החגים בפתח ואיתם ההילולה הלא־רשמית של הישראלים: רשימות קניות ארוכות כאורך הגלות, מדידת המזוודות והפיכת הארונות, מעקב בלתי פוסק אחר לוח הטיסות המתמלא. כל אלה כבר נהיו מסורת שבשיגרה לחודשי ספטמבר־אוקטובר.
ככל שעברו השנים, הפכנו יותר ויותר חומריים וחומרניים והתשורות המלוות את שולחן החג הפכו למרכזיות ביותר במנהגי החגים. עד לא מכבר עוד הסתפקנו במתנות צנועות. איגרת מקושטת לראש השנה ובה הקדשה אישית מילאה את ליבנו אושר. בפסח שמחנו לקבל חופן אגוזים ובגד חדש. ובפורים? משלוח מנות גדוש בכל טוב סיפק משפחות שלמות.
תרבות "המתנות" עברה שינוי קיצוני בשנים האחרונות. סף הגירויים עלה ועימו גם ההוצאות הכרוכות במימושם. נסו לספק בראש השנה את קרובי המשפחה או את הילדים באיגרת חגיגית או במארז של פירות וסוכריות. סביר להניח שפרצופם יחמיץ לנוכח המתנה היבשושית וחסרת המעוף.
מתקפת הפרסום והשיווק הפכה מצידה להיות אגרסיבית יותר. תאגידי צריכה, חנויות בוטיק ורשתות שיווק מתנפלות על הקונים הפשוטים ביתר שאת, תרות אחר השלל שיביאו הקונים הפשוטים.
לכך נוספו גם ההתפתחות הטכנולוגית והרשתות החברתיות: עם הנגשת חנויות מרחבי העולם למסכי הטלפונים החכמים אפשר להזמין בזול ובקלות את מה שבעבר דרש מאמץ רב והכביד על הכיס. עבור הישראלים נוצר בכך רובד תרבותי חדש: למתנות המגיעות מעבר לים ניחוח יוקרתי המבשר על השתייכותנו ל"תרבות על". הצרכן הישראלי רודף המתנות ורדוף ההשוואות עסוק בימים אלה בחיפוש אחר מחוזות זולים יותר לביצוע רכישות החג. לכולם ברור: "אנחנו לא פראיירים. מדוע שנשלם יותר על זוג נעלי ספורט ממותגות כשאפשר באבחת עכבר מחשב לחסוך מאות שקלים?"
את האשליה הזו ראוי לנפץ. שאגת העכבר הופכת לרוב לציוץ חלוש עם הגעתם של המוצרים הנכספים מעבר לים. הנעל שזרחה על גבי מסך המחשב קצת לוחצת במציאות, התכשיט המוזהב מתגלה עם הגעתו ארצה כמושחר.
למדינת ישראל יש משק עשיר ומלא כל טוב באיכותו ובמחירו. כל שנדרש מאיתנו הוא לצאת מהמחשב ולעזוב את הטלפון הנייד ולכתת רגלינו בין בעלי העסקים הרבים אשר מרכולתם אינה נופלת מזו של עליבאבות ואמזונות למיניהם. קנייה ישראלית היא גם קנייה של מוצרים שמתאימים לקהל בישראל. כך, למשל, משקפי שמש מאותו מודל יהיו כהים יותר בישראל, שכן הם מותאמים עבורנו, בניגוד למשקפי שמש מאותו הסוג שנמכרים באנגליה האפרורית.
בישראל קיימים מוצרים נפלאים ואיכותיים במחירים מעולים. גם אם, רחמנא ליצלן, נשלם כמה שקלים יותר, זה שווה את הסולידריות ואת החיבוק למוצרים תוצרת כחול־לבן. החיזוק שתעניקו לעובד הישראלי שעמל, יצר וטרח שווה יותר מכל חיסכון או הנחה שתקבלו. אתם, במו כספכם, תדאגו שגם לעובד הישראלי, כמוני וכמוכם, יהיה חג שמח יותר.
אז עשו לעצמכם טובה ולמדינה טוב, ואם כבר יצאתם למירוץ הקניות - עשו זאת כאן בישראל.
הכותב הוא הבעלים ומנכ"ל רשת אופטיקה הלפריןטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו