"נכנסנו לעזה כדי שלא יהיה איום על אף יהודי''

יגאל ברנד, ראש המחלקה לתרבות והשפה העברית בהסתדרות הציונית העולמית, השתתף בוועידת המחר של ''ישראל היום'' שנערכה באשקלון: " אנחנו צריכים להודיע לתושבי הצפון תאריך בו מחזירים אותם לבתים שלהם, וכדור אחד שנורה מלבנון - אין דרום לבנון".

יגאל ברנד, ההסתדרות הציונית: ״לפני שנה חיילים שלא באו לאימון - היו הראשונים לקפוץ ב-7 באוקטובר״

יגאל ברנד, ראש המחלקה לתרבות והשפה העברית בהסתדרות הציונית העולמית, חזר משירות מילואים שנמשך 100 ימים ובהם שירת ברצועת עזה כמפקד פלוגה.

בראיון מיוחד בוועידת המחר של "ישראל היום" סיפר ברנד על הלחימה כתף אל כתף עם לוחמים מכל החברה הישראלית. "הנהג שאיתי בחפ"ק למשל, זה מי שלפני שנה בדיוק לא הגיע לאימון בגלל סירוב פקודה ובשביעי באוקטובר היה מהראשונים להתייצב. כשהיינו שם דיברנו על זה שזה משהו אחר, הרגשנו את זה.

יגאל ברנד בשיחה עם שירית אביטן כהן, צילום: לירון מולדובן

''לא יודע מי הסתובב פה בכבישי הדרום, בכל מקום שהגענו הרגשנו את השינוי הזה, הרגשנו שאזרחים רוצים להביא משהו אחר לחברה הישראלית ולעם היהודי אחרי שנים לא פשוטות. עכשיו זה משהו אחר אבל ככל שעוברים הימים אנחנו מרגישים שדברים חוזרים למה שהיה וזה חבל. אנחנו צריכים לשנות את השיח ואנחנו צריכים להבין שיש כאן רוב עצום שרוצה דברים אחרים. יש לנו איום גדול על החיים שלנו כשאנחנו רבים בתוך עצמנו".

האם הפרויקט הציוני בסכנה לאור התעצמות האיומים על מדינת ישראל? ברנד נשאל והשיב כי "מבחוץ לצערנו יש לנו אויבים זוועתיים נאציים. איך אנחנו מצליחים אחרי ה-7 באוקטובר להבין את מגרש המשחקים שאנחנו נמצאים בו, מה שהכי מפחיד אותי שאנחנו עדיין מדברים ומתנהלים במושגים שהביאו אותנו לאותו 7 באוקטובר.

"אם אני שומע את ראש עיריית שדרות, שאומר שעושים מיגון לרכבת בשדרות זה אומר שאנחנו שוקלים שיהיה רובה או טיל שיאיים על הרכבת, אז למה נכנסנו לעזה? להרגיע את המצפון? התשובה היא לא - נכנסנו כדי שלא יהיה שום איום על אף יהודי. חצי שנה עברה, אנחנו חוזרים לקונספציה של ההגנה, מיגון בשדרות. לא צריך שיהיה מיגון לרכבת לשדרות ולא מיגוניות בכל עוטף עזה".

ברנד סיפר: ''פגשתי פה למעלה את ראש המועצה המקומית מטולה - אני בדמעות. יושב איתנו בחור שגדל במטולה ואומר 'אנחנו לא חוזרים'. הגענו לפני 24 שנים כי הרגשנו שהחברה הישראלית דחפה את קובעי המדיניות לשם. היום בשורה התחתונה הקמנו רצועת ביטחון בתוך מדינת ישראל על חשבון קריית שמונה, מטולה, שלומי וכל הישובים שם. באיזו סיטואציה אנחנו נמצאים? אנחנו צריכים להודיע לתושבי הצפון תאריך בו מחזירים אותם לבתים שלהם, וכדור אחד שנורה מלבנון - אין דרום לבנון''.

ברנד לא קורא לבחירות אבל דבריו מדברים בעד עצמם: "אם הממשלה לא מסוגלת לעשות את זה, אז צריכים לבוא אנשים אחרים שכן מסוגלים. אני חושב שגם אנשים שנמצאים בצמרת הצבא וגם בצמרת הממשלה - הם צריכים להיות להבין שחייבים לשנות פה את הגישה וזו הדרך היחידה שלנו לשרוד פה, זה מה שיחזיק את הקיום שלנו כאן כמדינה".

יגאל ברנד, ראש המחלקה לתרבות והשפה העברית בהסתדרות הציונית העולמית, צילום: לירון מולדובן

על האנטישמיות בעולם היהודי סיפר ברנד, כחבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית: ''אנשים מפחדים להסתובב ברחוב, אפשר לחלק את האירוע לשניים. יהדות התפוצות או טומנת את ראשה בחול או שהיא מבינה שהקיום הכי טוב ליהודים זה במדינת ישראל. זה אתגר מאוד מאוד גדול אבל אני חושב שמי שגר בתפוצות יודע את זה.

"אני קורא לכל יהודי לעלות ארצה. עלינו החובה כאזרחי מדינת ישראל לאפשר שהעלייה והקליטה יהיו כמה שיותר טובים'', אמר ברנד בסיום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר