שר בממשלה ידון בקידום אשת ראש הסגל של נתניהו

שר המשפטים לוין פסל את עצמו מעיסוק בקידום אשתו של ראש הסגל של נתניהו צחי ברוורמן • מי שידון בקידומה לשופטת בכירה הוא השר עמיחי אליהו מעוצמה יהודית • משמעות הקידום: תוספת שכר של אלפי שקלים

נתניהו וברוורמן. צילום: יונתן זינדל\פלאש 90

שר המשפטים יריב לוין העלה לממשלה הצעת החלטה שצפויה להגיע בקרוב לאישור הכנסת, ולפיה הוא מעביר את סמכויותיו למינוי סגני נשיאים ונשיאים של בתי המשפט השלום והמחוזי, במקרה של ניגוד עניינים, לסמכותו של השר למורשת, עמיחי אליהו ממפלגת עוצמה יהודית.

ל"ישראל היום" נודע כי המהלך נעשה בעקבות התעוררות ניגוד עניינים של לוין בעניין קידומה של שופטת בית משפט השלום נאווה ברוורמן, אשתו של צחי ברוורמן - ראש הסגל של ראש הממשלה נתניהו.

תהיה שופטת? נאווה ברוורמן, צילום: הנהלת בתי המשפט

על פי הפרטים שהגיעו לידינו, השופטת ברוורמן הגישה מועמדות להתמנות לשופטת בכירה, ונושא מינויה הגיע לאחרונה לשולחנה של הנשיאה חיות. מכיוון שמדובר במינוי שטעון אישור שר משפטים והסכמה של נשיאת העליון, לוין הגיש את ההחלטה, שצפויה להגיע בקרוב גם לאישור הכנסת, כדי לפסול את עצמו מלדון בקידום של השופטת ברוורמן,  בשל העובדו שהוא ביחסים קרובים עמו, ומי שידון במתן האישור לקידומה יחד עם הנשיאה הוא השר עמיחי אליהו.

"שופט בכיר" הוא קידום המתבטא בעיקר בשכר אשר שווה לסגן נשיא או נשיא בית משפט, ומעמדו עוגן בעבר בחוק בדחיפת הנהלת בתי המשפט, זאת כדי לאפשר שדרוג שכר לשופטים מבלי לקדמם. הדבר נעשה בשל החוסר במשרות אלה, או כדי לתת מענה לשופטים אשר סיימו את כהונתם כנשיאים או סגני נשיאים ונאלצים לחזור להיות שופטים. קידום השופטת ברוורמן לשופטת בכירה ייתן לה תוספות שכר של אלפי של שקלים.

בנוסח החלטת הממשלה של לוין לא כתוב שהוא מעביר את סמכויותיו בעניין מינוי שופט בכיר אלא במינוי סגני נשיאים ונשיאים של בתי המשפט השלום והמחוזי, אך במשרד המשפטים אומרים כי סעיף החוק של סגני נשיאים ונשיאים תקף גם לגבי שופט בכיר.

מינוי של סגני נשיאים ונשיאים בשלום ובמחוזי טעון אישור של שר משפטים והסכמה של הנשיאה חיות, ולא דורש כינוס של הוועדה לבחירת שופטים. בשל כך, ההחלטה לא תקפה לגבי אפשרות שהשופטת ברוורמן תרצה להתקדם לבית המשפט המחוזי. במקרה כזה, לוין ייאלץ לפסול את עצמו בצורה אחרת.

השופטת ברוורמן כבר ניסתה בעבר ללא הצלחה להתקדם לבית המשפט המחוזי. בשנת 2017 דווח בתקשורת כי בעלה, בעת כהונתו אז כמזכיר הממשלה, פנה לחברי הוועדה בבקשה שיקדמו אותה לבית המשפט המחוזי.

"איש לא פנה אלי בנושא". עמיחי אליהו, צילום: אורן בו חקון

כמו כן, בשנת 2020 דווח כי חברי הוועדה למינוי שופטים דאז  העלו את שמה של ברוורמן כמועמדת לשופטת מחוזית חרף חוות דעת שלילית שהוגשה נגדה.

במענה לפנייתנו, השר עמיחי אליהו אמר: "אף אדם מעולם לא פנה אליי בנושא"". מלשכתו של שר המשפטים לוין לא נמסרה תגובה לפנייתנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר