכוח אל" כפי שהיה לפני פרוץ המרד, מטבע מיקומו במדבר. היו שנים שנזירים חיו במקום. חוקרי טבע בודדים הגיעו למקום עד שבשנת 1933 סייר במקום שמריה גוטמן איש קיבוץ נען, מדריך תנועת הנוער העובד בירושלים. באחד מטיוליו: "סובב ים המלח". ליד שפך נחל ארנון לים המלח פגש חברים מירושלים שערכו שיט ע"פ הים. הם הציעו לו לחצות את הים ולהביאו לכיוון מצדה, למרות שלא ידעו את מיקומה המדויק.

בטיול זה הצליח שמריה וחבר נוסף למצוא את מצוק מצדה. הם חיפשו דרך לעלות להר. הם קראו  בספרו של פלויוס על שביל נסתר העולה להר אבל לא ידעו את מיקומו ולכן טיפסו להר בדרך הקשה בואדי מצפון למצדה, כך גם נתקלו לראשונה בבריכות המים של מצדה ולבסוף הגיעו לסוללה הרומית ממערב למצדה. הסוללה הייתה חסומה בסלע גדול שניתק מההר ברעידת האדמה של שנת 1926. סיור ראשוני זה של שמריה נתן לו את הדחיפה הראשונית. אבל רק בשנת 1940 כאשר היה מזכיר תנועת הנוער העובד החליט שמריה להפוך את מצדה ליעד לטיולי תנועת הנוער וסמל לדבקות במטרה. הוא פונה לאישי ציבור במטרה לאסוף מעט כסף לסיור מקדים. יצחק בן צבי לא תמך.

דוד בן גוריון בסוכנות היהודית שאל אותו איזה מסר אתה מבקש להביא לבני הנוער "התאבדות" כך נראתה מצדה בעיני רבים מהיישוב אז. למרות הקשיים מצא שמריה תקציב קטן ובסוכות שנת 1941 יצאה קבוצה של 10 מטיילים לסיור מכין, בהם היה הזואולוג מנדלסון וחברי תנועת הנוער העובד. הם יצאו מירושלים באוטובוס  לחברון תקוע ומשם ברגל לכיוון מצדה. הפעם היו מצוידים במפות במזון ובחוברת הדרכה של מורה הדרך ברסלבסקי. המשלחת הגיע עד לסוללה ממנה עלו להר. במשך 3 ימים רשמו ותיעדו את השבילים הכשירו עם יתדות וחבלים מקומות קשים ומִפו את המבנים והשרידים על ההר.

בינואר 1942, התארגן "סמינר מצדה" תפקידו היה להכשיר צוות מדריכים לטיולי תנועות הנוער למצדה, ללמוד ולהכיר את האזור, לסמן שבילים ולהכשירם למטיילים בעקבותיהם.  הסמינר נמשך שבועיים. בשבוע הראשון למדו מפיו של מדריך ידיעת הארץ ברסלבסקי על מדבר יהודה, סביבות ים המלח ומצדה ומפיו של ברגר למדו טופוגרפיה וניווט. 45 משתתפים היו בסמינר, בהם מדריכי הנוער העובד, השומר הצעיר ומחנות העולים. שמעון (פרסקי) פרס, מאיר עמית, עזרא כדורי היו גם הם מבין משתתפי הסמינר.

דב מייזל שהיה בין משתתפי הטיול הכין אלבום בו מפות ומבחר מצילומיו ב'סמינר מצדה' 1942. הנה לפניכם מספר תצלומים מהאלבום:

1. ציוד המטיילים. בירושלים עלו על אוטובוס בכיוון לחברון ולכפר יטה.

 

2. בכפר יטה התארגנות לתנועה רגלית ושכירת גמלים וחמורים להובלת הציוד הכבד.

 

3. 

 

4-6. מראות מדבר יהודה בדרך לוואדי סיאל.

5.

6.

 

7. בדרך פגשו את חסן בדואי צעיר אשר ביקש להצטרף למטיילים המוזרים שהגיעו למדבר.

 

8. לילה במדבר לפני מצדה.

 

9. את שביל הנחש עוד לא מצאו עד סמינר זה. אחת מהמשימות הייתה למצוא שביל זה ולהכשירו למטיילים. העלייה של המטיילים למצדה הייתה דרך הסוללה הרומית ממערב למצדה.

 

10-14. סלע גדול שהתמוטט חסם את העלייה למצדה. היה נחוץ לעוקפו. 

11.

12.

13.

14.

 

15. זה השער צדיקים יבוא בו. שער הכניסה להר מכיוון הסוללה.

 

16. שמריה מרצה בפני המטיילים על רקע הנוף מההר.

 

17. נוף ים המלח הניבט ממצדה בערב.

 

18. אווירת חג שררה על המטיילים

 

19-22. הקמת המחנה על ההר לשהייה של שבוע ימים

20.

21.

22.

 

23. בסמינר זה נחשף מפעל אגירת המים שבנה הורדוס על מצדה. תעלת איסוף מי הגשמים.

 

24. אחד מבורות המים הגדולים על מצדה

 

25-26. הכנות לערב הסום של סמינר מצדה על ההר

26.

 

27-29. הכנת מונומנט זיכרון לסמינר על ההר 

28.

29.

 

30. שמריה עומד ליד חוליות של עמוד אבן

 

31. צילום קבוצתי של חלק ממשתתפי הסמינר. לחלקם יש זיהוי: 1-משה הורביץ (מישל), 2-יוסף חרובי, 3-רם וינר,  4-מרים מלמד (רכס), 6-מאיר סלוצקי (עמית), 9-שמעון פרסקי (פרס), 11-שמריה גוטמן, 13-מאיר ירושלמי (קודסי), 14-חיים שניידרמן, 15-בן עמי מלמד, 17-דוד צ'רקסקי, 18-דיתה בן יעקב (פרח), 19-בן עמי ריבלין, 20-ישראל קופיט.

 

32. צילום נוסף של הקבוצה עם חסן ואשתו

 

33. קבוצה נוספת מחברי הסמינר. 1-בתיה הקטין, 2-שמעון פרסקי, 3-מאיר סלוצקי, 4-אריה איבנצקי, 5-עזרא כדורי, 6-משה הורביץ, 7-אבשלום צורף, 8-ישראל קופיט.

 

34. ביום חמישי י"א בשבט תש"ב הסתיים הסמינר על ההר וחברי הסמינר יצאו ברגל בדרכם צפונה לאורך חופי ים המלח – עין גדי, עין פשחה ועד קליה אליה הגיעו ביום ראשון.

 

35. המים לשתייה נאספו מגבי המים של הואדיות לאורך המסע צפונה.

 

36-37. לאחר שבוע ימים צריך גם להתרחץ

37.

 

38. באחד הוואדיות

 

39-40. המסע צפונה לאורך חוף ים המלח

 

40.

 

41. מאיר סלוצקי (עמית) בעין פשחה

 

42. צילום קבוצתי בעין פשחה

 

43. שמריה גוטמן

 

44. מיד לאחר הסמינר נעשתה הרשמה לטיול פסח למצדה

 

45. טיול פסח 1942 של הנוער העובד למצדה

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר