פיני גרשון בראיון מיוחד ל"ישראל היום": "מכבי תל אביב יכולה לזכות ביורוליג"

כ־20 שנה לאחר הגמר הבלתי נשכח מול סקיפר בולוניה, מאמנה האגדי של מכבי ת"א פיני גרשון נזכר ומתמוגג בראיון מיוחד: "עד היום מחקים אותנו" • לפני המשחק המכריע מול באסקוניה הערב הוא בטוח: "עודד קטש הוא אחד המאמנים הטובים ביורוליג כיום, אפשר ללכת עד הסוף"

חיובים - פודקאסט הכדורסל של "ישראל היום" - פרק 76

מכבי ת"א תעלה הערב למשחק הפליי־אין מול באסקוניה קרוב ליום השנה ה־20 לגמר ההיסטורי שלה מול סקיפר בולוניה בעונת 2003/4 שנגמר בהפרש לא הגיוני של 44 נקודות. גמר שהיה חותמת לעונה היסטורית שכללה כמובן גם לא מעט משחקים היסטוריים, עם השחקן האמריקני הכי גדול שהיה כאן, עם נס ז'לגיריס, עם הזכייה בתל אביב לעיני הקהל הביתי.

ב־1 במאי 2004 סיימה מכבי עונה מופלאה ב־74:118 מהדהד מול בולוניה בגמר וזכתה בתואר בפיינל פור שנערך ביד אליהו. המנצח של התזמורת היה פיני גרשון, שחזר בתחילת אותה עונה לעמדת המאמן הראשי - מהלך שגרר את הזזתו של דיוויד בלאט לעמדת עוזר המאמן. בראיון מיוחד ל"ישראל היום", גרשון רואה במה שקרה אז מכלול של דברים ולא סיפור של עונה אחת. "בין 2000 ל־2006 היינו בחמישה גמרים וזכינו בשלושה גביעים. לא היתה קבוצה של מכבי שעשתה מה שאנחנו עשינו", הוא אומר נחרצות.

זו הקבוצה הכי גדולה של מכבי בכל הזמנים?

"בדיעבד, כן. בזכייה ב־2004 לא היה לנו את הסגל הכי טוב, אבל היתה לנו הקבוצה הכי טובה. קבוצות שהתמודדו מולנו, כמו צסק"א מוסקבה, העמידו הרכבים חזקים יותר. אני מסתכל על מה שעשינו באותן שנים ולא חושב שזו היתה שושלת, כי עשינו את ההישגים במשך כמה שנים עם שתי קבוצות שונות. בהתחלה זו היתה הקבוצה של אריאל מקדונלנד ונייט האפמן. בהמשך זו היתה הקבוצה של אנתוני פארקר ושאראס".

שחקני מכבי חוגגים את הזכייה ביורוליג ב-2004, צילום: רויטרס

גרשון שינה את המנטרה ש"משחקים מנצחים בהגנה" ועבר ל"משחקים מנצחים בהתקפה". "הסוד שלנו היה קצב המשחק. התוצאות במשחקים עד אז היו נמוכות יחסית. אנחנו היינו קבוצה של 100-95 נקודות במשחק. אני הבנתי שבקצב שבו אנחנו משחקים קבוצות לא יוכלו לקלוע יותר מאיתנו. רק כיום, 20 שנה אחרי, אני רואה קבוצה שעושה מה שאנחנו עשינו, וזו דווקא פריז בסקטבול ביורוקאפ. אנחנו שיחקנו בקצב גבוה וקלענו הרבה שלשות. אני הלכתי על שיטת ה־180:80 אחוז מקו העונשין, 60 אחוז ל־2 ו־40 אחוז ל־3. עד היום קבוצות מחקות אותנו. שנים ניסו לעשות את הדברים שאנחנו עשינו".

בראי ההיסטוריה - איפה היית מדרג את הקבוצה הזו?

"קשה להשוות. בוודאי אחת הגדולות. ניסו לעצור אותנו בכל מיני דרכים ולא הצליחו. כל פעם ניסו משהו אחר נגדנו. גרמנו לקבוצות לחפש פתרונות ולא שאנחנו נחפש פתרונות".

אנתוני פארקר הוא השחקן האמריקני הכי גדול שהגיע לאירופה?

"כן, תסתכל על מבחן התוצאה. הוא היה השחקן שהיה הכי קל לאמן אותו. אני לא זוכר שהוא החמיץ אימון. לא משנה אם קלע 8 נקודות, 18 או 28 - התרומה שלו לקבוצה בכל מצב היתה גדולה. הוא היה עושה הכל על המגרש".

גרשון בימיו הגדולים במכבי, צילום: AFP

בתחילת העונה ההיא חזרת לעמדת המאמן הראשי, ובלאט ירד חזרה לעמדת עוזר המאמן. איך זה עבד?

"כשבאתי הסדרנו את העניינים והסתדרנו מצוין. דיוויד לא עבד תחתיי, הוא עבד איתי. היה לו חלק גדול בהצלחה והוא ידע שתמיד אתן לו קרדיט. אני חושב שזה עזר לו מאוד בקריירה. הוא הגיע בהמשך לפסגות גבוהות".

עם כל הקבוצה האדירה הזו הייתם מרחק עשיריות שנייה מהדחה מול ז'לגיריס קובנה.

"קודם כל חשוב לי להבהיר שכל מה שביקשו מאיתנו באותה שנה זה להגיע לפיינל פור. על גביע לא דיברו. אל תשכח שזו היתה שנה שבה היו המון פיגועים במדינה, ובשלב מסוים אפילו לא היה ברור אם הפיינל פור ייערך בתל אביב. זו היתה עונה מסובכת. ז'לגיריס היתה קבוצה מצוינת עם ארווידאס סאבוניס שלא מצאנו לו פתרונות. בסופו של דבר ניצחנו. מזל הוא חלק מהמקצוע".

והגמר היה הצגה שלא תישכח.

"הגמר לא היה תלוי בי בכלל. במחצית כבר נשענתי על השלטים כשהיה 20 הפרש. בולוניה פשוט לא הבינו מאיפה זה בא להם. משחק מהגדולים בהיסטוריה שאני לא יודע אם יחזור. 44 הפרש בגמר לא היה, ואני בטוח שלא יהיה".

מה ההישג הזה עשה לקריירה שלך?

"הדוגמה הכי טובה היתה כשחתמתי באולימפיאקוס. הם אמרו לי שהם רוצים אותי כי אני היחידי שיכול לנצח את ז'לימיר אוברדוביץ'. אם הייתי זוכה איתם ביורוליג, המענק בחוזה היה פי 30 ממה שקיבלתי על הזכייה במכבי".

איפה אתה שם את עצמך בין מאמני כל זמנים?

"ליד אוברדוביץ' אי אפשר לעמוד. הוא המאמן הכי טוב בעולם והכי טוב בכל הזמנים. אני לא יכול לדרג את עצמי, אני רק יודע שלא הרבה עשו מה שעשיתי".

קטש, צילום: EPA

ב־2004 מכבי זכתה ביורוליג, ב־2014 מכבי זוכה ביורוליג, אנחנו ב־2024 - אפשר לעשות זאת שוב?

"לדעתי כן. מכבי של היום לא פחות טובה מאף קבוצה. אולי מריאל מדריד שיש לה שובר שוויון כמו אדי טבארס. למרות זאת, גם הם פגיעים. מכבי מגיעה לשלב הזה בעונה כשהיא משחקת את הכדורסל הכי טוב שלה. אם היא תוכל לעשות עוד עלייה ברמה - היא תוכל ללכת עד הסוף. אין קבוצה בשישייה הראשונה שהיא לא יכולה לנצח. אם למכבי היתה ביתיות העונה היא היתה משיגה יתרון ביתיות בפלייאוף".

ודעתך על עודד קטש?

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"על ניהול סגל שחקנים בתנאים האלה, לעמוד בלחץ עם כל הסיטואציה העונה ולהביא את הקבוצה בכושר כזה לשלב כזה בעונה - מגיע לו שאפו. עודד עושה כיום דברים שלא עשה בעבר. הוא עשה כברת דרך ארוכה, וכיום הוא אחד המאמנים הטובים ביורוליג. לדעתי הוא יכול לאמן היום כל קבוצה במפעל, כולל הבכירות ביותר. אני חושב שמכבי צריכה למהר להחתים אותו לעונה הבאה. אני הצעתי את זה כבר לפני כמה שבועות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר