דעה | נתניהו לא היה יכול לנהוג אחרת | ישראל היום

חמישי, אוגוסט 15, 2019 - 23:33

נתניהו לא היה יכול לנהוג אחרת

ראש הממשלה נתניהו קיבל החלטה דרמטית, אפילו היסטורית: זו הפעם הראשונה שנאסר על חבר קונגרס מוושינגטון, המוסד שהוא בבת עינה של ישראל, להיכנס לישראל. 
יהיו מי שילגלגו על "חולשתו" של נתניהו, שהרי נעתר לאזהרתו של הנשיא טראמפ, שצייץ כי ישראל תפגין חולשה אם תתיר את כניסתן של שתי חברות הקונגרס האנטישמיות, תומכות החרם על ישראל. נזכיר: יחסיו האישיים של נתניהו עם נשיא ארה"ב טראמפ הם אולי הנכס המדיני, הפוליטי, החשוב ביותר שבידי נתניהו למען ישראל. טראמפ, כידוע, הרעיף על ישראל מתנות בלתי צפויות: העברת השגרירות האמריקנית לירושלים והכרת ארה"ב בריבונות ישראל על רמת הגולן. המסקנה: נתניהו לא היה רשאי לנהוג אחרת, ואם היה נוהג אחרת, היה גורם לזעזוע קשה ביחסים עם ארה"ב ונשיאה. אך יש לסייג: צפויה פגיעה ביחסי ישראל עם המפלגה הדמוקרטית, עקב האיסור שהוטל על שתי חברות הקונגרס מן המפלגה. 
אבל לאחר שיחות שקיימתי עם סטני הוייר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית, סיעת הרוב בבית הנבחרים, ועם עמיתו קווין מקארתי, מנהיג סיעת המיעוט הרפובליקנית, התרשמנו כי השניים, בראש סיעותיהם, מאוחדים בתמיכה בישראל. בוודאי, עתה תיגרע מידת התמיכה של הסיעה הדמוקרטית. 
וכמעט לא שמנו לב לתופעה פוליטית נדירה, אשר רוב אמצעי התקשורת הצניעו אותה או העלימו אותה מן הציבור הישראלי: בימים אלה נסתיימה שהותם כאן של יותר מ־70 (!) חברי קונגרס, משתי המפלגות. כלומר, כ־16% מכלל חברי בית הנבחרים (435). רובם נבחרים חדשים, אשר ביוזמת שלוחת החינוך של איפא"ק, עברו כאן מעין "סדרת חינוך" על הבעיות שעימן מתמודדת ישראל. 
הבה נתאר לעצמנו: לו הותרה כניסתן של שתי חברות הקונגרס המטיפות לחרם, הרי צוותי טלוויזיה היו דולקים אחריהן, שהרי שתיהן היו מחוללות פרובוקציות להכתמת שמה של ישראל. אבל בד בבד שמנו לב גם להצנעת השהות כאן של 70 ויותר צירי בית הנבחרים משתי המפלגות. מספר ללא תקדים. 
השתיים, האנטישמיות, היו זוכות לסיקור צמוד לו הותרה כניסתן. אך לעומתן, כפי שנוכחנו 70 חברי קונגרס כמעט והועלמו בעת שהותם כאן. ובסך הכל: 70 ויותר, לעומת שתיים. 70, הרוב, העשרות שהיו, צפויים להפסד תקשורתי. 
לדעות נוספות של יעקב אחימאיר