מדוע משרד החינוך פוגע ברובוטיקה? | ישראל היום

מדוע משרד החינוך פוגע ברובוטיקה?

רובוטיקה היא תחום דעת המשלב מה שכל מערכת חינוך מבקשת שתלמיד ירכוש, בעיקר מיומנויות חשיבה ועבודה למאה ה־21. סדנאות הרובוטיקה הנחשקות בבתי הספר אינן נמצאות במישור הפורמלי של בחינות בגרות, ואולי דווקא בשל כך הן פורחות.

תלמידים אוהבי רובוטיקה, שהבגרות אינה הדבר החשוב בעיניהם, מקיימים ארגון מרשים שחברים בו, כמעט באופן מחתרתי, קבוצות ילדים הנותנות לעצמן שם, סמל ובגדים מיוחדים. הן מוצאות מתחם לא משומש בבית הספר ומקימות בו מעבדה משוכללת. הן מאוגדות בארגון עולמי בשם FIRST שיש בו אלפי מתנדבים ומדריכים.

במעבדות מתקיים הדבר הנפלא ביותר: חופש מחשבה ויצירה. יש בהן כלי עבודה: מחרטות, פטישים, מסורים, מקדחים, מיסבים וקפיצים, ועבודה בעץ ובאלומיניום. התלמידים משלבים בבניית הרובוט רכיבים מתחום התנועה, הפיזיקה והמכניקה. הם מתייעצים עם עמיתים בעולם על תכנות והפעלה, ומרכיבים מוח שנדרש לבצע משימות מגוונות. הם מחלקים ביניהם תפקידים ובונים חוקים.

הרגע הגדול קורה אחת בשנה. במעמד עולמי מרגש, תלמידים בכל העולם מקבלים משימה. לשם פיצוחה עליהם לבנות רובוט גדול ממדים ומשקל, שעליו עובדים במשך חודשים. לבנייתו הם נעזרים במהנדסים מהקהילה, רתכים וחשמלאים, לומדים חוקי תנועה ופיזיקה, ומשתפים פעולה עם קבוצות מתחרות בארץ בעולם. עזרה למתחרים היא המובן מאליו. 

לקבוצת הרובוטיקה מקום חשוב בקהילה; חבריה מתנדבים מאות שעות בהוראת רובוטיקה בבתי ספר יסודיים ובחניכת קבוצות חדשות. כדי לתת הזדמנויות רבות לקבוצות המתחרות, מתקיימות כמה תחרויות אזוריות, עד לשלב הגמר המתקיים בהיכל מנורה־מבטחים. התחרות הסופית היא בת כמה ימים וכולה חגיגה של יצירה ותבונה של בני הנעורים - פסטיבל טכנולוגיה עילית שלא היה מבייש חברות מסחריות. הזוכות בתחרות ניגשות לתחרות העולמית בארה"ב. השנה, קבוצה מהוד השרון וקבוצה מדימונה התברגו בשלושת המקומות הראשונים בעולם. 

''הצלחנו'', כתב בסוף השבוע שר החינוך בדף הפייסבוק שלו, "הבעיה מספר אחת של ההיי־טק הישראלי היא מחסור במהנדסים... יזמנו תוכנית להזנקת מספר הסטודנטים להנדסה. וכעת לראשונה: יותר הנדסה ממדעי חברה!" נושא ההנדסה חשוב לשר החינוך. מדוע אפוא הודיע לאחרונה מנהל מדע וטכנולוגיה במשרדו, שתקציב הרובוטיקה יקוצץ השנה באופן משמעותי, כי נגמר הכסף? 

ההחלטה פוגעת באחד התחומים היוקרתיים ביותר. היא תאלץ לסגור קבוצות רובוטיקה, וקיום אחרות יחייב הורים במימון יקר. יש לצפות כי שר החינוך שמצהיר על מחויבותו לתחום ההנדסה, יורה לשנות את ההחלטה ולמצוא את התקציב לשירת הרובוט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר