סטודנטים פיתחו טכנולוגיה שתמנע ירי דו צדדי

במהלך האקתון של המרכז האקדמי לב פיתחו סטודנטים רכיב אופטי שיורכב על כלי נשק • המטרה: לזהות באמצעות לייזר אם המטרה שמולך הוא אויב או עמית

לוחמים באימון // צילום: אורן כהן // לוחמים באימון

באחד הפרקים הקשים לעיכול בסדרה המדוברת 'שעת נעילה', המפקד כספי הורה לפלוגת הטנקיסטים שלו לירות לעבר פלוגת טנקים שהתקדמה לכיוונם. רק אחרי דקות ארוכות וחיילים מתים רבים, התברר כי פלוגת הטנקים שייכת לצה"ל והיה זה ירי דו צדדי מיותר וקשה.

אירוע כזה אינו תלוש מהמציאות וירי דו צדדי גבה את חייהם של מאות לוחמים במלחמות ישראל. אחד הקרבות הזכורים והקשים ביותר הינו קרב קמ"ט קק"ש במלחמת לבנון הראשונה בו נהרגו חמישה מחיילי חטיבה 460 של חיל השריון.

בעולם הערכים של כל צבאות העולם, ירי דו"צ נחשב למבוכה שעדיף להתעלם ממנה או לפחות להסתירה ככל הניתן. בצה"ל יש לתופעת הדו"צ שמות רבים: ירי כוחותינו על כוחותינו, ירי הדדי, אש כוחותינו, ירי מאש כוחותינו ואפילו ירבע"ם (ירי בין עמיתים). בניגוד מוחלט לשפע הלשוני המגדיר את התופעה, היקף הדיווחים עליה והיצירות המבקשות לנתח את התופעה ואת ההתמודדות עמה דלים ביותר.

אב הטיפוס למערכת החדשה // צילום: המרכז האקדמי לב
אב הטיפוס למערכת החדשה // צילום: המרכז האקדמי לב

במסגרת ההאקתון של המרכז האקדמי לב (מכון לב) בירושלים שהתקיים בשבוע שעבר הוקמה קבוצה של סטודנטים במטרה לייצר פתרון לבעיית אסונות הדו"צ. ההאקתון, מירוץ הטכנולוגיה, יצא לדרך זו השנה החמישית ברציפות בקמפוס לב לגברים. במשך 48 שעות הסטודנטים להנדסת תוכנה, מדעי המחשב, אלקטרוניקה, אלקטרו-אופטיקה, סיעוד, מנהל עסקים הנדסת תעשייה וניהול וכריית מידע במרכז האקדמי לב התמודדו עם אתגרים טכנולוגיים שונים ומורכבים, שהציבו בפניהם החברות והארגונים הגדולים במשק ביניהן: אמזון ((AWS, אינטל, אקסליבריס, מכון צומת, עזר מציון ואלביט מערכות.

חברי הקבוצה הינם לוחמים ואנשי טכנולוגיה במילואים, סטודנטים שנה ג' במסלולי אלקטרוניקה, אופטיקה והנדסת תעשייה וניהול. בניהם בניה צוקרמן, סטודנט שנה ג' להנדסה תעשייה וניהול אשר במהלך שירותו הקרבי נחשף לאסון דו"צ מזעזע מצד חבר טוב מהפלוגה. "צוות של חבר שלי ביצע ירי לעבר כוחותינו בזמן פעילות מורכבת בצפון הרצועה וחייל שלנו נפגע ונהרג. מלבד מחיר הדמים הכבד שאנו משלמים על מקרים כאלה, גם החיילים הפוגעים ומשפחות הנפגעים נאלצים להתמודד עם פוסט טראומה ומצבים נפשיים לא פשוטים". חברי הקבוצה נענו לאתגר של חברת הענק 'אלביט מערכות' למציאת פתרון לבעיית הדו"צ.

"משלמים מחיר כבד על מקרים כאלו" // צילום: המרכז האקדמי לב
"משלמים מחיר כבד על מקרים כאלו" // צילום: המרכז האקדמי לב

חברי הקבוצה הקימו מערכת אשר תדע להבדיל בין אויב לעמית ברגע בו היא תכוון לעבר המטרה, ותוכל לתת חיווי בזמן אמת וכך למנוע ירי דו"צ ומוות מיותר, ולשפר את היכולות המבצעיות. המערכת הפסיבית תהיה גם על חיילים וגם על כלים והמערכת האקטיבית בשלב הראשוני תהיה רק על כלים כבדים ומטוסים.

בועז לובשיץ, מנטור מחברת אלביט מערכות: "היה מאוד מעניין לראות איך חברי הקבוצה התמודדו עם האתגר. הם הציגו יצירתיות וחשיבה מעמיקה. כאלה אנשים נדרשים במשק הישראלי ולפתרונות כאלה יש השפעה מרכזית ברמה הלאומית. אני מקווה שהפתרון יגיע רחוק ויפתור את אחת הבעיות המרכזיות איתה מתמודדת מערכת הביטחון".

מנהל מרכז היזמות לב-טק במרכז האקדמי לב, ערן יומטוביאן: "במסגרת ההאקתון הסטודנטים זכו לפתח מוצרים וטכנולוגיות כשהם עובדים לצד אנשי תעשיה מובילים וזכו להתנסות מעשית שפוגשים את רובינו בחיי היום-יום. גם בתקופת הקורונה עבדנו קשה כדי לערוך את ההאקתון בהתאם להגבלות, ואנו גאים בכך שהצלחנו להוציא לפועל את האקתון לב זו השנה החמישית ברציפות"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר