מנכ"ל ומייסד וייבר, טלמון מרקו צילום: אי.אף.פי // מנכ"ל ומייסד וייבר, טלמון מרקו

הנכס העיקרי: 300 מיליון משתמשים

דעה: וייבר לא תשרוד עוד הרבה • כשהדור הרביעי יתבסס, היא תלך בדרכה של ICQ

עבור וייבר, זהו כמעט הרגע האחרון לעשות אקזיט. האפליקציה שמאפשרת שיחות קוליות בפרוטוקול האינטרנט הצליחה למשוך 300 מיליון מנויים בדור השלישי, אבל הכתובת כבר היתה על הקיר: בדור הרביעי זה לא כל כך יתאפשר. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

מפעילות הסלולר מפסידות מהפעילות של אפליקציות שרוכבות (OTT) על תדרי המידע DATA שהן קונות בכסף מלא ועושות למעשה קניבליזציה של השירותים שלהן. עם כל הכבוד לכל היישומים, עדיין הפרה החולבת ברוב השווקים היא השיחות הקוליות. הדור הרביעי יאפשר לחברות הסלולר לעשות סדר חדש, כי כל השיחות יהיו במתכונת של VoIP, או בעצם VoLTE, ויהיה להן יתרון טכנולוגי עצום על החברות "הטפיליות", כי הן יוכלו להקצות ערוצי דיבור באיכות גבוהה HD ואולי אף יותר, בעוד אפליקציות דיבור OTT כמו וייבר ייאלצו להצטופף בערוצי המידע עם עוד מאות אפליקציות אחרות ואיכות הקול תרד מאוד. אין בעיה כאשר אי־מייל או SMS מתעכבים כמה שניות, אך אם העיכוב בדיבור גדול מ־200 מילישניות, כבר אי אפשר לנהל שיחה. גורלן של וייבר, סקייפ ודומותיהן, אם כך, נגזר לרדת מהשיחות הקוליות. 

מה בכל זאת קנו כאן היפנים? את הנכס הגדול ביותר שיכלו לאחל לעצמם: בסיס המשתמשים. רקוטן היא חברת אינטרנט שרוב עיסוקה הוא מכירות, דוגמת אמזון ו־eBay. אבל כמו חברות יפניות רבות, רוב הלקוחות שלה נמצאים ביפן. אם היא רוצה להתרחב גלובלית, היא צריכה בסיס משתמשים רב־לאומי, וזו הנדוניה שהציגה לה וייבר.

900 מיליון דולר עבור 300 מיליון משתמשים מתוחכמים, משמעו 3 דולרים עלות לכל לקוח חדש, וכל מנהל מכירות יודע שהעלויות של רכישת לקוחות חדשים לחנות אינטרנט, טובה ככל שתהיה, הן הרבה יותר גבוהות. לקוחות וייבר יתחילו בקרוב לקבל הצעות מפתות מרקוטן, וייתכן שהן יהיו הצעות מצוינות. וייבר, כאפליקציה, לא תשרוד עוד הרבה. כשהדור הרביעי יתבסס, היא תלך בדרך שהלכה ICQ עליה השלום.

*   *   *

הלו, זה אקזיט

אומת הסטארט־אפ מכה שוב: אפליקציית השיחות החינמיות וייבר, שבבעלות ארבעה ישראלים, נמכרה לענקית האינטרנט היפנית רקוטן תמורת 900 מיליון ד' • החברה רשומה בחו"ל, ולכן עדיין לא ברור מה שיעור המס שישראל תרוויח מהעיסקה

אקזיט, רות, עבור: אפליקציית וייבר, סטארט־אפ עם שורשים ישראליים המאפשר שיחות חינמיות ברשת, נמכרה תמורת 900 מיליון דולר לחברה היפנית Rakuten, אחת מחברות שירותי האינטרנט המובילות בעולם.

וייבר רשומה בקפריסין ובלאס וגאס ולא בישראל, אך היא מנוהלת על ידי הישראלי טלמון מרקו ושותפיו איגור מגזיניק, סאני מרואלי ועופר סמוכה. בעלות החברה, שמפעילה מרכז פיתוח קטן בישראל, היא בידי משפחת שבתאי (55.2%), ISR West (12.5%) ומשפחת מרקו (11.4%). השאר בידי העובדים. 

האפליקציה של וייבר מאפשרת שיחות אינטרנטיות חינם, וניהול שיחות טקסט במסרים מיידיים. מאגר המשתמשים של וייבר מגיע כבר ליותר מ־300 מיליון ב־193 מדינות. וייבר, כמו WhatsApp, מחזיקה בלקוחות במדינות רבות ולכן תאפשר לרקוטן להתרחב מחוץ ליפן ולהגשים את שאיפתה להיות חברת שירותי האינטרנט הגדולה בעולם. 

וייבר אינה חברה רווחית. בשנת 2013 הצליחה לרשום הכנסות של 1.52 מיליון דולר, אף על פי שבאותה שנה הפסידה 29.51 מיליון דולר.

מנכ"ל ומייסד וייבר טלמון מרקו אמר אתמול: "רקוטן היא אחת מחברות האינטרנט החשובות בעולם. עובדה זו מהווה הזדמנות מדהימה לווייבר להאיץ את כמות המשתמשים בשווקים קיימים וחדשים". מי שייצגה את וייבר בתהליך הרכישה היא חברת ההשקעות גולדמן סאקס.

בניגוד לעיסקת ווייז, האקזיט של וייבר יכניס הרבה פחות כסף לקופת המדינה. עצם הקמתה של החברה בקפריסין עשוי להוביל לכך שקופת המדינה לא תראה תקבולים בהיקפים שהיו באקזיטים "קלאסיים". מחברת וייבר נמסר כי בעלי המניות בחברה, תושבי ישראל, ישלמו מס על רווחי ההון לפי החוק, וזאת כתוצאה ממכירת החברה, וכי כל עובדי החברה יתוגמלו על המכירה. מרכז הפיתוח בישראל יישאר כפי שהוא היום.

אילן גטניו וחזי שטרנליכטטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...