משבר הסלולר של השבוע לא החל אתמול. הוא התחיל בשנת 2012 עם המודל הכלכלי של גולן טלקום, שהובא מצרפת. מול חברות הסלולר הגדולות, בקמפוסים ענקיים ועם אלפי עובדים, הוקמה חברה "רזה" עם כמה עשרות עובדים שבקושי תופסת חצי קומה בבניין משרדים בשולי העיר תל אביב. רוב פעילות השיווק והמכירות נעשתה באינטרנט.
חברות הסלולר הגדולות, עם מיליוני לקוחות, המשיכו להפעיל מרכזי שירות ומוקדי מכירה בעלויות מטורפות. אלו עלויות שהתאימו לעידן בו היינו משלמים, והרבה, על כל דקת אוויר וכל מגה-בייט של גלישה. אבל עכשיו, כשמנוי סלולר עם חבילת גלישה גדולה עולה פחות מ-30 שקלים לחודש לשיחות ללא הגבלה וגלישה כמעט ללא הגבלה, המנגנונים הענקיים מכבידים.
חברות הסלולר הגדולות ניסו לפתח מנועי צמיחה נוספים, כמו טלוויזיה רב-ערוצית ומכירה של ציוד. אבל השוק של היום הוא הרבה יותר תחרותי, והתחרות היא יותר על מחיר ופחות על שירות. לא זאת אף זאת: כיום אפשר לעבור מחברה לחברה בתוך דקות, ויש פחות משמעות לטיפוח נאמנות של לקוחות. מכשירי טלפון זולים, ניתן למצוא באינטרנט בעלות אפסית.
במצב כזה, חברות הסלולר חייבות להתאים את עצמן למציאות משתנה, שעוד תמשיך להשתנות. תהליך ההרזיה שלהן איטי מידיי ואינו עומד בקצב השינויים. בשוק הזה חייבים לעשות ניתוח לקיצור קיבה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו