ליל סדר ראשון בלעדיהם: חברי קיבוץ בארי ציינו את חג הפסח עם הגדה מיוחדת וגעגוע בלתי-פוסק

כ-500 מחברי קהילת בארי התכנסו במתחם פרטי בכיכר החטופים בתל אביב • הם קראו בהגדה שנכתבה ועוצבה במיוחד עבור האירוע המרגש ולמען שחרור החטופים בעזה

סדר פסח של קהילת בארי

אחרי 199 ימים של מלחמה, געגוע, תקווה, שברון לב ודאגה בלתי-פוסקת, יתכנסו כ-500 מחברי קהילת קיבוץ בארי במתחם פרטי בכיכר החטופים כדי לציין את החג.

גם ביישובים רבים אחרים בישראל יישבו הערב תושבי עוטף עזה וצפון הארץ כדי לחגוג ככל יכולתם את חג הפסח, כשהם רחוקים מבתיהם וכשהם עדיין דואבים את כאבי המלחמה הקשה שהם עומדים בחזיתה.

לכבוד הסדר, הכינו בקהילת בארי הגדת פסח מיוחדת, שתכניה נכתוב, אוירו ועוצבו במיוחד לרגל החג העצוב הזה.

הגדת פסח של קיבוץ ארי, צילום: ללא

ההגדה עוסקת בכאב ותקווה של חברי הקיבוץ, שאיבדו 100 חברים ושעדיין ממתינים לחדשות טובות בנוגע לאלו שנחטפו בידי חמאס לרצועת עזה.

הגדת בארי, צילום: ללא

בדברי הפתיחה של הסדר, אמרה נעם יצחקי, חברת קיבוץ בארי: ״שולחנות הסדר שלנו השנה חסרים באופן שהדעת לא מצליחה לתפוס: במהלך השבת השחורה, איבדנו 100 מחברינו וחברותינו, ילדינו ובני הנוער שלנו, וחסרונם הוא בור ענק שנפער בלב הקהילה; 30 מחברינו נחטפו במהלך השבת, 19 מתוכם שבו אלינו, חלקם אף יושבים איתנו היום - אנחנו כל כך שמחים שאתם איתנו.

"אולם, לצערנו, חלק מהחברים כבר לא היו בין החיים כאשר נחטפו, חלקם נרצחו בעודם בשבי, ובכך קיבלנו המחשה מכאיבה לסיכון שבו נתון כל מי שעדיין נמצא שם.
האנשים שלנו - אוהד, אילן, איתי, אלי, דרור, טל, יוסי, כרמל, מני, סהר ועפרה – עדיין שם".

"איבדנו מספיק"

"אנחנו קוראים מכאן למקבלי ההחלטות – איבדנו מספיק", הוסיפה. "עשו כל מה שצריך - כל מה שצריך - על-מנת להשיב את החירות למי שעודנו שבוי ועל מנת להשיב את מי שאינו בין החיים לקבורה ראויה באדמת הבית. זו איננה הכרעה פוליטית או אסטרטגית, אלא הכרעה ערכית ומוסרית, ולכן ניתן לקבל אותה עכשיו.

סדר פסח של קהילת בארי, צילום: ללא

לא נוכל להחלים ולהיבנות מחדש כאשר הלב שלנו עדיין שבוי בעזה… אנחנו ננסה הערב גם לזכור את היום השחור ההוא, להניח את היסודות לסיפור שאנחנו נספר מדור לדור, וגם לשמר חלקים מהמסורת שלנו, מהחיים שלפני. השמירה על המסורת חשובה כי היא מזכירה לנו מי אנחנו ומה לא ניתן לקחת מאיתנו, גם מול הרוע הנורא שפקד אותנו; היא המקור שממנו אנחנו שואבים את הכוחות להמשיך להילחם על חירותם של חברינו, להמשיך לחיות לאורם של כל מי שאיבדנו. היא כוח התקווה שלנו...״.

ילדות קיבוץ בארי שרות "מה נשתנה" בסדר של הקהילה

במהלך הסדר שרו ילדות הקיבוץ, ובהן אמילי הנד, ששוחררה מידי חמאס בעסקת החטופים הראשונה, את ארבע הקושיות ושאלו "מה נשתנה הלילה הזה?"

"אין לך מצוה גדולה כפדיון שבויים"

חבר בארי, אייל דבורי, הקריא את טקסט פדיון שבויים (רמב"ם, הלכות מתנות עניים) בזעקה לחזרת כל החטופים בני ובנות קהילת בארי לחיק משפחותיהם, ולחזרת כל 133 החטופים.

ליל סדר של קהילת בארי

"פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותן, ואין לך מצוה גדולה כפדיון שבויים, שהשבוי הרי הוא בכלל הרעבים והצמאים והערומים, ועומד בסכנת נפשות. והמעלים עיניו מפדיונו, הרי זה עובר על "לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך", ועל "לא תעמֹד על דם רעֶך" , ועל "לא יִרדנו בפרך לעיניך", ובטל מצות "פתֹח תפתח את ידך לו", ומצות "וחי אחיך עמָך", "ואהבת לרעך כמוך", ו"הצל לקוחים למות" והרבה דברים כאלו. ואין לך מצוה רבה כפדיון שבויים".

גיל דיקמן בליל סדר של קהילת בארי

גיל דיקמן, בן דודה של כרמל גת, קרא להחזרת כל החטופים, כפי שנעשה כל שבת בכיכר החטופים. הוא זעק שהקהילה רוצה את החטופים בבית וקרא בשמם של 11 חברי הקהילה שעדיין נמצאים בידי חמאס. 500 קולות ענו לו בצעקה - ״עכשיו!״

"כתבנו את הגדת פסח 2023"

הח"כ לשעבר חיים ילין, תושב בארי, סיכם: "היום כתבנו את הגדת פסח אוקטובר 2023".

סדר מול משפחת נתניהו

במהלך ארוחת החג, בחרו כמה משפחות חטופים לשבת הערב מחוץ למלון וולדורף אסטוריה בירושלים, שם נתניהו מקיים את ליל הסדר הערב.

הם ישבו אל מול שולחן ריק, בציפייה לחזרת יקיריהם.

משפחות חטופים בירושלים בליל הסדר, צילום: ללא

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר