כמעט שליש מערביי ישראל רוצים שלטון בינלאומי בעזה; 35% מהם לא רוצים שילדיהם יגורו בישראל

סקר חדש של המכון למדיניות העם היהודי מציג את עמדות ערביי ישראל במגוון היבטים • 24% מערביי ישראל מעדיפים את שלטון הרש"פ בעזה, ואילו 19%, שרובם דרוזים ונוצרים תומכים בשלטון ישראלי • נתון מעניין אחר מגלה ש-50% מערביי ישראל חושבים שלא היה בית מקדש יהודי בהר הבית • הרוב של ערביי ישראל אינם מזדהים עם החמאס

מתפללים בהר הבית (ארכיון). צילום: אי.אפ.פי

בחלוף חצי שנה למלחמת חרבות ברזל, סקר חדש של המכון למדיניות העם היהודי בוחן את עמדות ערביי ישראל כלפי חמאס, המלחמה, עתידם בישראל והר הבית.

יום שישי האחרון של הרמדאן: פלשתינים מתפרעים בהר הבית// רשתות ערביות

על פי הסקר, שנערך בקרב בקרב 613 משיבים המהווים מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה הערבית בישראל (כולל דרוזים ונוצרים), 30% מערביי ישראל מעדיפים שלטון כוח בינלאומי של מדינות ערב בעזה ביום שאחרי המלחמה לעומת 24% שמעדיפים את הרש"פ ו-4% בלבד שרוצים בהמשך שלטון חמאס.

ערביי ישראל מול המציאות המורכבת בעזה. סקר המכון למדיניות יהודית, צילום: אינפו

רוב של ערביי ישראל אינם מזדהים עם החמאס, יחסם הרגשי למלחמה שבעקבותיה נע בין עצב, דאגה או פחד. 37% מערביי ישראל אומרים כי הם חשים רגשות עצב, 27% חשים דאגה ו – 20% מערביי ישראל חשים תחושת פחד.

שיעור ניכר של 40% מערביי ישראל (ארבעה מכל עשרה), סבורים שיחסי יהודים וערבים "יהיו פחות טובים" אחרי המלחמה. 10% בלבד סבורים שהיחסים בין יהודים לערביי ישראל ישתפרו, ו-40% נוספים סבורים שלא יהיה שום שינוי.

רצועת עזה החרבה. ערביי ישראל יעדיפו שלטון ערבי בינ"ל ביום שאחרי, צילום: רויטרס

בסקר שערך המכון בחודש מארס השיבו 27% מערביי ישראל שאילו ניתנה להם האפשרות להגר היו בוחרים לעשות זאת. בסקר נבדק  גםהיכן לדעתם כדאי לילדיהם/נכדיהם לחיות?

כ- 35% מערביי ישראל מעדיפים שילדיהם או נכדיהם יחיו מחוץ לגבולות ישראל. 25% מהם היו מעדיפים שילדיהם יחיו באירופה או ארצות הברית, בעוד  ש-10% היו מעדיפים כי ילדיהם יתגוררו במדינה ערבית אחרת או במדינה פלשתינית. רק כמחצית מהמשיבים (53%) אמרו שישראל היא בעיניהם המקום שבו כדאי לילדיהם/נכדיהם לחיות.

בסקר נחשפת גם עמדה מפתיעה של ערביי ישראל בנוגע לקשר של העם היהודי להר הבית. למרות העדויות המוכיחות אחרת, 50% מערביי ישראל סבורים שלא היה מקדש יהודי בהר הבית, ובקורלציה לכך, 55% מהם סבורים שיש לאסור עליה להר הבית של יהודים.

כמו כן, 55% מהמשיבים הערביים (64% מקרב המוסלמים), סבורים כי מטרתה של ישראל היא ״להרחיק את המוסלמים מהחארם אל-שריף (הר הבית)״, ורק חמישית (21%) סבורים כי ישראל מעוניינת לאפשר חופש פולחן מלא למוסלמים בהר.

לא רואים בחומרה פוסטים ברשתות

נתון מעניין אחר שעולה מהסקר בחן את עמדת ערביי ישראל בנוגע להתמודדות המדינה והאקדמיה עם סטודנטים המביעים תמיכה בפעולות החמאס ברשתות החברתיות. על פי ממצאי הסקר, רוב משמעותי מקרב הערבים, 60% מהם, סבורים כי אין לנקוט בפעולות כלשהן נגד סטודנטים המביעים עמדות שנויות במחלוקת כמו תמיכה בחמאס, מעבר לבקשה למחוק את ההודעות.

הפגנת הסטודנטים הערבים מול היהודים, אוניברסיטת בן גוריון, צילום: דודו גרינשפן

עם זאת, כשליש (33%) סבורים שיש להרחיק מלימודים סטודנט יהודי שקורא לעודד הגירת ערבים מישראל. שיעור מעט נמוך יותר סבורים שיש להרחיק מלימודים סטודנט יהודי שמביע תמיכה בהרג חפים מפשע בעזה, וכרבע סבורים שיש להרחיק מהלימודים סטודנטים שמביעים תמיכה בחמאס או במתקפת חמאס על ישראל.

האחריות עלינו

"ממצאי הסקר מטילים אחריות על הרוב היהודי לפעול לחיזוק הדו קיום בין שתי האוכלוסיות של אזרחי ישראל", אומר פרופ׳ ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי.

פרופ' שטרן. "האחריות היא על הרוב היהודי", צילום: גדעון מרקוביץ

לדבריו, "הסקר מגלה כי כמעט כל הערבים אזרחי ישראל אינם תומכים בחמאס ויחסם הרגשי למתקפת חמאס נע בין דאגה, פחד ועצב. נראה שהם מבינים את המצב הרבה יותר טוב מחלק מהצעירים הפרוגרסיביים במדינות המערב. עם זאת הערבים אינם מרגישים 'בבית' בישראל: כמחציתם סבורים שכדאי לצאצאיהם להגר מהארץ ובתקופת המלחמה כשליש מהם נזהרים יותר מהרגיל שלא להתבלט בסביבה היהודית. אלו ממצאים שמטילים אחריות על הרוב היהודי לפעול לחיזוק הדו קיום בין שתי האוכלוסיות של אזרחי ישראל".

איסוף הנתונים בוצע בשילוב של פאנל דיגיטלי ושיחות טלפון. הסקר בוצע בין התאריכים 25 למרץ ו-4 אפריל 2024. ניתוח הנתונים והצגתם נעשה על ידי הישאם ג׳ובראן, בסיועו של נח סלפקוב מהמכון למדיניות העם היהודי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר