מטריד: "קרנות שמממנות את ההפגנות בקמפוסים תורמות גם לארגוני שמאל בישראל"

הגילוי מגיע בעקבות דוח חקירה של עמותת "עד כאן", שנלחמת בארגונים אנטי-ישראליים • נחשף כי שתיים מהקרנות האמריקניות שעמדו מאחורי ההפגנות בקמפוסים בארה"ב הן תורמות משמעותיות של כמה ארגוני שמאל קיצוני הפועלים בארץ • בין היתר, ל"שוברים שתיקה" נתרמו כמיליון וחצי שקלים, ושני מענקים נוספים בגובה של חצי מיליון דולר כל אחד, בשנים 2019-2012

פעילי "שוברים שתיקה" מפגינים בשנת 2014 (ארכיון). צילום: רוני שיצר

שתיים מהקרנות האמריקניות שעמדו מאחורי ההפגנות הקשות נגד ישראל בקמפוסים בארה"ב הן תורמות משמעותיות של כמה ארגוני שמאל קיצוני הפועלים בישראל. כך נטען בדוח חקירה של עמותת "עד כאן".

אוניברסיטת קולומביה: השוטרים נכנסים לתוך המבנה שבו מתבצרים התלמידים מתוך חלון הקומה השניה

הפגנות השנאה האנטישמיות באוניברסיטאות האמריקניות שפרצו מאז המלחמה לוו במקרים רבים באיומים על שלומם של סטודנטים יהודים. באוניברסיטת קולומביה בניו יורק המליץ הרב לתלמידים היהודים לעזוב את המתחם, משום שהמוסד לא דואג לביטחונם.

תחקיר שערך המגזין האמריקני "פוליטיקו" חשף את הארגונים שיזמו את ההפגנות נגד ישראל ואת מקורות המימון שלהם. מהמידע עלה כי מדובר בקרנות שתורמות לבכירים במעגל הפנימי של המפלגה הדמוקרטית, ובכלל זה לנשיא ג'ו ביידן עצמו. על פי התחקיר, קרנות מפורסמות כדוגמת "TIDES", "רוקפלר" ו"ליברה" של משפחת פריצקר מימנו את מארגני ההפגנות בקמפוסים.

המחאה באוניברסיטת קולומביה, צילום: אי.פי

מי תורם לאן

כעת מתברר, כאמור, כי קרנות אלה מממנות גם ארגוני שמאל רדיקלי בישראל. כך, למשל, קרן רוקפלר תרמה ל"שוברים שתיקה" בשנים 2019-2012 כמיליון וחצי שקלים, ושני מענקים נוספים בגובה של חצי מיליון דולר כל אחד. הקרן תרמה גם סכום של 250 אלף דולר לארגון השמאל "עקבות". רוקפלר תרמה גם לארגונים אשר מספקים הגנה משפטית למחבלים, כמו "עדאלה" (100 אלף דולר), "יש דין" (300 אלף דולר) ועוד.

קרן נוספת שמימנה את הארגונים הפועלים ברחבי הקמפוסים בארה"ב היא TIDES, אשר נותנת חסות כלכלית לארגון מרכזי במחאות בשם "Adalah Justice Project" - למעשה השלוחה בארה"ב של ארגון השמאל הרדיקלי הערבי־ישראלי עדאלה. נוסף על כך, תחקיר "עד כאן" מגלה כי שני הארגונים משתפים פעולה באדיקות כדי "לקדם חזון משותף של זכויות אדם מלאות לכל האנשים החיים בפלשתין ההיסטורית, סיום הכיבוש וצדק היסטורי לכל הפלשתינים".

הפגנה של ארגון שוברים שתיקה. "חותרים תחת קיומה של ישראל" (ארכיון), צילום: EPA

הקרן גם מעבירה ישירות כספים לארגוני דה־לגיטמציה הפועלים נגד חיילי צה"ל ומדינת ישראל. בין השנים 2020-2018 תרמה הקרן 20,000 דולר לארגון השמאל הקיצוני "בצלם". נוסף על כך תרמה ל"קרן לישראל חדשה" 125 אלף דולר בין השנים 2021-2018. קרן TIDES עצמה מקבלת מימון ישיר מקרן ליברה של משפחת פריצקר.

"נמשיך לחשוף"

מנכ"ל ארגון "עד כאן", גלעד אך: "הזהות בין מקורות המימון של השמאל הרדיקלי בישראל לבין הארגונים תומכי חמאס בקמפוסים בארה"ב מדגישה את המטרה המשותפת שלהם: חורבן מדינת היהודים. הנושא הוא לא זכויות פלשתינים אלא אנטישמיות טהורה, או כפי שהם אומרים: 'זה לא 1967 - זה 1948'".

גלעד אך יו"ר עמותת עד כאן (ארכיון), צילום: אריק סולטן

עוד הוסיף אך: "אנו קוראים לחברי הכנסת הישראלים לשבת על המדוכה ולמצוא את הדרך למנוע את הכנסת הכספים לגופים החפצים בחורבן ישראל בארץ, ובהמשך גם בחו"ל. אתם הנציגים של העם היהודי כרגע, והאתגר הזה מוטל לפתחכם. אנחנו נמשיך לחשוף עד שתתעשתו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר