דו"ח חושף: אלה הם בתי הספר החדשניים בישראל

החדשנות מתייחסת בין היתר ללימודי מוסיקה, חינוך מדברי ושיעורים במצלמה ומיקרופון • המוסדות מורשים להפיץ את השיטות שפיתחו לבתי ספר אחרים

צילום: GettyImages // שיעור בטבע. "חדוות עשייה" (אילוסטרציה)

החל משנת הלימודים הקרובה כל מנהל בית ספר שירצה להפוך את בית הספר שלו לחדשני ומיוחד יוכל לפנות ל"מנטור" - מנהל בית ספר אחר שכבר עשה זאת. 

דו"ח חדש של משרד החינוך חושף את בתי הספר החדשניים בישראל ולראשונה הופך אותם למרכזי הפצה - שיאפשרו להרחיב את מעגל החדשנות לבתי ספר נוספים. החדשנות נוגעת לתחומים שונים דוגמת מוסיקה, חינוך מדברי, בית ספר שהוא גן משחקים, כיתות תלת־גיליות, שילוב חילונים־דתיים, שיעורים במצלמה ומיקרופון ועוד. בדו"ח כ־40 מרכזי הפצה מתוך כ־150 בתי ספר וגני ילדים ניסויים בכל המגזרים ובכל המחוזות.

כך למשל בית הספר היסודי־ממלכתי "עין הים" בחיפה מממש את תורת "המרחב המשחקי". כחלק מהמודל, פותחו בבית הספר "סביבות למידה משחקות": התלמידים לומדים־משחקים בלמידה חוץ־כיתתית; תבניות משחק נמצאות בחצר ובמסדרונות; במקום פועלים מפעלון לייצור משחקי קופסה, מתחם דרמה ותיאטרון וסדנאות להכנת מתקני משחק. 

דוגמה נוספת: בית הספר היסודי "אלמוסתקבל" בשגב שלום מוביל למידה חווייתית דרך ערכי המדבר והמדבור. בית הספר מעניק מענה חינוכי איכותי לקהילה הבדואית, המתמודדת עם קשיים דוגמת עוינות לשבטי הפזורה, מידור ילדות מהצלחה לימודית, נטישת המורשת, התכחשות לדור המבוגר, אלימות ועוד. 

גנית ויינשטיין, מנהלת האגף לניסויים ויזמות במשרד החינוך, הסבירה כי "אגף הניסויים מאפשר למנהלים, מורים והורים, החפצים בשינוי פדגוגי, לחלום וליישם רעיון חינוכי חדשני המותאם לקהל היעד ולסביבת העבודה. בנוסף, משרד החינוך מאפשר לאותם מנהלים לפעול באופן אוטונומי ומושכל, לבצע מחקר מעמיק, וכמובן - לבחון את הצלחת הניסוי בכלים המותאמים ללמידה במאה ה־21".

ויינשטיין הסבירה כי הניסויים נמשכים כ־5 עד 6 שנים, ובחלק מהמקרים בית הספר לא מצליח לפתח את הרעיון החדשני והוא חוזר לשמש בית ספר רגיל: "בתי ספר שצלחו את הניסוי מוגדרים במזכירות הפדגוגית כמרכזי הפצה, ומרגע זה מטרתם להפיץ למערכת החינוך ולחברה הישראלית את שיטות העבודה ואת החדשנות החינוכית שהובילו".

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, ציינה כי משרד החינוך מעודד חדשנות פדגוגית במטרה להתאים את הלמידה המסורתית למיומנויות הנדרשות מהתלמידים במאה ה־21. לדבריה, במקום שבו יש בחירה ואוטונומיה למנהלים ולמורים לעצב את החינוך על פי תפיסת עולמם, יש חדוות עשייה, ועל כן מרכזי ההפצה ובתי הספר הניסויים הם הזדמנות למצוינות ומתן מענה לתשוקות ומאוויים הן של הצוותים החינוכיים והן של התלמידים, היוצאים נשכרים משיטות הלימוד המאתגרות והחדישות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר