יוקר המחיה בישראל מתבטא בכל מוצרי הצריכה. לרגל יום המשפחה בדקנו מה קורה בתחום מוצרי הקוסמטיקה והטואלטיקה וגילינו שהפערים בין המחירים בישראל לארה"ב ולבריטניה מגיעים לעיתים לעשרות אחוזים.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
זאת הסיבה שהצרכנים בישראל מחפשים חלופות זולות ופונים להזמין את מוצרי הטיפוח שלהם ב־eBay ובאתרי קוסמטיקה מחו"ל. לדברי אפי דהאן, מנהל אזורי PayPal ישראל ואפריקה, "בשנתיים האחרונות תחום הקוסמטיקה באינטרנט נחשב לאחד התחומים שצומחים הכי מהר. בין 2012 ל־2013 חל גידול של 53% בעסקאות של קניית קוסמטיקה באינטרנט. זה אומר שישראלים למדו איך קונים באינטרנט, איפה כדאי ואיך להימנע מזיופים".
כשקונים באינטרנט צריך לוודא שמדובר באתר עם מוניטין. אתר סטרוברי נט הוא אתר סיני והמוצרים שלו איכותיים. הוא מתורגם לעברית - והמשלוח חינם. "אבל שימו לב - חשוב מאוד לא לקנות באתרים שהמוצרים שם מוצעים במחירים יותר מדי אטרקטיביים שלא נשמעים הגיוניים". "אם זה טוב מדי - זה כנראה מזויף", אומר דהאן. לדבריו, בהזמנה באתרים שעובדים עם פייפאל הצרכנים בטוחים משום שאם המוצר לא יגיע או אם המוצר מזויף הם יקבלו את כספם בחזרה".
לדברי אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay בישראל, יש עלייה של 67% ברכישות בקטגוריות הטיפוח והבריאות משנה לשנה. המוצר שהישראליות קנו הכי הרבה הוא ג'ל של shellac לציפורניים. הג'ל הזה עולה בארץ כ־140 שקלים וב־eBay אפשר למצוא אותו ב־48 שקלים בלבד.
כחלק מהמגמה של קניית איפור באינטרנט הוקמו לאחרונה שני אתרים ישראליים חדשים:
www.maccosmetics.co.il המציע לראשונה את כל המוצרים של מותג מאק עם משלוח חינם בכל קנייה. וגם www.guilty.co.il המציע מוצרי טיפוח, איפור ובישום של מותגים מסוימים. המחירים זהים למחירים שתמצאו בחנויות בישראל.
אבל אם בתחום הטיפוח ישראל יקרה מאוד, בתחום מוצרי הבישום ישראל נחשבת זולה ואטרקטיבית, לעומת המחירים בחו"ל, בגלל המבצעים האגרסיביים המוצעים ברשתות הפארם. לדברי משה ברוקס, סמנכ"ל סחר קוסמטיקה ברשת המשביר לצרכן, הבישום בארץ יותר זול מאשר בחו"ל רק בגלל לחצים של רשתות השיווק ומלחמת המחירים. מלחמת המחירים התחילה לטענתו בגלל הדיוטי פרי, שהוא היחיד בעולם שמפרסם לשוק המקומי. גם הפטנט של שמירת המוצרים בארץ לא קיים בחו"ל. "בדיוטי פרי קונים את המוצרים שלהם ישירות מחו"ל ואנחנו קונים מהיבואנים המקומיים, מה שמשפיע על המחיר.
על ידי לחץ מול היבואנים אנחנו מצליחים להוריד את המחיר ועם זאת, רוב שחיקת המחיר נופלת עלינו, רשתות השיווק, ואין לנו ברירה. הרווח בתחום הבישום הוא חד־ספרתי וזה משהו שנגררנו אליו".
ברוקס מסביר שבמשביר מביאים בייבוא מקביל, למשל, את הבשמים של טיירי מוגלר. "כשעבדנו מול המפיץ המקומי הרווחנו אחוזים בודדים. היום אנחנו מוכרים 30% יותר זול מבשוק ומרוויחים 30% יותר". לדבריו, אפשר להביא את כל המוצרים בייבוא מקביל, אבל בתחום הבישום זה יותר קל כי אין צורך באישור משרד הבריאות.
את ההפרשים במחירים בין ישראל לחו"ל במוצרי קוסמטיקה וטיפוח משייך ברוקס לשיטת המכירה. "בארץ מוכרים קוסמטיקה רק על ידי דיילות יופי. בעולם זה לא קורה והכל נמכר בשירות עצמי. השיטה הזו בישראל מייקרת מאוד את העסק גם לנו, גם ליבואנים וגם לצרכן".
אז למה בתחום הטואליטיקה המחירים עדיין גבוהים? "למרות כל הניסיון שלי בתחום אני לא יודע למה יש הבדלים כאלה משמעותיים במחיר, למעט העובדה שהיבואן משאיר אצלו רווח גדול. בתחום הטואלטיקה אנחנו מוכרים 30% מהמוצרים במחירי הפסד. על מוצרים דוגמת סכיני גילוח של ג'ילט או תחבושות היגייניות של אולוויז אנחנו כמעט לא מרוויחים".
כדי לנסות להוריד את המחירים מנסים במשביר להביא מוצרי טואלטיקה בייבוא מקביל ולהוביל מהלך שיהיה דומה לתחום הבישום.
לדברי דני לוזון, משנה למנכ"ל סופר פארם, "תחום הטואלטיקה נשלט על ידי הספקים הבינלאומיים, ובראשם פרוקטר אנד גמבל. מדיניות המחירים שלהם נקבעת על ידי החברה הבינלאומית והם יכולים לגבות מחירים גבוהים". רשתות הפארם מנסות להתמודד עם המחירים גם באמצעות מותגים פרטיים. "בתחום הגילוח השקנו סכיני גילוח M5 של המותג הפרטי לייף, שמתחרה בג'ילט ונמכר בחצי מחיר. הצלחנו להגיע לנתח של 28% מהידיות ו־8% מהסכינים באופן כמותי", אומר לוזון.
לדבריו, הספקים הבינלאומיים מוכרים את הקרמים במחיר גבוה יותר לישראל מאשר למדינות נוספות בגלל שינוע, עלויות מטבע, עלויות ייבוא ואישורי משרד הבריאות.
לדברי בילה ברוקס, מנכ"לית ניו פארם, "בטיפוח היבואן קובע את המחיר ומכניס את כל העלויות: דיול, שינוע, פרסום, ולכן יש פערים לעומת בחו"ל. כמו כן, בארץ יש מיסוי שבחו"ל אין". היא טוענת גם שבתחום הטואלטיקה יש פערים גדולים ביחס למחירים בעולם. "אף פעם לא הצלחנו להבין מאיפה זה נובע. למשל, ממוצרי פרוקטר אנד גמבל אנחנו לא מרוויחים בכלל כסף. הטואלטיקה היא משהו שהוא בלתי מוסבר ואנחנו לא מבינים למה הספקים קובעים מחירים כאלו".
לדברי מירב אליהו, סמנכ"ל שיווק וסחר של רשת אפריל, "עלות הייצור של מוצרי קוסמטיקה גבוהה יותר מאשר בישום, משום שהיא כוללת את עלות המעבדות והמחקרים החדשניים. בכל מקרה, במוצרי הייבוא שלנו אנחנו משתדלים להציע את המוצרים במחירים קרובים לאלה שבחו"ל".
"תקנות הייבוא ישתנו"
ממשרד הבריאות נמסר: "הוכנה טיוטת תקנות, שמאמצת את הרגולציה האירופית המתקדמת לתמרוקים. המשמעות: הליכי הייבוא יהיו פשוטים יותר, ובשל כך צפוי לגדול מגוון התמרוקים והגברת התחרות עשויה להביא לירידת מחירים. המשרד עסק בעיקר במתן רישיון לתמרוקים, שהוגשו לרישום. במסגרת התקנות החדשות נתרכז בקביעת הסטנדרטים הנוגעים לשיווק תמרוקים ובפיקוח".
בושם בי דלישס דונה קארן 100 מ"ל

סופר פארם: 249 ש'
ניו פארם: 229 ש'
המשביר לצרכן: 529 ש'
לחברי מועדון: 244 ש'
אפריל: 249 ש'
il.strawberrynet.com: כ-356 ש'
ארה"ב: 323 ש'
בריטניה (50 מ"ל בלבד): 566 ש'
בושם וואן מיליון, פאקו רבן, 100 מ"ל

סופר פארם: 249 ש'
ניו פארם: 387 ש'
לחברי מועדון: 310 ש'
המשביר לצרכן: 249 ש'
אפריל: 249 ש'
il.strawberrynet.com: כ-321 ש'
ארה"ב: 304 ש'
בריטניה: 314 ש
קרם אבסולוט פרימיום BX, לנקום 50 מ"ל

סופר פארם: 536 ש'
ניו פארם: אין
המשביר לצרכן: 667 ש'
אפריל: 618 ש'
il.strawberrynet.com: כ-645 ש'
ארה"ב: 608 ש'
בריטניה: 612 ש'
4 סכיני ג'ילט פיוז'ן פאוור

סופר פארם: 98 ש'
ניו פארם: 84.9 ש'
המשביר לצרכן: אין
אפריל: אין
il.strawberrynet.com: אין
ארה"ב: 59.5 ש'
בריטניה: 58.2 ש'
קרם יום Age perfect לוריאל

סופר פארם: 161.9 ש'
ניו פארם: 196 ש'
לחברי מועדון: 166.6 ש'
המשביר לצרכן: 280 ש'
לחברי מועדון: 168 ש'
אפריל: אין
il.strawberrynet.com: אין
ארה"ב: 76 ש'
בריטניה: 77 ש'
ליידי ספיד סטיק

סופר פארם: 29.9 ש'
ניו פארם 1+1: 29.9 ש'
המשביר לצרכן: 19.9 ש'
אפריל: אין
il.strawberrynet.com: אין
ארה"ב: 13.2 ש'
בריטניה: אין
חוט דנטלי Essential floos אוראל בי

סופר פארם: 22 ש'
ניו פארם: 11.9 ש'
המשביר לצרכן: אין
אפריל: אין
il.strawberrynet.com: אין
ארה"ב: 9 ש'
בריטניה: 12.1 ש'
קליניק Dramatically different moisturizing gel 125 מ"ל

סופר פארם: 200.9 ש'
ניו פארם: 268 ש'
המשביר לצרכן: 335 ש'
לחברי מועדון: 251.2 ש'
אפריל: 234.5 ש'
il.strawberrynet.com: כ-162.5 ש'
ארה"ב: 98.7 ש'
בריטניה: 170.2 ש'
קרם לילה Capture Totale דיור

סופר פארם: 810 ש'
ניו פארם: אין
המשביר לצרכן: 912.6 ש'
אפריל: אין
il.strawberrynet.com: כ-604.5 ש'
ארה"ב: 570 ש'
בריטניה: 624 ש'
ג'ל ניקוי Deep clean ניוטרוג'ינה 200 מ"ל

סופר פארם 1+1: 93.8 ש'
ניו פארם 1+1: 94 ש'
המשביר לצרכן 1+1: 94 ש'
אפריל: אין
il.strawberrynet.com: אין
ארה"ב: 22.1 ש'
בריטניה: אין
*המחיר בארה"ב כולל 8.875% מס בניו יורק ואינו כולל משלוח לארץ
*המחירים ב־il.strawberrynet.com כוללים משלוח
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו