"הגישה של צה"ל היא בלתי סבירה": מבקר המדינה דוחה את הטענה כי בדיקה עכשיו של המלחמה תפגע ביכולות הצבא

זמן קצר לאחר שהיועמ"שית הודיעה לבג"ץ כי גופי הביטחון טוענים שקיום הביקורת של המבקר על המלחמה כעת תוביל לפגיעה משמעותית ביכולת התפקודית שלהם, הגיעה התגובה של מתניהו אנגלמן • "קיום ביקורת באיחור ניכר, משמעו פגיעה מובהקת בנגישות לראיות שעלולה חלילה לפגוע בביקורת ובאפקטיביות שלה"

המבקר אנגלמן והרמטכ"ל הלוי. צילום: ה

זמן קצר לאחר שהיועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, הודיעה היום (חמישי) בשם המדינה לבג"ץ, כי לפי עמדת גופי הביטחון, קיום הביקורת של מבקר המדינה על המלחמה בעזה בעת הזו תוביל לפגיעה משמעותית ביכולת התפקודית שלהם ולפגיעה במלחמה, הגיעה התגובה של מתניהו אנגלמן.

"מבקר המדינה מצר על הביטוי והיחס לביקורת כפוגעת במאמץ המלחמתי והוא בדעה שהלוואי היה וכל הנוגעים בדבר היו קשובים לביקורת מגורמים שונים עובר ל- 6.10", נכתב ממשרדו של המבקר לבג"ץ.

"הגישה הדיכוטומית אותה מציע צה"ל היא בלתי סבירה באורח קיצוני, ותוצאתה עלולה להיות אי-קיום ביקורת מכל סוג ומין בצה"ל, משך תקופה ארוכה מאד, תקופה שצה"ל אינו קוצב אותה בלוח זמנים כלשהו, ותוך פגיעה ישירה גם בביקורת המדינה על הגופים האזרחיים".

"השלב הראשון של אותה מתכונת, הקבוע לחודש מאי 2024, אינו נוגע לנושאי ליבה מבצעיים של צה"ל הנוגעים לכשל הישיר ב- 7.10 ,אלא מדובר בביקורת של פן המדיני והאזרחי, שהנגיעה של צה"ל אליו היא כמבוקר משני. כך, לדוגמה ביקורת בנושא טיפול המוסדות להשכלה גבוהה בסטודנטים שגוייסו למילואים והביקורת בעניין איסוף, פינוי וטיפול בחללים אזרחיים".

"קיום ביקורת באיחור ניכר, משמעו פגיעה מובהקת בנגישות לראיות שעלולה חלילה לפגוע בביקורת ובאפקטיביות שלה נוכח חלוף הזמן, קושי באיתור מסמכים, חילופי גברא והחלשות הזכרון".

המבקר טוען בתגובתו כי ביקורת מדורגת ומידתית כפי שהוא מתכן לעשות לא רק שלא תפגע במאמצי המלחמה או בבטחון המדינה אלא אפילו תוכל לסייע במניעת תוצאות קשות בעתיד. 

"ביקורת מדורגת ומידתית כמתוכנן תמנע מחדלים שעלו למדינת ישראל במחיר כבד. ביקורת שכזו תאפשר תיקון מהיר, ככל הניתן, של הליקויים שיעלו בביקורת, ושיפור מהיר בתפקוד הגופים המבוקרים הרלוונטיים, לרבות צה"ל", כתב אנגלמן.

"זוהי גם החובה הערכית כלפי אזרחי מדינת ישראל אלו החיים ואלו שכבר אינם עימנו, הזכאים לתשובות לשאלות הקשות העולות בעקבות ארועי 7.10".

מבקר המדינה הוסיף כי בניגוד לצה"ל, בשב"כ דווקא שיתפו פעולה עם בדיקה. "מתן הארכה המבוקשת משמעה סחבת מצד צה"ל ומניעת עריכת ביקורת בגוף מבוקר באופן חסר תקדים. הדברים תמוהים במיוחד, בשים לב לכך שעד כה שירות הביטחון הכללי, חרף השתתפותו בלחימה, השכיל להענות לקיום הביקורת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר