קריאות "לשרוף את ת"א" ומניעת כניסה של פרופ' יהודי: גל פרו-פלשתיני ואנטישמי בקמפוסים בארה"ב

כוחות שיטור מקומיים לפרופסור הישראלי שי דוידאי שכניסתו נאסרה לאוניברסיטת קולומביה: ״איננו יכולים להבטיח את ביטחונך״ • מזה מספר ימים, מאות סטודנטים הקימו מאהלי ענק בשטחי הקמפוסים, שם מתבצרים וקוראים בעד חמאס ונגד ישראל

פרופסור שי דוידאי נהדף בידי השוטרים מחוץ לאוניברסיטת קולומביה. צילום: AP

בצל מחאות הענק הפרו-פלשתיניות באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק, נאסרה היום (שלישי) כניסתו של הפרופסור הישראלי שי דוידאי למתחם האוניברסיטה. ״איננו יכולים להבטיח את ביטחונך״, הסבירו בפניו כוחות שיטור מקומיים את ההחלטה. אתמול נעצרו באוניברסיטת ייל שבקונטיקט כ-50 סטודנטים, ובאוניברסיטת ניו יורק עוד עשרות.

מזה מספר ימים, מאות סטודנטים הקימו מאהלי ענק בשטח הקמפוסים, שם מתבצרים וקוראים בעד חמאס ונגד ישראל. דוידאי הוא ממבקריו הבולטים של המוסד היוקרתי בנוגע להתנהלותו במאבק באנטישמיות, הוא נבלם על ידי כוחות השיטור המקומיים בטענה כי אינם יכולים לערוב לביטחונו, כל לפי דיווח של הניו יורק פוסט. "הם מוכנים להשתמש במוחות של יהודים, אבל לא לתת ליהודים להיכנס״, אמר דוידאי בכניסה למוסד בו הוא מלמד בבית הספר.

מאות מפגינים באוניברסיטת ייל, צילום: AP

דוידאי ביקר בחריפות את התנהלות ההנהלה, שעומדת חסרת אונים מול המחאות שיצאו משליטה. ״אנחנו יודעים לביטחונם של מי הם דואגים: לאלו שתומכים בחמאס, לא לביטחונם של היהודים״, ביקר דוידאי את ההנהלת המוסד וקרא לסטודנטים לאסוף עדויות להתנכלויות כלפיהם. ״האוניברסיטה מנעה את כניסתי לקמפוס בטענה שהם לא יכולים להבטיח את בטחוני כפרופסור יהודי – כמו ב-1938״.

סטודנטים ואנשי סגל מסרבים להתפנות ממתחמי האוהלים בקמפוסים, צילום: Getty Images via AFP

שורת המחאות האלימות והאירועים הפרו-פלשתיניים באוניברסיטת קולומביה הובילה את הנהלת המוסד להעביר את רוב השיעורים למתכונת וירטואלית עד סוף סמסטר האביב. "בטיחות היא בראש סדר העדיפויות שלנוף כאשר אנו שואפים לתמוך בלמידה של התלמידים שלנו ובכל הפעולות האקדמיות הנדרשות", הודיעה האוניברסיטה בלילה שבין שני לשלישי.

מאשימים את האוניברסיטאות ב"תמיכה בטבח העם הפלשתיני", צילום: Getty Images via AFP

להחלטה הדרמטית קדמו שורת עימותים בין סטודנטים פרו-פלשתינים והפגנות ענק נגד ישראל בצל השימוע שנערך לנשיאת קולומביה בבית הנבחרים בעקבות גילויי האנטישמיות באוניברסיטה. ״לשרוף את תל אביב עד היסוד״, ״גדודי אל קאסם אנחנו גאים בכם״, היו חלק מהקריאות שנשמעו ברחבי הקמפוס.

הכאוס באוניברסיטה הגביר את הקריאות להתפטרותה של נשיא המוסד, מינוש שפיק, שהופיעה בפני וועדת החינוך והעבודה של בית הנבחרים בשבוע שעבר. ״בימים האחרונים היו יותר מדי עדויות להתנהגות מפחידה ומטרידה בקמפוס שלנו. שפה אנטישמיות, כמו כל שפה אחרת הקוראת לפגוע באנשים, היא בלתי מתקבלת״, אמרה הנשיאה והוסיפה כי בימים הקרובים יערכו דיונים בניסיון למצוא פתרון למצב בקמפוס.

חברת בית הנבחרים הרפובליקניתאליס סטפניק, אמרה כי שפיק ״בבירור איבדה את השליטה שלה בקמפוס״ ודרשה ממנה להתפטר. אנדרו בייטס, אחד מדוברי הבית הלבן, אמר כי "בזמן שלכל אמריקני יש את הזכות להפגין בצורה לא-אלימה, קריאה לאלימות נגד סטודנטים יהודים ונגד הקהילה היהודית הן אנטישמיות בוטה, מסוכנת ובלתי מתקבלת על הדעת". הנשיא ביידן בחר להתייחס את הדברים באופן אחר, ואמר כי הוא ״מגנה את הקריאות האנטישמיות וגם את מי שלא מבין מה עובר על הפלשתינים״.

מושלת ניו יורק, קת'י הוקול טענה כי מדובר באנטישמיות לכל דבר, צילום: (ארכיון) AFP

מושלת ניו יורק, קת'י הוקול, אמרה כי האיומים נגד סטודנטים יהודיים הם אנטישמיות לכל דבר. ראש העיר ניו יורק, אריק אדמס, הוסיף כי הוא ״נחרד״ מהאנטישמיות בקולומביה, והנחה את משטרת ניו יורק לחקור כל חשד להפרת חוק בנושא האירועים באוניברסיטה.

בתוך כך, בהשראת האירועים בקולומביה, ברחבי המדינה ממשיכה להתפשט גל המחאה הפרו-פלשתיני. בלילה שבין שני לשלישי נעצרו עשרות סטודנטים ואנשי סגל אחרי שהשתלטו על מתחם מרכזי באוניברסיטת ניו יורק וסירבו להתפנות כמחאה על כביכול תמיכה של המוסד בישראל. אירועים דומים נרשמו גם באוניברסיטת ייל שבקונטיקט, בה נעצרו עשרות סטודנטים לאחר שהקימו אוהלים ברחבה המרכזית של הקמפוס בדרישה שהאוניברסיטה תפסיק "לממן את טבח העם בעזה" דרך השקעותיה בישראל. בהרווארד אף השעו רישום של ארגון סטודנטים פרו פלשתינים לאור מעורבותו בארגון הפגנות בקמפוס ובמוסדות אחרים.

מתחם האוהלים בקמפוס אוניברסיטת ניו יורק,

כזכור, יום לפני ליל הסדר פנה הרב האורתודוכסי של האוניברסיטה לסטודנטים וקרא להם להימנע מהגעה לקמפוס "עד שהוא ייחשב שוב למקום בטוח". בהודעה ששלח בווטסאפ לכ-300 סטודנטים יהודיים ופורסמה ב-cnn, כתב הרב אלי ביוקלר כי "האירועים הנוראים של הימים האחרונים הבהירו כי גורמי האבטחה של אוניברסיטת קולומביה ומשטרת ניו יורק אינם יכולים להבטיח את שלומם של סטודנטים יהודים מול אנטישמיות ואנרכיה קיצונית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר