קריאת חירום: אין די מורים במערכת החינוך | ישראל היום

קריאת חירום: אין די מורים במערכת החינוך

דו"ח מבקר המדינה מיוני 2004 קבע כי למשרד החינוך אין מאגר מעודכן ונתונים מדויקים לגבי מספר המורים הנדרשים בכל אחד מהמקצועות הנלמדים בבתי הספר.

במסמך שכתבה בפברואר 2007 מחלקת המחקר של הכנסת, עולה כי משרד החינוך כופר בקביעה שחסרים מורים, מלבד בשלושה מקצועות: אנגלית, מתמטיקה ומדעים; כאילו שלא מדובר בליבת החינוך. עוד עלה מהמסמך שע"פ תחזית הלמ"ס יחסרו ב־2013 10,500 מורים וב־2018 יחסרו כ־7,670 מורים. 

הכתובת היתה אפוא על הקיר. זה שנים שקיים מחסור חמור במורים, ובמדינת ישראל אין תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם מצב קיצון זה, המשפיע על רמת ההשכלה של ילדי ישראל ועל הכלכלה הישראלית. מחסור במורים גורם לקליטת מורים לא מתאימים ולקיבעון של מורים גרועים שלא ניתן להיפטר מהם כי אין אחרים.  

המחסור בעובדי הוראה חמור במיוחד בגני ילדים ובבתי ספר יסודיים. שכר המורים והגננות נמוך משמעותית משכר מורי התיכונים. מכאן שאיפתם של מורים ביסודי לעבור לתיכון. כבר כיום, מעידות המכללות, יש בשנת הלימודים הבאה ירידה של 30 אחוזים בביקוש להוראה בגיל הרך.

זעקות הקריאה לעזרה ברשתות החברתיות של מנהלי התיכונים המקוששים אחר מורים, מעידות על חומרת הבעיה. כיום לא ניתן למצוא מורים למתמטיקה, אנגלית, פיזיקה, ביולוגיה, כימיה, תנ"ך ולשון עברית. הבעיה חריפה כפליים בערים שבהן יוקר המחיה גבוה. מורים, כמו עובדי הצווארון הכחול, נודדים מהערים הגדולות לפריפריה. אך גם שם יש מחסור קשה במורים.

המחסור במורים פוגע בחינוך הציבורי ומגדיל פערים חברתיים. הורים לתלמידים באזורים מבוססים נעזרים במורים פרטיים ובמרתונים לימודיים של חברות קבלניות.

תלמידים מתקשים צורכים כמות מאסיבית של שיעורים פרטיים כדי לסיים בהצלחה את לימודיהם בתיכון. זה אחד ההסברים לאחוזי הזכאות הגבוהים בבגרות באזורים מבוססים. יוצא כי ההישגים שממומנים בכסף פרטי מצילים למעשה את המערכת הציבורית מקריסה. 

משפחות מוחלשות לא יכולות להרשות זאת לעצמן, וילדיהן יוצאים נפסדים. המחסור מעמיק את אי השוויון ומגדיל את הפערים החברתיים שבין עשירים לעניים ובין מרכז לפריפריה.

יש סימנים רבים המעידים כי התופעה משפיעה גם על זהותם של החיילים ביחידות טכנולוגיות ומודיעין, הנדרשים להישגים לימודיים גבוהים, לבין חיילים קרביים. 

משרד החינוך לא מודה בבעיה, וזה חלק מהקושי. כפי שנאמר כבר על ידי מבקר המדינה, למשרד אין "הערכות אמינות מעודכנות ומבוססות''. כל שצריך שר החינוך זה להעביר שאלון ישיר למנהלי מוסדות החינוך בארץ עם שאלה פשוטה: כמה מורים חסרים לכם ובאילו מקצועות? הוא עשוי להיות מופתע מהתוצאות, המעידות על משבר לאומי חריף הדורש טיפול חירום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר