הליקוי על המפה: הסתרת השמש השבוע משגעת את צפון אמריקה

לפחות מיליון בני אדם, מהיבשת ומחוצה לה, מתכנסים לאורך מסלול של 16 אלף קילומטרים • המטרה: לצפות בדקות בודדות שבהן הירח יסתיר כליל את השמש • רודפת ליקויים: "בלי קשר לתרבות או לשפה, לבני אדם יש אותה חוויה מול התופעה, והדבר גורם להם לחוש חלק ממשהו גדול יותר"

מסלול התפוסה חופף את מסלול הליקוי. צילום: חשבון ה-X של חברת AIRDNA

מחרתיים זה קורה: הירח יסתיר באופן מלא את השמש מעל צפון אמריקה, ולמשך דקות בודדות חלקים במקסיקו ובארה"ב יוחשכו מעל עשרות מיליוני בני אדם במקסיקו, ארה"ב וקנדה.

כך ייראה ליקוי החמה | רויטרס

הליקוי, מלא או חלקי, מתרחש כאשר הירח בקו הדמיוני בין כדור הארץ לשמש וחוצץ ביניהם. הירח מסתיר את השמש ומטיל צל על כדור הארץ. הפעם המסלול המלא יעבור לאורך מסלול של 16 אלף ק"מ, ממסלטן שבמדינת סינלואה במקסיקו ועד קוובק בקנדה, כשבאמצע יהנו מהרגעים המפעימים במדינות האמריקניות אוקלהומה, ארקנסו, מיזורי, אילינוי, קנטאקי, אינדיאנה, אוהיו, פנסילבניה, ניו יורק, ורמונט, ניו המפשייר ומיין. הליקוי יימשך לכל היותר 4 דקות ו-28 שניות.

ליקוי חמה ב-2017, צילום: רויטרס

הליקוי הקרוב עורר סקרנות עצומה, שעליה תעיד מפת התפוסה של מקומות לינה, שחופפת את מסלול הליקוי: לא נותרו לאורכו אפשרויות אירוח.

לפי ההערכות, יותר ממיליון בני אדם יגיעו למסדרון הצפייה בתופעה מתוך היבשת ומחוצה לה.

מסלול הליקוי במפת נאס"א, צילום: נאס"א
משפחה מביטה בשמש דרך משקפי ענק, צילום: אי.פי.אי

אחת מהם היא קייט רוסו, פסיכולוגית מאוסטרליה. רוסו צפתה בליקוי חמה הראשון בחייה בצפון אירלנד לפני 25 שנה ומאז התאהבה בתופעה. הליקוי ביום שני יהיה ה-14 שלה. "הפעם הראשונה שעמדתי מתחת לצל הירח הייתה חוויה אמוציונלית וכולית מאוד", סיפרה רוסו (51) ל-BBC. "פתאום יש חור בשמיים במקום שבו השמש אמורה להיות. זה כאילו שהעולם התהפך".

רוסו לא רק מכורה לחוויה אלא גם חוקרת את התגובות הרגשיות עליה. לדבריה, "כמעט תמיד מדובר ברצף של תחושות: בלבול ופחד קמאי, שמתחלף בחיבור וחוסר חשיבות, ולבסוף מגיעה האופוריה והרצון לשחזר את התחושות שוב ושוב. בלי קשר לתרבות או לשפה, לבני אדם יש אותה חוויה והדבר גורם להם לחוש חלק ממשהו גדול יותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר