השלכות חמורות על המחקר הישראלי: דיון חירום במשרד המדע על המהומות בארה"ב

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה קיים דיון חירום לאור אירועי האנטישמיות באוניברסיטאות והחרם שנעשה על גופי מחקר ישראליים • בתום הדיון, סוכם על גיבוש טיוטת הצעת מחליטים שתגובש בשיתוף יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי

אוניברסיטת . צילום: איי.אף.פי.

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה קיים היום (חמישי) דיון מורחב בהשתתפות בכירים מעולם המדע והמחקר, בעקבות עלייה מדאיגה בחרם על מוסדות וחוקרים ישראלים.

בתום הדיון, סוכם על גיבוש טיוטת הצעת מחליטים שתגובש בשיתוף יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי (המולמו"פ) פרופ׳ פרץ לביא, ותוצג כבר ביום חמישי הבא. הצעת ההחלטה תתמקד בניסוח תוכנית בין-משרדית ותקצוב המאבק בחרם על מוסדות אקדמיים וחוקרי מדע.

מפגינים פרו פלשתינים השתלטו על בניין באוניברסיטת קולומביה // מתוך X

בין הצעדים האופרטיביים שסוכם עליהם: ניסוח הצעת החלטה לממשלה להקמת צוות בין-משרדי ומימון ייעודי, זיהוי פעילויות מידיות בטווח הקרוב כגון הזמנת חוקרים לישראל, עבודת מחקר ומיפוי נקודתי של גופי מחקר משמעותיים מבחינה מדעית לישראל, קיום כנסים דו-לאומיים בתחומים ספציפיים, יצירת מסלול הכשרה וליווי לחוקרים ישראלים הפועלים בסביבות אקדמיות עוינות ועוד. 

בדיון השתתפו כ-30 נציגי אקדמיה ומחקר בכירים והנהלה בכירה של משרד המדע, ביניהם המדען הראשי פרופ' אבי דומב, מנכ"ל המשרד גדי אריאלי, ונציגי אוניברסיטאות (הטכניון ובן גוריון).

מפת המעצרים באוניברסיטאות בארה"ב,

המשתתפים ציינו כי מדובר באירוע חסר תקדים וב"צונאמי" ממשי עם השלכות ארוכות טווח על האקדמיה, ההיי-טק הישראלי והתעשייה הביטחונית, וכי צפוי שהוא ייארך גם לאחר מלחמת "חרבות ברזל". צוין כי הנזקים שנגרמים כבר נצפים, והנושא הוא קריטי משום שאיכות מדעית תלויה בשיתופי פעולה, ופגיעה בהם תביא לפגיעה מהותית.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל: "לא ניתן לאנטישמיים ופעילי חרם על ישראל לערער על יכולתם של חוקרינו להשתתף בפרויקטים משותפים ובמאגרי מידע מדעיים משותפים. כבר בשבוע הקרוב נגבש שורה של צעדים אופרטיביים ונגיש הצעת מחליטים".

דיון החירום שכינס משרד המדע והטכנולוגיה, צילום: באדיבות המשרד
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר