שמחה גדולה, ולא אסון - כפי שטוענים כמה מקוננים מקצועיים - פקדה אותנו כששבנו הביתה לפני כיובל שנים, אל ירושלים ההיסטורית ולקדושים שבמקומותינו: הר הבית, הכותל ועיר דוד; כשהרחבנו ואיחדנו את ירושלים הפצועה והחצויה. 200 אלף היהודים שיישבנו בירושלים שמעבר לגבולות המעוותים והמסוכנים לא היו מכשול לשלום, אלא מכשול לחלוקה. החלוקה, כפי שחשים בצדק מרבית תושבי העיר הזאת, יהודים כערבים - אינה פתרון. היא מרשם בדוק לתוהו ובוהו ולהגברת האיבה. עכשיו מבקש שר החינוך נפתלי בנט להטמיע בתוכנית הלימודים את רגעי האיחוד ואת משמעותו. ללמד את ילדי ישראל ר' יהודה הלוי, ונעמי שמר, להכיר להם את מרכזיותה של ירושלים בסידור התפילה שלנו, להסביר להם את "ולירושלים עירך ברחמים תשוב".
זהו צעד מבורך. ירושלים היא התגלמות הצדק היהודי והזיכרון המשותף הכי חזק שלנו כעם. היא נוכחת בחיינו כבר 2,000 שנה בתפילות ובמדרשים, בשמחות ובימי אבל, בספרות ובשירה. היא היתה ועודנה אחד ממגדירי הזהות המובהקים שלנו. מנחם בגין סבר כבר לפני שנים רבות כי "יותר מששמרו ישראל על ירושלים, שמרה היא על העם היהודי". עכשיו הגיע הזמן להסביר לילדי ישראל כיצד בדיוק ירושלים שמרה עלינו; מדוע אנו חייבים לה כה רבות.
אם לא נעשה זאת, אם לא נחזק את המחויבות לירושלים, אם לא נטמיע מחדש דרך הרגליים, הלב והראש את אהבת ירושלים, לא נבין באמת מדוע היא התגלמות הצדק היהודי במאבק על הארץ. זאת כמובן עבודה לטווח ארוך, ממש כפי שירושלים היא סיפור למרחקים ארוכים ולמיטיבי לכת. חבל שלא עשו זאת קודם. טוב שעושים זאת עתה.
על תוכנית בנט מסתערים חיים רמון, בוז'י הרצוג ועוד תומכים טועים בחלוקתה של ירושלים. מנקודת מבטם, בנט "אשם" בכך שהוא מנסה, רחמנא לצלן, להטמיע את עובדת איחוד העיר גם ברמה התודעתית. בנט צריך למהר ו"להודות באשמה". אם תצליח דרכו - זה יהיה נפלא.
בדרך מנצלים רמון וחבורתו את תוכנית הלימודים החדשה כדי לנסות למכור לציבור תנועה חדשה־ישנה בעלת שם מתעתע, "התנועה להצלת ירושלים היהודית", שם מכובס לחלוקה. האמת היא שהקבוצה הזאת עלולה לקבור את ירושלים היהודית ולא להציל אותה; לקלקל עוד, במקום לתקן את הטעון תיקון. ספרי האחרון, "ירושלים - אשליית החלוקה", מלמד על כך בפירוט רב: חלוקה עלולה להביא על ירושלים אסון דמוגרפי, להקטין את הרוב היהודי במקום להגדיל אותו ולקלוע את ירושלים למצוקה ביטחונית קשה אף יותר מאשר היום. חלוקה עלולה להצר את חופש הגישה של היהודים והנוצרים למקומות המקודשים להם, ואף לרסק את מרקמי השיתוף והנורמליות בין היהודים לערבים בעיר הזאת, שלמרות הטרור, מוסיפים להתקיים כל העת. התרחקו, אפוא, מנביאי שקר החלוקה ועשו למען אחדות ירושלים תודעתית וגם מעשית.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו