ללמוד יחד, להגשים את החזון | ישראל היום

ללמוד יחד, להגשים את החזון

פתיחת שנת הלימודים תמיד מרגשת. והשנה אנו נרגשים במיוחד, עם ההורים שהחליטו כי ילדיהם ילמדו בחינוך המשותף לדתיים, לחילונים ולמסורתיים. 

במערכת החינוך מוקדשת תשומת לב למסרים ולנאומים על חשיבות האחדות וערכי הדמוקרטיה. אך המסר הבלתי מילולי המועבר לילדים משדר בידול, חוויית "אנחנו והם", גאוות יחידה לעומת שלילת אורחות החיים של הזרמים האחרים ועוד. עצם עיצובה של המסגרת החינוכית במערכות נפרדות, מערכת חינוך ממלכתית ומערכת חינוך ממלכתית דתית, מבהיר לתלמידים כי אין לנו בסיס רחב דיו ללמוד ולחיות יחד. סטריאוטיפים וגזענות נובעים מחוסר היכרות, מהפרדה. 

ילדים המתחנכים בבועה חינוכית, ללא מפגש עם ילדים ממוצאים שונים או בעלי תפיסות עולם שונות, מפתחים פחד ורתיעה כלפי האחר והשונה והופכים לבוגרים צרי אופקים. 

תוכניות הלימוד בנושא הזהות היהודית וערכי הדמוקרטיה שהוכנסו למערכת החינוך מוכיחות כי הלימוד הפרונטלי, המנותק מן המציאות, אינו אפקטיבי. עובדה. תחושת השבטיות בחברה הישראלית הולכת ומתחזקת, השיח נעשה אלים ומכוער, ואף הנשיא, הדמות הממלכתית ביותר, "זכה" לאיומים על חייו ולביטול הזמנה לביקור בבית ספר בשל הבעת דעה. 

כדי לגדל דור בעל חזון משותף עם יכולת לראות את ערכו של האחר, דרוש שינוי מבני ולא עוד תוכנית לימודים. על הציונות הדתית המתונה והציבור המסורתי והחילוני המעוניין בחיזוק הזהות היהודית־ישראלית לשתף פעולה כדי לשנות יחד את המסר המועבר לילדינו. הדבר אפשרי רק בשינוי מבנה המסגרות  החינוכיות ויצירת חיבורים יומיומיים באותו מגרש כדורגל, באותה חצר ובאותה כיתת אם. 

רעיון זה, שנשמע מהפכני למרבית ההורים, דתיים וחילונים כאחד, מתקיים בהצלחה רבה בכמה מקומות בארץ. 

השנה צו פיוס מלווה את בתי הספר והגנים החדשים המשותפים בגדרה, ברחובות ובגבעת שמואל. בית ספר משותף פועל על פי מודל מיוחד: חיזוק הזהות היהודית־ישראלית לצד קידום ערכים אוניברסליים של פלורליזם, דמוקרטיה וסובלנות. 

על פי המודל שפיתחה רותי להבי בבית הספר קשת בירושלים, בכל שכבת גיל לומדים תלמידים חילונים ודתיים. חלוקה זהה נשמרת אף בצוות המורים. שילוב זה של תלמידים ומורים בעלי רקע אידיאולוגי רב גוונים יוצר מניפה ערכית צבעונית ומקדם את ההבנה כי יש ערך ולגיטימיות לאחר. 

שינוי זה במערכת, שזוכה לתמיכת משרד החינוך, מתחולל מבלי להכריז על רפורמה אלא על ידי יוזמות מקומיות של הורים, מנהלים, מפקחים, ראשי ערים ומנהלי מחלקות חינוך, המעוניינים להצטרף ולתרום לרעיון מעורר השראה, ואף להגשים אותו במציאות, בדמותם של לוח וגיר.  

הכותב הוא מנהל תחום "חינוך משותף" בצו פיוס

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר