האיחוד האירופי: שוקלים להרחיב את הסנקציות על איראן

בכינוס מיוחד של שרי החוץ בארגון בחנו אפשרות להטיל הגבלות על תוכנית הטילים של טהרן • ג'וזפ בורל הביע דאגה מהסלמה באזור וקשר את המצב למלחמה ברצועה: "לא תהיה יציבות אזורית ושלום באזור אם המלחמה בעזה תמשיך" • שר החוץ כ"ץ: "אימוץ עקרונות אלה מהווה הישג חסר תקדים לישראל"

בורל במועצת הביטחון: הרעב משמש נשק בעזה // רויטרס

האיחוד האירופי שוקל להרחיב את הסנקציות על איראן בעקבות ההתקפה של איראן על ישראל. הרחבת הסנקציות ידונו במפגש המועצה ביום שני הבא, במסגרת כינוס מן המניין של המועצה האירופית, שבו ישתתפו גם שרי הביטחון של מדינות האיחוד האירופי, יחד עם שרי החוץ של מדינות האיחוד.

מנהיג איראן חמינאי, צילום: רויטרס

הסנקציות שנמצאות על השולחן קשורות לתוכנית הטילים של איראן וכן לתמיכה שאיראן מספקת לארגוני הטרור בלבנון, בתימן, בעיראק ובעזה. אם יוחלט על הרחבת הסנקציות והפעלתן גם על תכנית הטילים האיראנית, מדובר בסנקציות נוספות שיצטרפו לאלו שכבר הופעלו על תוכנית המל"טים האיראניים, זאת אחרי שהוכח כי איראן מסייעת לרוסיה לתקוף את אוקראינה.

מטה האיחוד האירופי, צילום: רויטרס

דברים אלו נמסרו היום (שלישי) במסגרת מפגש שרי החוץ של האיחוד האירופי, שהשתתפו אחר הצהריים ב"דיון מיוחד", זאת בעקבות ההסלמה המשמעותית במזרח התיכון.

כזכור, לפני ישיבה זו פירסם האיחוד האירופי הודעת גינוי לישראל בעקבות "אלימות המתיישבים ביו"ש".

"בואו לא נשכח את עזה"

"ראשית, אנחנו מגנים את ההתקפה האיראנית. שנית, אני רוצה להדגיש את המחויבות שלנו באיחוד האירופי לביטחון ישראל. נקודה שלישית היא שאנחנו נשארים מאוחדים ואובייקטיבים וקוראים לכל הצדדים לריסון ההסלמה", אמר ג'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי.

ג'וזף בורל. "אנחנו נשארים מאוחדים ואובייקטיבים", צילום: איי.פי

"המצב דומה למשחק על שולחן שח. צד אחד מתקיף, ואז הצד השני מתקיף, ובכל שלב יש עליית מדרגה - ובסוף אנחנו עשויים להגיע למלחמה מלאה וזה לא משהו שאנחנו צריכים. האזור לא צריך מלחמה, העולם לא צריך מלחמה וגם האנשים בעזה לא. אם יש הסלמה בכל האזור, הסבל של האנשים בעזה יגדל. נעשה הכול כדי למנוע את המהלך הבא, כי אנחנו רגע לפני הסלמה שתוביל למלחמה אזורית".

ההרס ברפיח אחרי הפצצות צה"ל (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

בורל ציין כי האיחוד שיתף במידע המודיעיני שהיה ברשות מדינות האיחוד לפני התקיפה.

כאמור, בורל הביע חשש שמלחמה תשפיע גם על מדינות נוספות, כמו לבנון, והתייחס בהרחבה למצב בעזה ולהתנגדותו לפעילות ברפיח: "בואו לא נשכח את עזה. כן, צריך לתת תשומת לב רבה למה שקורה בין איראן לישראל, אבל לא תהיה יציבות אזורית ושלום באזור אם המלחמה בעזה תמשיך, ואם הקונפליקט הישראלי-פלשתיני לא ייפתר. לכן, אנחנו צריכים להתמקד בקידום הפסקת אש מיידית כדי לסיים את המשבר ההומניטרי הקטסטרופלי בעזה ובשחרור החטופים. אין אפשרות להעביר 1.7 מיליון איש לצפון עזה כי אין שם תנאי מחיה, זה כמו לחיות על הירח".

בתגובה, פירסם שר החוץ ישראל כ"ץ ציוץ ב-X (לשעבר טוויטר), שבו כתב: "בדיון ההכנה שהתקיים היום באיחוד האירופי לקראת מפגש שרי החוץ של האיחוד, מסתמנת מגמה חיובית של אימוץ סנקציות נגד איראן בעניין פרויקט הטילים, ולראשונה גם הרחבת הסנקציות כלפי ארגוני הפרוקסי של איראן באזור. כמו כן, ייקבע מנגנון לקידום ההכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור".

כ"ץ הוסיף: "אימוץ עקרונות אלה מהווה הישג חסר תקדים לישראל באיחוד האירופי, בהמשך
לקמפיין המדיני נגד איראן, אותו אני מוביל בימים אלה יחד עם אנשי משרד החוץ מול האיחוד האירופי ומדינות נוספות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר