דיווח: רוסיה מסייעת לאיראן לשפר את מערך ההגנה האווירית - לקראת תקיפות ישראליות

ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי בשנה שעברה ביקרה משלחת איראנית במפעל לייצור משגרים ורכיבים אחרים של הגנה אווירית, לרבות מערכת S-400, המסוגלים לפי ההערכות לזהות מטוסי חמקן הנמצאים בשירות חיל האוויר • עוד נטען כי מדובר בהמשך ישיר של שיתוף הפעולה בין המדינות במסגרת המלחמה באוקראינה

טילי S-400 רוסיים באזור לטקיה, סוריה. צילום: איי.אף.פי

רוסיה מסייעת לאיראן לחזק את הגנתה האווירית מול תקיפה ישראלית אפשרית, כך דיווח היום (שלישי) ה"וושינגטון פוסט".

העיתון האמריקני חושף כי בשנה שעברה ביקרה משלחת איראנית במפעל לייצור משגרים ורכיבים אחרים של הגנה אווירית, לרבות מערכת S-400, המסוגלים לפי ההערכות לזהות מטוסי חמקן בשירות חיל האוויר הישראלי. לפי הדיווח, המשלחת הייתה מורכבת מ-17 איש, והאורחים בטהרן זכו לביקור VIP, שכלל סעודות יוקרה ואירועים תרבותיים.

תיעוד איראני: שיגור מל"טים במהלך התקיפה נגד ישראל // קרדיט: X

מסמך רוסי, שנחשף בידי פצחנים ודלף לרשת, תיאר את הביקור האיראנים כהזדמנות להפגין את הפוטנציאל המדעי והטכנולוגי שרוסיה יכולה להציע לאיראן. לא ברור אם הביקור הוביל לרכישת מערכות הגנה, אולם ההערכה בקהילת המודיעין האמריקנית שהוא מעיד על העמקת הקשר האסטרטגי בין טהרן למוסקבה, שהחל להתגבש תוך כדי הפלישה הרוסית לאוקראינה. איראן הסכימה לספק לרוסיה את כטב"מי "שאהד", שתחילה הוטסו תחת השם הרוסי "גראן", ואחר כך סייעה טהרן בהקמת מפעל ופס ייצור לכטב"מים באזור התעשייה "אלבוגה" שליד העיר קאזאן.

באפריל אשתקד ביקרה משלחת רוסית באיראן והתרשמה מהכטב"מים שעליהם הותקן מנוע טורבו ומסוגלים להגיע למהירות של כ-500 קמ"ש. בינואר האחרון כטב"מ כזה, מדגם שאהד-238, כבר יורט באוקראינה. במקומות שונים נטען כי מל"טים מדגם זה נורו על ידי איראן לעבר שטחה של ישראל במהלך המתקפה האיראנית בתחילת השבוע. 

מטוסי סוחוי 35, צילום: רויטרס

במקביל, משטר האייתוללות סיכם עם רוסיה על אספקת מטוסי קרב מדגם Su-35, אם כי אין ראיות לכך שאלה כבר סופקו. לא מן הנמנע שרוסיה עיכבה את האספקה בגלל צורכיה הצבאיים. טהרן גם זקוקה לפתח תשתית טכנולוגית כדי לשרת את המטוסים המתקדמים: רוב חיל האוויר האיראני מורכב ממטוסים אמריקניים או סובייטיים שיו בשירותה עד למהפכה האסלאמית ב-1979.

"לא מדובר עוד ביחסים של פטרון וקליינט, שבהם לרוסיה יש יד עליונה", אמרה ל"פוסט" חנה נוטה ממרכז ג'יימס מרטין למחקרי ביטחון בקליפורניה. "היחסים בין שתיהן נמצאים מעבר לרמה של רכישת דברים. יש העברת מידע, יש רווחים בלתי מוחשיים". רוסיה אכן התחייבה לספק סיוע טכני ללווייני ריגול איראניים וכן סיוע בבניית טילים שימקמו עוד לוויינים לחלל.

תזכורת: רוסיה סירבה לגנות את המתקפה האיראנית על ישראל בין שבת לראשון. על פי משרד החוץ הרוסי, "המתקפה בוצעה במסגרת הזכות להגנה עצמית בהתאם לסעיף 51 לאמנת האו"ם, בתגובה לתקיפת מתקנים איראניים באזור, לרבות הקונסוליה בדמשק, שאותה גינינו בתוקף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר