"הצעה מביכה ומופרכת": סערה סביב המהלך שמקדמת הקואליציה בסוגיית הגיוס

ב"ישראל היום" פורסם לראשונה כי מתגבש סעיף בחוק הגיוס שמבקש להעלות את גיל הפטור של בחורי הישיבות עד ל-35 או אפילו ל-40 • נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה תקף בחריפות: "ההצעה תשים חיץ בין העולם החרדי לשוק התעסוקה" • לפיד: "במקום כל החלטורות צריך פשוט חוק גיוס" • גם ח"כ אוהד טל מהציונות הדתית זעם: "נזק אדיר לכלכלה, לחברה ולכולנו"

המכון הישראלי לדמוקרטיה. צילום: יונתן זינדל

"תורתו אמונתו"? נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוחנן פלסנר וראש תכנית חרדים במכון, ד"ר גלעד מלאך, הגיבו הערב (שני) על ההצעה בדבר דחיית פטור לחרדים לגילאי 35-40, שפורסמה לראשונה ב"ישראל היום" ואמרו כי "מדובר בהצעה מבישה ומופרכת, אשר לא תביא לגיוס חרדים, תכלא אותם בעולם הישיבה ותשים חיץ בין העולם החרדי לשוק התעסוקה".

מחאת חרדים על גיוס לצה"ל בירושלים, היום // דוברות המשטרה

עוד הוסיפו השניים: "גם נפסיד בקרב על גיוס חרדים וכמובן נצטרך להמשיך לממן זאת, כי אי אפשר גם לאסור עליהם לעבוד וגם לא לתת קצבה".

נוסה בעבר - ונכשל כישלון חרוץ

"חשוב להבהיר," אמרו המומחים. "המודל הזה נוסה בעבר ונכשל כישלון חרוץ. גיל הפטור היה גבוה, ואף חרדי לא התגייס בעקבות זאת. למעשה, 'חברת הלומדים' החרדית הינה תוצאה ישירה של גיל פטור מאוחר משירות שגרם לחרדים להישאר שנים רבות בישיבה ובכולל. ההשלכה על המשק הישראלי ועל העוני בחברה החרדית הייתה קשה. ההנחה שגיל פטור גבוה יביא לגיוס הופרכה בעבר וגרמה לנזק רב ואין צורך לחזור על טעויות העבר בעניין זה".

חרדים קיצונים חוסמים רחוב בירושלים במחאה נגד גיוס לצה"ל, צילום: אורן בן חקון

"אנו גם רואים שרוב החרדים המתגייסים לשירות אינם עושים זאת בגיל מבוגר, כך שכפיית לימוד ארוך שנים בישיבה על הרבים תביא לשירות של מעטים בלבד אך תכפה על עשרות אלפים המשך לימודים ב'כולל'," אמרו לסיכום.

"הותרת גיל הפטור על גיל שמעבר לקיים עכשיו בחוק (21-22) תביא לכך שאי השוויון בנטל הגיוס ימשיך לגרום גם לאי שוויון בנטל התעסוקה. בלון הניסוי הזה צריך לרדת ומהר כלעומת שבא".

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, הגיב על הפרסום בעמוד ה-X שלו וכתב כי "מדובר בעוד ניסיון הונאה שיגרום לזה שהצעירים החרדים גם לא יתגייסו וגם לא יעבדו. במקום כל החלטורות והתרגילים צריך פשוט חוק גיוס. יחד ננצח רק אם יחד נתגייס".

גם חבר הכנסת אוהד טל, מפלגת הציונות הדתית, הגיב על וכתב: "אני לא מבין, המטרה היא להגביר את השתלבות החרדים או להעניש אותם ובעצם גם את כולנו? אין שום הגיון בהעלאת גיל הפטור והשארת הציבור מחוץ למעגל העבודה. זה נזק אדיר לכלכלה, לחברה ולכולנו".

ממפלגת ישראל ביתנו נמסר בתגובה לפרסום כי "הממשלה הזאת טרם הפנימה - אין שום פתרון אחר מלבד שירות מלא לכולם בלי פטורים ובלי קומבינות. כל צעיר בגיל 18, יהודי, מוסלמי, נוצרי, דרוזי וצ׳רקסי - יעשה שירות צבאי או אזרחי חובה".

כאמור, מוקדם יותר פורסם ב"ישראל היום" כי בימים אלה מגבשים בקואליציה את חוק הגיוס. ל"ישראל היום" נודע על סעיף מהפכני ודרמטי במיוחד שנמצא בדיונים לקראת הכנסתו לחוק - מערכת הביטחון ממליצה להעלות את גיל הפטור לגיל 35 או אפילו לגיל 40. המטרה, כך מקווים, היא לגרום לכך שבחורים צעירים יחשבו פעמיים אם להתחייב לשנים ארוכות לא לצאת לעבודה ורק ללמוד בישיבה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר