100 ימים למשחקים בפריז: המדריך לתייר האולימפי

התחרויות, המשתתפים, החידושים, הכרטיסים, התנועה וההיערכות הביטחונית • המשחקים האולימפיים בפריז כבר מעבר לפינה, ו"ישראל היום" עושה לכם סדר

צפו: כך צרפת תאבטח את שמי פריז באולימפיאדה

מתי מתחילה אולימפיאדת פריז?
המשחקים האולימפיים ייצאו לדרך באופן רשמי בדיוק בעוד 100 ימים (26 ביולי), בטקס פתיחה שיתקיים לראשונה מחוץ לאצטדיון ויעבור לאורך שישה ק"מ בנהר הסיין. יומיים קודם לכן יתחילו כמה תחרויות, כולל טורניר הכדורגל בהשתתפות נבחרת ישראל.

מתי מסתיימת אולימפיאדת פריז?
המשחקים יגיעו לסיומם ב־11 באוגוסט באצטדיון הסטאד דה פראנס, לא לפני שיתקיימו באותו יום משחקי הגמר של כמה ענפי כדור והאירוע שיסיים את תחרויות האתלטיקה, ריצת המרתון לנשים. כשבועיים לאחר מכן תוצת אש המשחקים פעם נוספת, לקראת המשחקים הפראלימפיים ב־28 באוגוסט.

איפה יתקיימו התחרויות?
הרוב המכריע של המשחקים יתקיים בפריז, חלקם באתרים היסטוריים ברחבי עיר הבירה: הסיף והטאקוונדו במוזיאון הגראנד פאלה, כדורעף החופים והג'ודו בסמוך למגדל אייפל, כדורסל 3X3 בפארק האורבני שנבנה בכיכר הקונקורד ויארח גם את תחרויות הברייקדאנס, הסקייטבורד ואופני ה־BMX. תחרויות המים הפתוחים, הטריאתלון והאופניים יתקיימו בגשר אלכסנדר השלישי. גם כמה אצטדיונים אייקוניים יארחו את המשחקים בעיר, ובהם הסטאד דה פראנס, פארק דה פראנס וכמובן הרולאן גארוס המפורסם, שלצד טורניר הטניס יארח גם את קרבות הגמר באיגרוף.

כאמור, גם מחוץ לפריז ייהנו האוהדים מהמשחקים. מארסיי תארח את תחרויות השיט וחלק מטורנירי הכדורגל (גברים ונשים), שישוחקו גם בנאנט, בליון, בסנט אטיין, בבורדו ובניס. תחרות גלישת הגלים תתקיים מחוץ לצרפת, בחופי טהיטי.

הלפיד כבר דולק. ב-26 ביולי הוא יציאת את אש המשחקים, צילום: אי.אף.פי

 

אילו ענפים חדשים נראה?
למעשה, רק ענף אחד יערוך הופעת בכורה במשחקים האולימפיים - הברייקינג, שמוכר יותר כברייקדאנס. הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) אישר את צירופו לתוכנית התחרויות, כחלק מרפורמת 2020, במטרה לייצר עניין ולהביא קהל צעיר וחדש למשחקים. בפריז ייערך טורניר אחד לגברים ואחד לנשים, עם 16 רקדנים בלבד בכל אחד מהם, שיחולקו לארבעה בתים. שני הראשונים בכל בית יעלו לרבע הגמר. יש לציין שענפי גלישת הגלים, סקייטבורדינג וטיפוס, שהופיעו לראשונה בטוקיו 2020, יתקיימו גם הפעם.

כמה ספורטאים ישתתפו?
10,500 ספורטאים וספורטאיות ישתתפו בתחרויות השונות, לראשונה בהיסטוריה בחלוקה שווה בין גברים לנשים. מספר המשלחות שיגיעו לפריז הוא 206.

כמה ספורטאים ישראלים ישתתפו?
נכון להיום הבטיחו את השתתפותם בפריז 56 ספורטאים ישראלים שיתחרו באתלטיקה, בהתעמלות אמנותית, בשחייה, במים פתוחים, ברכיבת סוסים, בשיט, בהתעמלות מכשירים, באופני כביש ומסלול, בשחייה אמנותית, בגלישת גלים, בטאקוונדו, בסיף ובכדורגל. על פי הערכות של הוועד האולימפי בישראל, ישתתפו בסך הכל כ־85 ספורטאים. בטוקיו, ישראל רשמה שיא של 90 משתתפים.

ארטיום דולגופיאט. ישמור על הזהב בפריז?, צילום: אפרת אשל

 

האם רוסיה יכולה להשתתף?
בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה ב־2022 אסר הוועד האולימפי הבינלאומי על השתתפות ספורטאים רוסים ובלארוסים באולימפיאדה. בשנה שעברה, שינה מעט ה־IOC את עמדתו והחליט לאפשר לספורטאים ממדינות אלה להתחרות כניטרליים, כל עוד לא תמכו באופן אקטיבי במלחמה. הספורטאים שיעברו את הסינון לא יוכלו להתחרות תחת הדגל הלאומי שלהם, והמנון מולדתם לא יושמע. הם יופיעו תחת הדגל והאותיות AIN (Individual Neutral Athletes), אך לא יוכלו להשתתף בטקס הפתיחה.

איפה קונים כרטיסים?
10 מיליון כרטיסים הוצאו למשחקים האולימפיים בפריז. על פי העדכון האחרון 7.6 מיליון מהם כבר נמכרו, אבל עדיין לא אבדה התקווה, כי הבוקר ב־11 (שעון ישראל) ישוחררו באתר הרשמי עוד רבע מיליון כרטיסים, מחציתם יימכרו בפחות מ־100 יורו. בין הכרטיסים: 10,000 להתעמלות, 15,000 לשחייה, 12,000 לטניס ו־35,000 לכדורעף חופים.
נוסף על כך, באמצע מאי תיפתח פלטפורמת מכירה חוזרת לפריז 2024, לאוהדים מכל העולם המחזיקים בכרטיסים ומעוניינים למכור אותם מסיבות שונות: אי יכולת להגיע או רכישת כרטיסים לתחרויות שנערכות במקביל.

גלישת גלים. הזהב יחולק על חופי טהיטי, צילום: אי.פי

 

איפה כדאי לישון?
אם כבר השגתם כרטיסים, מציאת מקום לינה בפריז או בערים המארחות צריכה להיות בראש סדר העדיפויות, מאחר שהמשחקים האולימפיים חופפים לתקופת השיא של עונת הקיץ בצרפת, שלה מראש יש ביקוש גבוה והמחירים קופצים במאות אחוזים. אבל לא צריך להרים ידיים. אפשר גם למצוא דירות מרוהטות, אתרי קמפינג, אכסניות נוער ואפילו מלונות במרכז העיר במחירים סבירים.

עדיף להתארגן כמה שיותר מוקדם, ולעשות זאת דרך משרד התיירות של פריז או באתרי סוכנויות השכרת הנדל"ן הגדולות, כדי שלא תיפלו בפח, או שלא יבטלו לכם את ההזמנה ברגע האחרון.

איך מגיעים ממקום למקום?
מיליוני תיירים צפויים להגיע לפריז במהלך המשחקים, ורובם יעשו את דרכם לאתרי התחרויות במטרו או ברכבת. מומלץ לצאת מוקדם בגלל שעוד חצי מיליון נוסעים יעשו את דרכם בכל שעה בכלי תחבורה אלה, מאחר שרוב הכבישים בסמוך למתחמים האולימפיים יהיו סגורים.

למי שרוצה לשמור קצת על כושר, ועניין הנסיעה ברכבת התחתית מורכב בשבילו - מקומיים ותיירים כאחד יכולים להשתמש בשבילי האופניים הרבים, ופארקי אופניים ענקיים הוקמו במיוחד ליד אתרים אולימפיים. לספורטאים עצמם אין מה לדאוג, מאחר שסביב כביש הטבעת של פריז ולאורך 100 קילומטרים מסביב לבירה הוקמו "מסלולים אולימפיים" ששמורים לספורטאים ולשירותי החירום.

האם יהיה בטוח בפריז?
נושא האבטחה והפחד מטרור גורמים לצרפתים להרבה כאב ראש. הם יעשו הכל כדי שאירוע הספורט הגדול בתבל יעבור בשלום. את טקס הפתיחה יאבטחו לא פחות מ־45 אלף שוטרים ועוד 20 אלף אנשי אבטחה פרטיים. כולם עברו בדיקת רקע (כולל עשרות אלפי המתנדבים) ו־800 מהם לא הורשו לקחת חלק במשחקים.

שוטרים מחוץ לפארק דה פראנס. החשש מטרור גדול, צילום: אי.אף.פי

 

בגלל מחסור באנשי מקצוע, צרפת ביקשה גם ממדינות זרות לעזור לה, כולל ישראל, ואפילו הודיעו שכוחות ביטחון קטאריים יעזרו לאבטח את אולימפיאדת הקיץ הקרובה, זאת לאחר הסכם ביטחון שנחתם בין המדינות. אלה יעזרו בסיורים רגליים ורכובים, מעקבי מל"טים, פינוי מטעני חבלה, אבטחת סייבר, שיתוף כלבים לגילוי חומרי נפץ ובקרת הפרות סדר.

הבסיס הצבאי Villacoublay מחוץ לפריז יהיה ביתו של מרכז תיאום נגד מל"טים שבו שוטרים, ז'נדרמריה (גוף צבאי העוסק בפעולות שיטור) וקציני צבא יעבדו יד ביד כדי להכיל את האיום הנשקף ממל"טים.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

למרות שצרפת מעולם לא היתה נתונה למתקפת מל"טים, המדינה היתה יעד להתקפות אסלאמיסטיות שכללו תקיפה בו בזמן של חמושים ומחבלים מתאבדים של מקומות בילוי ובתי קפה בפריז בנובמבר 2015. רק לאחרונה העלו כוחות הביטחון בצרפת את רמת הכוננות בעקבות מתקפת הטרור במוסקבה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר