"רפיח יכולה לחכות - הם לא": משפחות החטופים מפגינות בת"א; מכת"זית הופעלה נגד המוחים - 5 נעצרו

ההפגנה התחילה מול שער בגין בקריה, אך מאות מפגינים נעו מאוחר יותר לכיוון מרכז העיר • איילון דרום נחסם לתנועה למשך כשעה ומפגינים ניסו ללפרוץ מחסום משטרתי • אביו של החטוף נמרוד כהן: "נתניהו מקווה שכל החטופים יהיו מתים, ככה יקבל אותם במחיר זול" • מכת"זית הופעלה נגד מפגינים

עינב צנגאוקר, אימו של מתן החטוף בעזה, בהפגנה בבגין: "נתניהו - זה או בן גביר וסמוטריץ׳ או מתן והחטופים"

לנוכח המגעים לעסקה והאיומים של השרים בן גביר וסמוטריץ׳ לפירוק הממשלה, הפגינו הערב (שני) משפחות חטופים מול שער בגין בקריה בתל אביב, יחד עם כמה אלפים פעילים ופעילות נוספים. מאוחר יותר הם התעמתו עם שוטרים, ניסו לפרוץ מחסום שהוצב על דרך השלום וקראו: "בן גביר מחבל". מכת"זית הופעלה נגד המוחים - שלושה נעצרו.

מפגינים מנסים לפרוץ מחסום של המשטרה בקריאות ״בן גביר מחבל״

המפגינים הציתו מדורות על דרך בגין וקראו: "תחזירו אותם הביתה או שנבעיר את המדינה". כמה מפגינים ירדו לנתיבי איילון ועקב כך נסגר לתנועה איילון לכיוון דרום למשך כשעה.

במהלך ההפגנה, נהדפה ח״כ לזימי (העבודה), על ידי השוטרים מהכניסה למטה הליכוד במצודת זאב. המשטרה טענה כי מספר חברי כנסת ניסו להיכנס למבנה והשחיתו אותו בגרפיטי.

חה״כ לזימי דחתה את הדברים ותקפה: ״משטרת בן גביר לא רק פועלת באלימות משטרתית כלפי אזרחים ומשפחות חטופים, היא גם לא יודעת מהי חסינות פרלמנטרית - מונעת מחברי כנסת לבדוק מה שלום העצורים, למנוע מעצרי שווא, ומפעילה כלפי חברי כנסת שמתנגדים לשלטון אלימות ברוטלית קשה. אסור לעצום עיניים אל מול משטרה פוליטית של העבריין המורשע, השר בן גביר. צריך לשקם את המשטרה ומיד״.

ההפגנה בתל אביב: מכת"זית הופעלה נגד המוחים // דורשינוי

לטענת המשטרה קומץ מפירי סדר החלו בחסימת הכביש תוך הדלקת מדורה והשליכו זיקוק לעבר שוטר. השוטר פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.

"מפירי הסדר שלא נשמעו להוראות השוטרים וביניהם חברת כנסת, ניסו להיכנס למתחם מצודת זאב והשחיטו את המקום בגרפיטי, הפורעים נבלמו ע"י השוטרים. השוטרים עצרו חמישה מפגינים על הפרת הסדר תוך שימוש באמצעים".

מפגינים הציתו מדורה בדרך בגין // מטה משפחות

יהודה כהן, אביו של נמרוד שנחטף בידי חמאס לעזה, זעק לתוך מגאפון: "מה שחמאס התחיל - נתניהו משלים. הוא מקווה שכולם יהיו מתים ככה יקבל אותם במחיר זול". 

אילה מצגר, כלתו של יורם, בהפגנה בבגין: ״גנץ, טרופר, אייזנקוט - כל זמן שאתם יושבים בממשלה הזאת, גם אתם אחראים להפקרה // מטה חטופים

אילה מצגר, כלתו של יורם החטוף בעזה, קראה: ״גנץ, טרופר, אייזנקוט, כל זמן שאתם יושבים בממשלה הזאת, גם אתם אחראים להפקרה. אם אתם לא מגיעים לעסקה - אז קומו וצאו. די להכשיר את השרץ".

מכת"זית הופעלה נגד מפגינים בת"א; שלושה נעצרו, צילום: ללא
הפגנה למען החטופים בעזה. הערב, צילום: אי.פי.אי

בגלל ההפגנה, נסגר רחוב מנחם בגין לתנועת כלי רכב מצומת שאול המלך עד צומת עזריאלי. עימותים נרשמו עם כוחות המשטרה במקום, וחלק מהמפגינים צעקו קריאות בגנות השר לביטחון לאומי. נזכיר, בהפגנה נגד הממשלה במוצאי השבת נעצרה מפגינה לאחר שכינתה את השר לביטחון לאומי "עבריין".

המשפחות והמפגינים יוצאים בצעדה לכיוון צפון // מטה משפחות

בעקבות תנועת המפגינים לכיוון צפון, נסגר רחוב קפלן מרחוב דה וינצ'י עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים. בנוסף, נחסמו לתנועה דרך מנחם בגין מרחוב שאול המלך עד לרחוב חשמונאים לשני הכיוונים (כולל שיקועים), רמפות גשר השלום לצפון ולדרום ומפגש הרחובות יגאל אלון והשלום לכיוון מערב.

המשפחות מתבצרות על הכביש // קרדיט: מירב כהן מור

מהמשפחות נמסר: "206 ימים שיקירינו עוברים גיהנום בשבי חמאס, ומדינת ישראל חייבת לבחור - חטופים או מלחמה. כניסה לרפיח לפני חתימה על עסקה ושחרור החטופים תעלה בחייהם".

"אין מנדט לסמוטריץ׳ ובן גביר שהפקירו את אזרחיהם ב-7 באוקטובר להפקיר את החטופים, אם הם יצאו מהממשלה יהיו מספיק אצבעות חלופיות שיסכימו לעסקה. כל עסקה שמחזירה חטופים היא מבורכת, אך החובה היא להביא לעסקה כוללת שבה משחוררים כל החטופים ואם צריך - סיימו את המלחמה, תצילו חיים ואחר כך תטפלו באיומים".

מחאות נגד הממשלה הערב, ת"א, צילום: אי.אף.פי

גם חבר הכנסת גלעד קריב הגיב על התנהלות המשטרה: ״‏משטרת תל אביב אבדה כל רסן הערב. הפרה ברורה של חוק החסינות, הפעלת כוח על חברת כנסת שמבצעת את תפקידה, הפעלת מכת"זית במרכז תל אביב מול מפגינים על מדרכות, מעצרי שווא של בני משפחות חטופים, סירוב של שוטרים להזדהות. גם הערב נזכיר שחברי הכנסת מצפים מיו״ר הכנסת להגן על חסינותם של חברי הכנסת בביצוע תפקידם הציבורי, ולא למלא את פיו מים.״

שניר דהאן, בן דודו של החטוף כרמל גת, הדליק אבוקה במרכז ההפגנה // מטה משפחות

מוקדם יותר היום משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן, שחמאס פרסם שלשום סרטון ואות חיים של השניים, קיימו הצהרה בכיכר החטופים שבה חזרו על דרישתן לשחרר את 133 החטופים שעדיין בשבי בעזה.

"עמרי נחטף לנגד עיני בנותינו מהמקום שהיה אמור להיות הכי בטוח. יש עסקה על השולחן. אל תפספסו הזדמנות להחזיר אותו", אמרה לישי, אשתו של עמרי מירן. שיר סיגל, בתו של קית', זעקה: "נמאס לי, המשימה הכי דחופה היא להחזיר אותם הביתה עכשיו".

דני מירן, אביו של עמרי, אמר בהצהרה: "עלמה בת השנה היום התחילה לצעוד את צעדיה הראשונים. אנחנו מראים לה תמונה שלך ומלמדים אותה להגות את המילה 'אבא'. רוני יודעת שאתה בעזה, בכל הזדמנות מזכירה לי שאתה בעזה. היא שאלה את לישי - האם עמרי עדיין אבא שלי? זה הדבר הכי כואב לשמוע מילדה ששואלת אם האבא שלה הוא עדיין אבא שלה".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר