פרשת הרוגלות: מבקר המדינה סירב להגיש למנכ"ל משרד המשפטים את טיוטת הדו"ח

בצעד חריג העביר מתניהו אנגלמן את טיוטת הביקורת על השימוש ברוגלות בחקירות פליליות ישירות לאנשי משרד המשפטים • לטענתו תחום החקירות אינו תחת אחריות מנכ"ל משרד המשפטים • כפשרה יקבל איתמר דוננפלד לעיונו את הדו"ח טרם פרסומו

פרשת השימוש ברוגלות בחקירות פליליות. צילום: GettyImages

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שלח לאחרונה אל משרד המשפטים את טיוטת דו"ח הביקורת על השימוש ברוגלות בחקירות פליליות. באופן חריג, מידר המבקר את מנכ"ל משרד המשפטים איתמר דוננפלד והעביר את הטיוטה אל יחידות המשרד שלא באמצעות לשכת המנכ"ל. במכתב נוקב ששיגר דוננפלד אל מבקר המדינה הוא דורש להעביר לידיו את טיוטת הדו"ח. אנגלמן סרב להעביר והשיב כי תחום החקירות אינו תחת אחריות מנכ"ל משרד המשפטים, אך כפשרה הוא יקבל לעיונו את הדו"ח טרם פרסומו. 

משרד מבקר המדינה

בעקבות הפרסום ב"כלכליסט" ודו"ח ועדת מררי, על אודות הפרות חוק בשימוש המשטרה ברוגלות במסגרת חקירות פליליות, הודיע מבקר המדינה אנגלמן כי בכוונתו לערוך דו"ח ביקורת בנושא.

לצורך עריכת הדו"ח, הקצה המבקר כוח אדם רב שלאחרונה סיים לגבש טיוטה, וזו נשלחה אל המבוקרים במשטרה וכן במשרד המשפטים. על פי רוב, מעביר המבקר את הטיוטה אל היחידות המבוקרות באמצעות מנכ"ל המשרד הממשלתי. ואולם, בנוגע לרוגלות חרג מכך ומידר את מנכ"ל משרד המשפטים דוננפלד ושלח אל יחידות המשרד באופן ישיר.

מבקר המדינה אנגלמן (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

הדבר נודע לדוננפלד ובמכתב ששלח אל המבקר, כאמור דרש לקבל לידיו את הטיוטה. המבקר סירב והשיב לדוננפלד כי מנכ"ל משרד המשפטים לא אחראי מקצועית על תחום החקירות וליחידות משרדו קיים חופש פעולה בנושא ואילו אחריותו היא מנהלית בלבד, ולכן לא יקבל את טיוטת הדו"ח.

עם זאת, כמעין פשרה, השיב המבקר כי לאחר קבלת התייחסות גורמי המקצוע במשרד המשפטים וגיבוש הדו"ח בעקבותיהם, זה יועבר לעיונו של דוננפלד בטרם פרסומו. ממשרד מבקר המדינה נמסר: "משרד מבקר המדינה אינו מתייחס לטיוטות דוחות".

דיון ראשון של ועדת הבדיקה

בתוך כך, מחר (חמישי) יתקיים הדיון הראשון של ועדת הבדיקה הממשלתית לבדיקת רכש, מעקב ואיסוף מידע בכלים קיברנטיים אחר אזרחים ונושאי משרה שבוצעו על ידי גורמי האכיפה - וועדה המכונה "ועדת החקירה לשימוש ברוגלות". הוועדה, בראשותו של סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים (בדימוס),השופט משה דרורי וחבריה עו"ד ענבל רובינשטיין לשעבר הסניגורית הציבורית הארצית, ושלום בן חנן, תשמע את עדיה הראשונים.

שוק הרוגלות פורח - ולחברות הישראליות חלק גדול בו (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

בהתאם להחלטת חברי הוועדה הדיון יהיה פומבי, יצולם, יוקלט ואף צפוי להיות משודר בזמן אמת. העדים הראשונים הם אקדמאים ואזרחים שאינם עובדי המדינה שעסקו בנושא, ועל כן הם נחשבים לעדים שוליים. העדים שיעידו מחר הם מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי עו"ד יורם הכהן, ראש התוכנית בנושא זכויות אדם דיגיטליות במכון תכלית ד"ר טל מימרן וראשת התוכנית לדמוקרטיה בעידן המידע במכון הישראלי לדמוקרטיה ד"ר תהילה שורץ אלטשולר.
בהחלטת ביניים קבע בג"ץ כי הוועדה לא תעסוק בתיקים מתנהלים ונגד הוועדה תלויה ועומדת עתירה בבג"ץ. ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן, עו"ד נדב וייסמן, עו"ד איתן פלג ואחרים הגישו לבג"ץ בקשה לצו ארעי נגד הדיון הראשון של הוועדה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר