סקר חדש, שעיקריו פורסמו אתמול ב"ישראל היום", מראה כי ממוצע הציונים במבחן ידע כללי של מורים בישראל עמד על 33. בשנות ה־60, עת הייתי בבית הספר היסודי, ציון כזה לא נכנס כלל לקטגוריית הציונים אשר נכתבו בכתב מעוגל ונאה. "בלתי מספיק" הוא ציון 4 ואין נמוך ממנו.
למה אני מטריח את הקוראים בעניין שולי לכאורה? זה מפאת הבושה. "בלתי מספיק" הוא ציון שאסור שייראה בתעודה. אבל אז היינו תלמידים. האם מישהו העז לשאול את המורים בשנים ההן מהו "הקו הירוק" או מי היה הנשיא הראשון?
הנוריות האדומות היו צריכות להידלק די מזמן. קיים היזון חוזר בין התלמידים לבין מערכת החינוך בכלל ולמורים בפרט. מערכת החינוך מבשרת בכל רבעון או מחצית כי עידן השינון חלף מן העולם. אומרים לנו שהתלמיד לא צריך "להקיא" ידע אלא ללמוד לשאול שאלות, לחשוב מחוץ לקופסה, ליצור ולבנות. במילים אחרות – במסגרת הרפורמות במערכת החינוך מבקשים: אל תשננו, הכל קיים באתרי האינטרנט. וזה היה המתכון לידע כללי נמוך. זה המתכון שאם הוא משודר לתלמידים, המורים יקלטו אותו מייד.
איתרע מזלו של שי פירון, שר החינוך לשעבר, שממצאי הסקר מתפרסמים ביום שבו הודיע על התפטרותו. הקשר הוא לא ישיר, אלא המשך אותו תהליך של זלזול בלימוד ובשינון. מי שרוצה מורים טובים היודעים מתי נרצח ראש ממשלתם וגם מיטיבים לפתור משוואה ריבועית, שיזכיר להם נשכחות: "ושננתם לבניך ודברת בם".
לצד זאת חשוב לזכור כי טענות כלפי ידע של מורים היו בעבר ותהיינה גם בעתיד. יתרה מכך, מי בעצם קובע מהן שאלות הידע הללו אשר תשובותיהן כה ברורות? שהרי מבין 500 המורים הנשאלים היה חלק מהחומר לטובת מורים לאנגלית, למתמטיקה, למדעים - שמא מוכרחים הם לדעת מה היה בכ"ט בנובמבר? האם מחברי השאלון ידעו להשיב מדוע מתקיים לו שעטנז של תאריכים, עברי ולועזי יחדיו?
ארחיק לכת עוד צעד. סקרן הייתי וידעתי עוד בגיל מוקדם מי היה שיאן העולם בקפיצה לרוחק (בוב בימון), מהי המהירות הגבוהה ביותר של כלי טיס, כל מדינה בגלובוס על עריה ומדינותיה. מאז הספקתי לשכוח ערי בירה אחדות, וזאת מפני שאם אינך מורגל בדבר ולא עוסק בו ולא משנן אותו, סופו שישתכח.
הרי ידע מצטבר עם השנים, שמא לא הגזמנו בביקורת על התלמידים ועל המורים מבחינת מה יש לדעת? מורה לפיזיקה ממוצע מעשיר את ידיעותיו בעולם המדע, בטכנולוגיות חדשות, בתגליות מדעיות, ומעת לעת יציץ בעיתון. שמא העיסוק בכ"ט בנובמבר כבר לא רלוונטי בעבורו? ואולי גם יום האזכרה של יצחק רבין ז"ל חולף מעל ראשו השקוע בענייני הפיזיקה ובעיקר בבעיות המשמעת בכיתה?
אנחנו מחפשים "האחדה" של ידע, ואני משוכנע בדבר כוונותיהם של מחברי השאלות "הכלליות", ברם, מהו הידע החשוב באמת? מדוע כה חשוב לדעת מי היה הנשיא הראשון ולא מהם חוקי ניוטון? מי מחליט מהם "סדרי עדיפויות"? הוויכוח הזה לא יגווע לעולם. וכמו תמיד, תלוי מי מושך בחוטים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו