פייסבוק מאיימת להשתלט על האינטרנט והיא מנצלת גם את הפופולריות של אפליקציית ווטסאפ כדי לייצר עוד הכנסות מפרסום. זה אמנם עומד בניגוד גמור להבטחות, ואף על פי שגוגל זוכר הכל, את ההבטחות לא כל כך זוכרים בפייסבוק. אולי כי זה כבר לא רלוונטי - העולם משתנה, השחקנים התחלפו, ולכן הפרסומות בסופו של דבר כן יגיעו אלינו גם לווטסאפ. אם חשבנו שיש חלקה חינמית טובה בלי פרסומות, זה הרגע להפנים שזה מצב זמני ואנחנו בסופו של דבר נשלם על כל מוצר חינמי.
המודל העסקי של שירות חינמי תמורת חשיפת הפעילות האינטרנטית שלנו פועל בכל הגזרות. ממנוע החיפוש של גוגל, דרך אפליקציית ג'ימייל, הקניות באמזון, הצפייה בחדשות ביאהו - כל תנועה שלנו נרשמת, נמדדת ומייד דוחפים לנו פרסומת הרלוונטית לפעילות שלנו. אחרי שפעם אחת לפני שנה בדקתי דילים לשנחאי, עד היום, שנה אחרי שחזרתי, אני מקבל הודעות על מבצעים של טיסות ליעדים בסין. כמו שגוגל עוקבת אחרי המלל שאנו כותבים במסרים הכי אישיים שלנו, גם ווטסאפ תתחיל לעקוב אחרי המלל במסרים שלנו. היא אמנם הודיעה בחודש שעבר שהמסרים מוצפנים מצד לצד, אבל ההצפנה הזו לא תפריע לרובוטים של פייסבוק, הסורקים כל מילה שלנו כאילו בלי להבין, כאילו בלי לפגוע בפרטיות, אבל עובדה שפייסבוק יודעת בדיוק מה אנחנו כותבים ואילו מודעות יתאימו לנו.
מיליארד המשתמשים בפייסבוק ומיליארד המשתמשים בווטסאפ כבר מהווים איום גדול מדי על שתי ענקיות התוכנה מיקרוסופט וגוגל. מיקרוסופט לא הצליחה עם מנוע החיפוש בינג, גוגל לא הצליחה לייצר רשת חברתית, ושתי החברות הללו נשארו מחוץ למשחק בתחומים שבהן רצו לשלוט. בשבוע שעבר התבשרנו שגוגל ומיקרוסופט החליטו לבטל את כל התביעות ההדדיות שהיו ביניהן ולא להגיש תביעות נוספות. לא מן הנמנע שהאיום של פייסבוק על כל שלוחותיו יגרום למיזוג של גוגל עם מיקרוסופט, כדי ליצור קואליציה חזקה מול האיום המתגבר של צוקרברג. הכוח של פייסבוק הוא בתוכן העצום הנבנה בפלטפורמות שלה. הממונה על ההגבלים בארה"ב מבין את זה היטב. לא הוא יכשיל עסקה כזו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו