עוד הישג לחוק השבבים של ביידן: סמסונג תרחיב את פעילותה בארה"ב

משרד המסחר האמריקני הודיע על מענק של מיליארדי דולרים לענקית הטק הדרום קוריאנית • בלב המהלך: המאמצים האמריקניים לבסס מחדש את מעמדה כמעצמת ייצור שבבים ולהפחית את התלות במדינות המזרח, בראשן סין

סמסונג. קיבלה מענק נדיב ותרחיב את ייצור השבבים שלה בארה"ב. צילום: אי.פי

ארצות הברית ממשיכה במאמציה לבסס מחדש את מעמדה כמעצמה של ייצור שבבים: משרד המסחר האמריקני הודיע הלילה (בין שני לשלישי) כי ייתן מענק בגובה של 6.4 מיליארד דולר לחברת סמסונג לצורך הקמת שני מפעלים לייצור שבבים (fabs) בעיר טיילור שבמדינת טקסס.

התמריצים ניתנים לסמסונג במסגרת CHIPS Act, אחד מחוקי הדגל של ממשל ביידן, שנועד לעודד יצרניות שבבים להקים מפעלים לייצור שבבים ופעילות מו"פ על אדמת ארה"ב. החוק, שנחתם על ידי הנשיא באוגוסט 2022, מקצה עשרות מיליארדי דולרים בתמריצים ישירים, והטבות מס ניכרות, ליצרניות שבבים להקמת פעילות הייצור.

סמסונג הציגה עידן חדש של בינה מלאכותית. החברה מתמחה גם בייצור שבבים מתקדמים. ארכיון // צילום: רויטרס

כיום, לפי ההערכות בתעשייה, רק כ-12 אחוזים מהשבבים מיוצרים בארה"ב, זאת לעומת 37 אחוזים שהיו ב-1990. במשרד המסחר האמריקני מעריכים כעת כי הודות לתנופת ההשקעות שמייצר חוק השבבים, חלקה של ארה"ב בייצור מעבדים מתקדמים יגדל עד 2030 ל-30 אחוזים.

החוק נועד להפחית את תלותה של ארצות הברית ביצרניות חיצוניות, וזאת לאחר שבעשורים האחרונים עבר מוקד הייצור העולמי בעיקר למדינות במזרח אסיה כמו טאיוואן, דרום קוריאה וסין. החשיבות של יכולות ייצור מקומי של שבבים הומחשה ביתר שאת על רקע הבעיות בשרשרת האספקה בתקופת משבר הקורונה, רעידת האדמה האחרונה בטייוואן וכן על רקע המאבק מול סין על עליונות טכנולוגית.

מפעל סמסונג בעיר טיילור, טקסס. תרחיב את פעילותה, צילום: סמסונג

המירוץ ל-2 ננומטר

סמסונג מוכרת לקהל הרחב בעיקר כיצרנית מובילה של סמארטפונים ומוצרי אלקטרוניקה, אך לצד זאת, מדובר באחת מיצרניות השבבים הגדולות והמתקדמות בעולם, המייצרת שבבים עבור חברות כמו אנבידיה, קוואלקום, גוגל, טסלה ועוד.

סמסונג הצהירה כי בכוונתה להשקיע בשנים הקרובות בפעילותה בטקסס לא פחות מ-40 מיליארד דולר, כאשר כבר היום יש לחברה שני מפעלים בעיר אוסטין, לא רחוק מהעיר טיילור, שתיהן בטקסס.

מעבד Snapdragon 8 Gen 3 של קוואלקום. בינה מלאכותית בפרונט, צילום: קוואלקום

לפי דיווחים שונים, שני המפעלים החדשים של סמסונג ייצרו שבבים בטכנולוגיית 2 ננומטר, שהוא רוחב הטרנזיסטור של השבב. ככל שטכנולוגיית הייצור מאפשרת לייצר טרנזיסטורים זעירים יותר, כך ניתן לדחוס יותר טרנזיסטורים על גבי שבבים וכך להפוך אותם לעוצמתיים יותר.

לצורך העניין, מכשיר האייפון 15 פרו שהשיקה אפל לפני מספר חודשים כולל מעבד 3 ננומטר, המיוצר על ידי מתחרתה העיקרית של סמסונג וקבלנית ייצור השבבים הגדולה בעולם, TSMC הטייוואנית.

S24 אולטרה של סמסונג. בשביל יכולות AI מתקדמות, דרושים שבבים עוצמתיים. , צילום: דניאלה גינזבורג

התמריצים המפליגים שמחלק הממשל האמריקני הפכו למוקד תחרות בין יצרניות השבבים, שסימנו את ארה"ב כיעד אסטרטגי להקמת המפעלים המתקדמים ביותר שלהן - עדות להצלחת החוק.

כזכור, בשבוע שעבר הודיע משרד המסחר על מתן מענק של 6.6 מיליארד דולר, ועוד כ-5 מיליארד דולר בהלוואות, ל-TSMC לצורך בנייה של מפעל שלישי בעיר פיניקס שבמדינת אריזונה. המפעל צפוי לקום עד סוף העשור וגם כן לייצר שבבי 2 ננומטר.

עובד מחוץ למפעל של TSMC בטייוואן. התחרות על הדומיננטיות בשוק ייצור השבבים מתחממת., צילום: רויטרס

במקביל, TSMC בונה כיום בטייוואן שני מפעלים לייצור שבבים ב-2 ננומטר, כאשר הראשון מבניהם אמור להתחיל לייצר שבבים באופן המוני כבר במחצית השנייה של 2025.

במקביל, דיווחה סמסונג לאחרונה כי זכתה בחוזה ראשון לייצור המוני של שבבי 2 ננומטר. החברה לא חשפה את זהות הלקוח, אך לפי דיווחים בתקשורת הקוריאנית מדובר בחברת הדיפ-טק היפנית Preferred Networks, המתמחה בפיתוח שבבי AI חדשניים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר