ויתורים מופרזים יגררו תמורות פוליטיות: אלה כל התרחישים לעסקה שאולי תפיל ממשלה

גם בלי הכרזה על סיום המלחמה, המשא ומתן מסעיר את המערכת הפוליטית • מי יאשר ויתורים מפליגים מצד ישראל, ומי יפרוש בעקבותיהם • מה יהיו ההשלכות להסכמות רה"מ, וכיצד יגיבו שותפיו לקואליציה

הכרזה על סיום המלחמה לא באה בחשבון. ישיבת קבינט המלחמה. צילום: ללא

המערכת הפוליטית גועשת בצל המו"מ לעסקת חטופים, שיגיע לשיאו בתשובת חמאס, אשר על פי הדיווחים צפויה להגיע כבר הערב (רביעי).

בן גביר: "יש להורות על הפסקת המו"מ ולעבור לשלב עם יותר עוצמה של הלחימה" (04.03.24) // ערוץ הכנסת

בהינתן עסקה, שאמנם אין בה הכרזה על סיום המלחמה - מהלך שגם גנץ מסרב לו - אך כוללת תנאים שעוד יידונו במו"מ, ובהם שחרור אלפי אסירים תמורת 33 חטופים, כפי שמקווים בישראל, הפוגה לשישה שבועות בלחימה, נסיגה ממסדרון נצרים וחזרה מלאה או כמעט מלאה של עזתים לצפון הרצועה -היא עשויה גם להביא בצידה תמורות פוליטיות עד כדי פירוק הקואליציה.

בצל האיומים של שרי הימין, והאיומים הנגדיים מצד אנשי המחנה הממלכתי, "ישראל היום" עושה סדר בתרחישים הפוליטיים השונים - לאו דווקא לפי סבירות התרחשותם - אשר עשויים להתחולל בעקבות קיומה או אי־קיומה של עסקה.

משפחות החטופים קית' סיגל ועמרי מירן, שלשום, צילום: גדעון מרקוביץ'

תרחיש 1:
חמאס מסרב - צה"ל נכנס לרפיח

חמאס מתעקש על כך שישראל תכריז על סיום המלחמה, שיכלול הסגה מוחלטת של כוחות צה"ל מרצועת עזה, כלומר, חמאס למעשה מסרב לפרטי העסקה.

כתוצאה מכך, הממשלה נשארת על כנה, חמאס נתפס כסרבן בעיני העולם, וישראל ממשיכה בתוכניותיה לפעולה צבאית ברפיח. רה"מ נתניהו העריך אתמול בשיחה עם משפחות שכולות כי חמאס מתעקש על סיום המלחמה, ישראל לא תסכים לכך ולכן ייתכן שלא תהיה עסקה.

רפיח אחרי הפצצות צה"ל (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

תרחיש 2:
חמאס מסכים, נתניהו מאשר - ממשלת הימין מתפרקת

חמאס מסכים לעסקה עם ויתורים מפליגים מצד ישראל, אך מוותר על דרישתו לסיום המלחמה. במערכת הביטחון תומכים בעסקה שכזו, לצד גנץ ואיזנקוט. אם גם נתניהו יסכים לה, סמוטריץ' עשוי לפרוש מהממשלה ויש להעריך כי איומיו אמיתיים, אף שבסקרים מצבו לא טוב והוא נוטל סיכון בהליכה לבחירות.

מנגד, אם סמוטריץ' יפרק את הממשלה עקב עסקת חטופים, הוא עשוי להרוויח קולות ימניים שמתנגדים לעסקה ולשפר את מעמדו. קשה לדעת. בכל מקרה, איתות מצידו על פרישה עשוי לגרור מרוץ סמוי בינו לבין יו"ר עוצמה יהודית, השר בן גביר, מי יפרוש קודם. ההערכה היא ששניהם יפרשו לבסוף מהממשלה.

בן גביר לא יוכל להרשות לעצמו להישאר אם סמוטריץ' בחוץ, וככל הנראה גם להפך - בוודאי לאחר שורת האיומים שהשניים השמיעו, אף שבפעם הקודמת סמוטריץ' תמך לבסוף בעסקה אף שבעוצמה יהודית התנגדו, והוא שילם מחיר על כך בסקרים.

יפרוש? בן גביר (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

עסקת חטופים עשויה לצאת לפועל גם בתרחיש שבו סמוטריץ' ובן גביר פורשים, שכן לפיד הציע לנתניהו רשת ביטחון לקיום עסקה גם לנוכח התנגדות של השניים - אך בתרחיש שכזה, לאחר קיום העסקה הממשלה תתפרק.

תרחיש 3:
חמאס מסכים, רה"מ מאשר - בן גביר וסמוטריץ' רק מתנגדים

חמאס וגם ישראל מסכימים לעסקה, זו יוצאת לפועל, בן גביר וסמוטריץ' מתנגדים אך לא פורשים מהממשלה - ומסבירים לבוחריהם, בשלל טעמים, מדוע לא נכון לפרק את הממשלה בזמן מלחמה, ושנתניהו יתחייב שהמלחמה תימשך לאחר שבועות ההפוגה. אם המלחמה אכן לא תימשך, ההערכה היא שהשניים יפרקו את הממשלה במעלה הדרך, אך עם זאת ייתכן שהם לא יפרשו באופן מיידי.

פורום "תקווה" של משפחות חטופים, אתמול, צילום: גדעון מרקוביץ'

תרחיש 4:
חמאס מסכים, נתניהו מסרב - גנץ פורש

חמאס מסכים לעסקה המצרית ולהצעה הישראלית, אך נתניהו מסרב. הממשלה לא נופלת במצב כזה, אך גנץ ואיזנקוט יפרשו ממנה ויטענו כי נתניהו סירב בשל לחצים פוליטיים מצד סמוטריץ' ובן גביר.

כתוצאה מכך הממשלה תספוג פגיעה אנושה, הן בלגיטימציה הציבורית שלה בישראל כממשלת אחדות לאומית והן בלגיטימציה הבינלאומית, ישראל תיתפס כסרבנית, וארה"ב תלחץ עליה ואולי גם תצמצם לה את מרחב התמרון הצבאי - כפי שהיא כבר עושה היום, וההערכה היא שתצמצם עוד יותר.

גנץ ואיזנקוט (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

דינמיקה כזו לא תפרק את הממשלה באופן ישיר, שכן המחנה הממלכתי אינו חלק מהקואליציה הגרעינית של נתניהו, אך ללא צירוף שחקנים נוספים כמו ליברמן וסער, הממשלה עשויה להיכנס לכדור שלג של דינמיקת בחירות, בצל לחץ ציבורי שיגבר.

בשולי הדברים יש לציין כי לכל תרחיש של התנגדות מצידם של סמוטריץ' ובן גביר עשויים להצטרף, כמובן, גם חברי ליכוד שיתנגדו לעסקה. עם זאת, אין לכך חשיבות עליונה, שכן ללא סמוטריץ' ובן גביר אין לנתניהו ממשלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר